سیری بر زندگی‌نامه روحانی شهید «ابوالقاسم وجدانی فخر‌»

«ابوالقاسم وجدانی فخر» سال 1326 در روستای امزاجرد همدان به دنیا آمد‌ و سرانجام 22 آبان 1358 در اسلام‌آباد غرب توسط منافقان کوردل به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۶۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰ - 19June 2021

سیری بر زندگی‌نامه روحانی شهید «ابوالقاسم وجدانی فخر »

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «ابوالقاسم وجدانی فخر» در سال 1326 ‌در روستای امزاجرد از توابع همدان به دنیا آمد. بیش از دو سال از زندگی‌اش نگذشته بود که غبار یتیمی بر چهره‌اش نشست. 

ابوالقاسم در شش سالگی به دبستان رفت و با وجود اینکه خانواده‌اش با سختی معیشت، دست و پنجه نرم می‌کردند، دوره دبستان را تمام کرد. در همان سنین نونهالی، روحیات دینی و مذهبی داشت و در مجالس وعظی که از طرف روحانی منطقه برقرار می‌شد، شرکت می‌کرد و همین، عاملی شد تا به حوزه علمیه کشانده شود.

وجدانی فخر در سال 1338 به قم آمد و با فراگیری علوم مقدماتی در جهت کمال و انسانیت گام برمی‌داشت تا این که قیام 15 خرداد سال 1342 شکل گرفت و او نیز در این قیام بزرگ شرکت داشت.

وی پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه و سپس نجف اشرف، به همدان برگشت و به کمک مادر گرامی اش و نیز شهید محراب، آیت اللّه «حاج سیداسداللّه مدنی»، عازم نجف اشرف شد. حدود هفت سال در کنار حرم مطهر حضرت امام علی (ع) و در خدمت اساتید معظم آن دیار از جمله «امام خمینی (ره) »، به تحصیل دانش و تقوا مشغول شد.

او پس از چندی به زادگاه خود مراجعت و در ادامه به شهر قم مهاجرت کرد. همزمان با درس، در ایام تبلیغی به شهر و روستاها می‌رفت و ضمن ترویج احکام اسلامی، اقشار مردم را از جنایات رژیم پهلوی آگاه می‌داد و در پخش اعلامیه و نوارهای سخنرانی امام خمینی پرتلاش بود.

چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، در قزوین سخنرانی تندی علیه شاه ایراد کرد که با وجود تلاش مزدوران پهلوی برای دستگیری او، توانست از صحنه بگریزد. مدتی بعد به همدان برگشت و مردم را به اعتصابات علیه رژیم دعوت کرده و تظاهرات بزرگی را به راه انداخت.

فعالیت های حجت الاسلام ‌وجدانی فخر در جهت پیروزی انقلاب، از او یک شخصیت انقلابی ساخته بود به طوری که از طرف آیت اللّه «شیخ محمدیزدی» مأمور به فعالیت در ستاد انقلاب اسلامی شد و پس از آن با صدور حکمی از طرف امام خمینی مأمور به حضور در اسلام آباد غرب گشت، تا با توجه به حساسیت و وجود مشکلات و کمبودها در منطقه، به رتق و فتق امور پرداخته و مبانی مذهبی و اعتقادی مردم را تقویت نماید. او به مدت 5 ماه در آن سامان فعالیت نمود و توانست ضربه محکمی به کمونیست‌ها وارد کند که منجر به از بین رفتن مقر آن ها در همان حوالی گردید.

منافقان کوردل که وجود مؤثر چنین انسانی را مانع ترویج افکار غلط خود می‌دیدند، نقشه از بین بردن او را در سر می‌پروراندند و سرانجام در 22 آبان سال 1358 این روحانی مبارز را به شهادت رساندند.

پیکر این شهید عزیز، از اسلام آباد به همدان و از آن جا به قم منتقل شد. در قم پس از تشییع باشکوهی در قبرستان شیخان، چهره در نقاب خاک کشید.

چکیده‌ای از حکم حضرت امام خمینی را که به شهید وجدانی فخر نوشته شده را می آوریم:

بسمه تعالی

جناب مستطاب ثقت الاسلام آقای شیخ ابوالقاسم وجدانی دامت افاضاته: مقتضی است جنابعالی مسافرتی به منطقه اسلام آباد غرب نموده و با توجه به حساسیت منطقه و مشکلاتی که دارند از نزدیک رسیدگی و بررسی نموده... از خدای تعالی ادامه توفیقات همگان را خواستارم.

«روحش شاد و راهش پررهرو باد»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار