سرلشکر موسوی در جمع خبرنگاران خبر داد؛

اعطای نشان فداکاری به خانواده ۵ تن از شهدای ارتش

فرمانده کل ارتش از اعطای نشان فداکاری به خانواده پنج تن از شهدای ارتش و یکی از جانبازان دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۴۶۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹ - 16June 2021

اعطای نشان فداکاری به خانواده ۵ تن از شهدای ارتشبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز اعطای «نشان فداکاری» به دانشگاه افسری امام علی (ع) اظهار داشت: امروز سالروز تصویب اعطای نشان و پرچم فداکاری به دانشگاه افسری ارتش جمهوری اسلامی توسط فرمانده معظم کل معظم بود؛ به همین منظور جهت تشکر مجدد از عنایت پدرانه و کریمانه فرمانده معظم کل قوا به این دانشگاه و ارتش جمهوری اسلامی، این مراسم را برگزار کردیم.

وی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دریافت این نشان هر از گاهی تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا را که مشمول نشان فداکاری می‌شوند، دعوت و این نشان را به آن‌ها اعطا می‌کند؛ البته در مراسم امروز نیز نشان فداکاری به خانواده پنج تن از شهدای ارتش و یکی از پیشکسوتان و جانبازان دوران دفاع مقدس اعطا شد.

امیر موسوی گفت: یکی از اهداف ما از اجرای این برنامه این است که یادآوری کنیم این دانشگاه مرکز پرورش افسران جوان و فداکار است؛ ایثار و فداکاری به‌عنوان یک خصلت برجسته انسانی برای دفاع و پیگیری از آرمان‌ها در این مجموعه سرلوحه قرار گرفته است و شهدا نیز مصداق بارز این ارزش‌های اخلاقی هستند.

فرمانده کل ارتش با تأکید بر حضور حداکثری در انتخابات بیان کرد:  دشمنان نظام و انقلاب با تمام قدرت برای ناامیدسازی و مردد کردن مردم برای عدم حضور در پای صندوق‌های رأی تلاش می‌کنند؛ لذا لازم است جبهه انقلاب نیز در این عرصه به جنبه مثبت و اثرات انتخابات بپردازد؛ آن‌ها باید مطالب خود را بگویند تا مردم بشنوند و فرد اصلح را برگزینند.

سرلشکر موسوی عنوان کرد: امیدواریم که ملت ایران همگی پای صندوق‌های رأی بیایند و انتخاب اصلح داشته باشند که حداقل برای چهار سال آینده یک رئیس جمهور خوب که بتواند هم آرمان‌ها را به خوبی پیش ببرد و مشکلات مردم را برطرف کند.

اعطای نشان فداکاری به شهیدان «جوانشیر، امینی، شکرالله، مکری و ظرافتی» و جانباز «صمدی»
بنابراین گزارش، طبق تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به پاس فرماندهی و مدیریت جهادی شهدای والامقام و مفاخر ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت‌ساز دوران پیروزی انقلاب تا عملیات‌های مختلف دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به شهید سرلشکر «فرامرز جوانشیر»، شهید سرلشکر «محمد ابراهیم امینی»، شهید سرلشکر «کیومرث شکرالله»، شهید سرلشکر خلبان «کرم رضا مکری»، شهید سرلشکر خلبان «ابوالفضل ظرافتی»، و جانباز ناخدا یکم «هوشنگ صمدی»، مردان بی ادعایی که سرسختانه در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادند تعلق گرفت.

این نشان، صبح امروز همزمان با مراسم گرامیداشت سالروز اعطای نشان فداکاری از سوی فرمانده معظم کل قوا به دانشگاه افسری امام علی (ع)، با حضور فرمانده کل ارتش به خانواده معظم این شهیدان و ناخدا یکم صمدی اهدا شد.

شهید جوانشیر
شهید فرامرز جوانشیر در سال ۱۳۲۶ در تهران دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوره دبیرستان در تاریخ ۱۳۴۷ به استخدام دانشکده افسری در آمد. وی پس از طی دوره دانشکده افسری دوره مقدماتی رسته پیاده را سپری و به لشکر ۱ پیاده مرکز منتقل و با شایستگی تمام پله‌های ترقی را طی و در مسئولیت‌های مختلف همچون فرمانده دسته، فرمانده گروهان و رئیس رکن ۲ گردان در لشکر ۱ پیاده مرکز انجام وظیفه کرد.

با شروع جنگ تحمیلی در تاریخ سوم مهر سال ۱۳۵۸ به همراه دانشجویان تحت امر خود به جبهه نبرد حق علیه باطل در منطقه خرمشهر اعزام و پس از پنج روز مقاومت دلیرانه طی عملیاتی که در پشت پادگان دژ خرمشهر با معاون و تعداد ۱۰ نفر از دانشجویانش برای جلوگیری از نفوذ دشمن انجام دادند. پس از متفرق و متلاشی کردن نیرو‌های باقیمانده دشمن در منطقه مأموریت، در اثر انفجار گلوله خمپاره دشمن و اصابت ترکش زخمی و دلیل شدت جراحات وارده در هشتم مهرماه سال ۱۳۵۹ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید امینی
شهید محمد ابراهیم امینی، فرزند حسین، در سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد و پس از دوران دبیرستان، با شرکت در آزمون دانشکده افسری وارد ارتش شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی و طی دوره مقدماتی رسته پیاده در شیراز، برای ادامه خدمت به اهواز منتقل شد.

با آغاز جنگ تحمیلی، در لشکر ۹۲ زرهی اهواز، به عنوان «فرمانده گردان» حضوری فعال داشت و در کلیه عملیات‌های لشکر مزبور شرکت می‌کرد، سرانجام در تاریخ، ۱۶ مهرماه سال ۱۳۵۹ در منطقه نورد اهواز، در درگیری مستقیم با دشمن، به فیض عظمای شهادت نایل آمد.

شهید شکراله
شهید کیومرث شکراله در سال ۱۳۳۳ در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدرش نظامی بود و در شهر‌های بجنورد، تبریز و کرمانشاه خدمت می‌کرد و به واسطه شغل پدرش با ارتش و شغل نظامی آشنا شد.

شهید شکراله در سال ۱۳۵۵ وارد دانشکده افسری شد. در اول مهرماه ۱۳۵۹ زمانی که دانشجوی سال سوم بود، علی رغم عدم موافقت فرماندهان با اعزام وی به منطقه، با توجه به احساس مسئولیتی که داشت به صورت داوطلب جزء اولین افرادی بود که به خرمشهر اعزام شد.

وی هنگامی که با فرمانده شهیدش فرامرز جوانشیر و یکی از نیرو‌های بومی آشنا به منطقه با آر پی جی برای مقابله با تانک‌های مهاجم دشمن و نفوذ به خطوط دشمن، در یک رزم نابرابر، به استقبال تانک‌ها می‌رفت با آتش سنگین توپخانه دشمن روبه‌رو شده و پس از مبارزه‌ای قهرمانه در نهم مهرماه سال ۱۳۵۹ مورد اصابت گلوله توپ دشمن قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید سرلشکر مکری
شهید سرلشکر خلبان کرم رضا مکری در تاریخ ۳۰ آبان سال ۱۳۲۵ در کرمانشاه متولد و دوران تحصیل خود را در همان شهر گذرانده و در سال ۱۳۵۱ پس از تحصیل در دانشکده افسری در آزمون ورودی دانشکده افسری خلبانی پذیرفته می‌شود و پس از مدتی برای گذراندن دوره خلبانی (اف ۴) به آمریکا اعزام و پس از طی ۲ سال دوره خلبانی به کشور بازمی‌گردد.

با شروع جنگ تحمیلی این خلبان شجاع در کنار سایر همرزمانش برای دفاع از ایران اسلامی و مقابله با دشمن بعثی در عملیات‍های مختلف هوایی شرکت کرد و در مهرماه سال ۱۳۵۹ به اسارت در آمده و پس از ۱۰ سال اسارت به کشور بازگشت. این شهید والا مقام سرانجام در ۱۸ مهر سال ۱۳۹۵ بر اثر جراحات ناشی از اسارت به فیض شهادت نایل آمد.

شهید ظرافتی
شهید ابوالفضل ظرافتی، در تاریخ، ۱۳۲۸ در شهر تهران دیده به جهان گشود، وی درسال ۱۳۵۰ وارد نیروی هوایی شد و پس از طی دوره مقدماتی برای ادامه آموزش‍ها به آمریکا برای تکمیل دوره خلبانی اش اعزام شد و پس از ۲ سال به ایران بازگشت.

با شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه پس از رشادت‌های بسیار، سرانجام در تاریخ، ۲۱ مرداد سال ۱۳۶۳ در منطقه عملیاتی مریوان (دره تفی) بر اثر اصابت تیر به ناحیه گردن و شکم و ران، به درجه رفیع شهادت نائل شد.

ناخدا یکم صمدی
ناخدا یکم هوشنگ صمدی در سال ۱۳۱۸ در اردبیل به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۳۷ وارد ارتش شد و در سال ۱۳۵۴ به نیروی دریایی ارتش منتقل شد. وی همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق بعنوان یکی از فرماندهان ارشد گردان تکاوران دریایی بوشهر محسوب می‌شد. او در آغاز جنگ در حالی که بازنشستگی وی ابلاغ شده بود، به ارتش بازگشت و در سلسله عملیات‌های نبرد خرمشهر، حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر به همراه دیگر تکاوران ارتش، نقش کلیدی ایفا کرد و در عملیات مروارید و عملیات ثامن‌الائمه (ع) نیز حضور فعال داشت.

ناخدا صمدی از جانبازان جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود و در روز‌های نخست جنگ نیز، تیپ تکاوران تحت امر او به مدت ۳۴ روز در مقابل ارتش عراق از خرمشهر دفاع کرد که در این مدت هشت بار مجروح شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها