حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

کلیدواژه زنان در وعده‌های انتخاباتی

پس از پایان یافتن انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، باید دید رئیس جمهور منتخب آینده تا چه حد به وعده‌های انتخاباتی خود در حوزه زنان و خانواده عمل خواهد کرد.
کد خبر: ۴۶۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 16June 2021

کلید واژه زنان در وعده‌های انتخاباتیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ در روز‌هایی که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات خود را آغاز کردند و برنامه‌های مختلف و متنوع خود را ارائه دادند، موضوع زنان و نقش آن‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کشور یکی از پربحث‌ترین مواردی بود که به آن پرداختند.

وعده‌هایی از عدم دادن پیامک درباره حجاب به زنان، ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی، دوچرخه‌سواری بانوان، بیمه و حقوق برای زنان خانه‌دار گرفته تا به‌کارگیری آن‌ها در پست‌های مدیریتی مهم بخشی از این وعده‌های توخالی نامزد‌های ریاست جمهوری است که انتظار دارند با این وعده‌ها رأی بانوان را از آن خود کنند.

اما به‌راستی تا چه اندازه می‌توان به تحقق این وعده‌ها امید داشت؟ با کمی دقت بیشتر به وعد‌ه‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در دور‌های گذشته انتخابات می‌توان دریافت که این وعده‎ها محقق نخواهد شد.

تشکیل وزارت زنان، انتخاب وزیر زن و بیمه‌ی زنان سرپرست خانوار بخش‌هایی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی روحانی در حوزه زنان بود.

حال که هشت سال از عمر دولت یازدهم و دوازدهم گذشته و روز‌های آخرش را سپری می‌کند هیچکدام از این وعده‌ها عملی نشده است و در حد یک شعار باقی ماند.

مطالبه‌های زنان بسیار جدی است و اگر تحقق یابد گام‌های بلندی در جهت توانمندی و افزایش مشارکت سیاسی زنان برداشته می‌شود. اما وعده‌های نامزد‌ها در حد یک شعار و شوخی مطرح و پس از پایان انتخابات به فراموشی سپرده می‌شود.

این وعد‌های غیر واقعی در پروسه‌های مختلف انتخابات اعتماد عمومی جامعه را به مسند ریاست‌جمهوری کاهش می‌دهد و ناامیدی از رسیدن به مطالبات به حق زنان را فراهم می‌کند.

در کنار مطالبات، موضوع معیشت مهمترین موضوعی است که دغدغه بانوان است و توجه به آن قدرت اثرگذاری بیشتری بر مشارکت سیاسی جامعه دارد و زنان بیش از آنکه به فکر تحقق مطالباتشان باشند، بیشتر به تحقق اهداف و ارزش‌های ایرانی و اسلامی توجه می‌کنند.

زنان در هر دوره‌ای از برگزاری انتخابات به صورت حداکثری در آن شرکت کردند و بدون توجه محدود به شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی به این مسئله سیاسی مهم توجه می‌کنند.

اما حضور موثر زنان در پای صندوق‌های اخذ رأی نباید به گونه‌ای تلقی شود که نیاز‌ها و خواسته‌های منطقی آنان نادیده گرفته شود و در حال و هوای هیجانات انتخاباتی اصول اولیه اجتماعی در رابطه با زنان نادیده گرفته شود.

حال پس از پایان یافتن انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، باید دید رئیس جمهور منتخب آینده در عمل تا چه حد به وعده‌های انتخاباتی خود در حوزه زنان و خانواده عمل خواهد کرد و آیا برنامه‌ای برای رسیدگی به مسائل با اهمیت بانوان جامعه دارد یا خیر.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار