گلعلی بابایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع ‌زدایی‌ها» لزوما اقتصادی نیست/ در عرصه فرهنگ به شعار سال عمل شود

بابایی با تاکید بر اینکه شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» لزوما یک شعار در حوزه اقتصاد نیست، بلکه در حوزه‌های فرهنگ و هنر نیز مصادق دارد، گفت: لازم است دولت آینده در عرصه فرهنگ و هنر نیز به شعار سال عمل کند.
کد خبر: ۴۶۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 19June 2021

«گلعلی بابایی» نویسنده کتاب‌های تحسین شده و پرفُروش «هم‌پای صاعقه» و «خداحافظ سالار» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به عدم اهتمام مدیران فرهنگی به مقوله فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته در حوزه نشر کتاب شاهد گرانی‌های سرسام‌آور کاغذ و مسائل چاپ هستیم که در نهایت باعث افزایش قیمت کتاب و فروش کمتر آن شده که موجب فلج شدن چرخه فرهنگی است.

وی کرونا و شرایط اقتصادی را موجب تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانست و تاکید کرد: متاسفانه شاهدیم در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری وضعیت خوبی وجود ندارد؛ از حوزه کتاب و نشر بدتر، حوزه‌های تئاتر، سینما و موسیقی است. هنرمندان این اقشار طی چند سال گذشته منبع درآمدی نداشتند و فشار زیادی را متحمل شدند.

این نویسنده مطرح و مدیر فرهنگی در توصیه‌ای به دولتمردان آینده عرصه فرهنگ و هنر گفت: رئیس جمهور آینده و تیم همراه او در عرصه فرهنگ و هنر باید از برجستگان و نخبگان فرهنگی به‌روزی استفاده کند تا نیاز روز جامعه فرهنگی را تشخیص دهند.

برنده جایزه ادبی جلال آل احمد لازمه جبران خسارت وارده به عرصه فرهنگ و هنر را فعالیت جهادی دستگاه‌های فرهنگی دانست و افزود: البته نباید تمام نگاه‌ها به سوی وزارت فرهنگ و ارشاد معطوف باشد، اما همین دستگاه‌ها نیز باید برنامه‌ریزی دقیق و دلسوزانه داشته باشند تا بتوانند وضعیت فرهنگی کشور را بهبود دهند.

بابایی همراهی با مردم و روشنگری را از جمله وظایف اجتماعی هنرمندان دانست و تاکید کرد: من همواره به‌عنوان یک نویسنده همراهی با مردم را وظیفه اجتماعی خود می‌دانم، اما نباید از رسالت روشنگری درخصوص وضعیت کشور و مسائل مختلف غفلت صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص شعار سال با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» و ظرفیت‌هایی که این شعار در عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند داشته باشد، گفت: قطعاً این شعار تنها ناظر بر مسائل اقتصادی نیست، چراکه تولید در همه زمینه‌ها وجود دارد. در خصوص شعار سال در زمینه‌های فیلم، تئاتر و نقاشی و دیگر رشته‌های هنری نیز تولید اثر صورت می‌گیرد لذا هر چیزی که از طریق تولید به دست می‌آید مورد خطاب شعار سال رهبر معظم انقلاب است و باید مورد پیگیری قرار گیرد.

نویسنده کتاب‌های تحسین شده و پرفُروش «هم‌پای صاعقه» و «خداحافظ سالار» درخصوص ضرورت‌های مانع‌زدایی از تولید در عرصه فرهنگ عنوان کرد: گرانی کاغذ یک صنعت مهم را با مشکل روبرو کرده است لذا فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین و اولویت‌های دولت باید رفع گرانی کاغذ و موانع این حوزه باشد و این شعار را می‌توان به سمت فرهنگ و هنر بسط داد.

وی افزود: در چند ماه باقی مانده از فرصت دولت کنونی و با توجه به مشکلاتی از جمله بیماری کرونا که هنوز در سطح کشور وجود دارد نمی‌توان انتظار زیادی از دولت کنونی برای تحقق شعار سال مبنی بر حمایت و مانع‌زدایی در عرصه تولید داشت لذا باید منتظر باشیم تا دولت منتخب آینده مستقر شود.

این مدیر فرهنگی در ارزیابی عملکرد دولت کنونی طی هشت سال گذشته در عرصه فرهنگ و هنر و با تاکید براینکه دولت در این عرصه هم باید به شعار سال عمل کند، اظهار داشت: فرهنگ و هنر چیزی جدای از اقتصاد و مسائل اجتماعی و سایر اتفاقات کشور نیست؛ طی سال‌های گذشته در دولت کنونی تورم یک اهرم بسیار سنگین روی مردم بوده و همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است و در بررسی عملکرد دولت در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ و هنر باید ببنیم وضعیت مردم در عرصه اقتصاد و بازار چگونه بوده است؛ اگر دولت نمره قبول در عرصه اقتصاد را دریافت کرده می‌توان در عرصه فرهنگ نیز چنین نمره و کارنامه‌ای را برای دولتمردان قائل شد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها