حضور حداکثری، اقتدار ملی/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چگونه می‌توان میزان مشارکت در انتخابات را افزایش داد؟

انتخابات ۱۴۰۰ چالشی مهم به نام کرونا را در کنار خود دارد؛ کرونایی که مشارکت در انتخابات را به شدت تحت تاثیر قرار داده و تبدیل به سوژه مانور رسانه‌های بیگانه نیز شده است. به همین دلیل اطمینان‌سازی سلامت مردم در کنار سلامت انتخاباتی از مهم‌ترین وظایف وزارت کشور و سایر ارگان‌های مربوطه است.
کد خبر: ۴۶۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 18June 2021

چگونه می‌توان میزان مشارکت در انتخابات را افزایش داد؟به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، ساعاتی تا آغاز مهم‌ترین انتخابات کشور زمان باقی مانده است. انتخابات خرداد امسال با دوره‌های قبلی یک فرق اساسی دارد که علاوه بر موارد کاهش مشارکت این مورد نیز به شدت آن را تحت تأثیر خود قرار داده است.

کرونا؛ عنصری که تقریباً نزدیک به دو سال است زندگی مردم و شریان‌های حیاتی جامعه را درگیر کرده و این بار نوبت انتخابات ریاست‌جمهوری است تا ببینیم کووید-۱۹ انتخابات ۱۴۰۰ را هم می‌تواند ضربه فنی کند و یا این که زور وزارت کشور و تمهیدات دیگر ارگان‌ها به کرونا می‌رسد و به او جازه جولان دادن نمی‌دهند.

مشارکت در انتخابات موضوعی است که همواره به‌عنوان اصلی‌ترین جنبه هر انتخاباتی به آن توجه می‌شود؛ یعنی فارغ از این‌که کدام نماینده و با چه سلیقه‌ای روی کار می‌آید، برایمان مهم باشد که چند درصد مردم در آینده کشورشان تصمیم‌گیری می‌کنند و چند درصد به علت دلایل مختلفی توجهی به آن ندارد.

نقش کمیپین‌های مجازی در افزایش مشارکت

کمپین‌های مجازی همیشه جزء رسانه‌های تأثیرگذار در وضعیت جامعه به شمار می‌آمدند که عمده فعالیت‌های انتخاباتی آنان معمولاً مربوط به حمایت یا انتقاد از نامزد‌های انتخاباتی شده است اما لازم است که به علت شرایط خاص انتخابات این دوره، علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، سیاست ترغیب مردم برای حضور حداکثری در انتخابات را در پیش گیرند، البته پیش‌تر نیز کمیپین‌ها و هشتگ‌هایی با عناوینی هم‌چون " من ماسک می‌زنم" یا "کرونا را شکست می‌دهیم" تشکیل شده بود که بازخورد‌های خوبی را نیز به همراه داشت اما نیاز است این کمپین‌ها برای برگزاری هرچه بهتر و پرشکوه‌تر انتخابات، بسیار محکم‌تر و پرقدرت‌تر عمل کنند و سعی کنند در مرحله اول مردم را چه قبل از انتخابات و چه در هنگام برگزاری آن به رعایت نکات بهداشتی و پیش‌گیری از کرونا، تشویق کنند.

مرحله دوم باید کوشید تا با اقناع افکار عمومی، مشارکت در انتخابات را هرچه بیشتر افزایش داد البته نباید فراموش کرد که تنها شرایط کرونایی کشور مشارکت را تحت تاثیر قرار نداده بلکه اوضاع معیشتی موجود و سختی‌های آن در افزایش نارضایتی‌های مردم و در نهایت کاهش میل آنان به شرکت در انتخابات اثر جدی داشته است.

در همین راستا رسانه‌ها و کمیپین‌ها باید بکوشند تا نشان دهند راه حل این مشکلات، قهر با صندوق‌های رأی نیست بلکه راه‌حل غلبه بر مشکلات موجود، حضور وسیع و گسترده پای صندوق‌های رأی و احساس مسئولیت در قبال سرنوشت خودشان است.

تضمین وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات بهداشتی

وزارت بهداشت در این میان به‌عنوان مرجع مورد اطمینان مردم در روز‌های کرونایی، وظیفه دارد تا این اعتمادسازی را انجام دهد که اگر مردم پروتکل‌های توصیه شده را به خوبی انجام دهند و در زمان رأی دادن نیز به شیوه‌نامه‌هایی که وزارت کشور و وزارت بهداشت برای برپایی بی خطر انتخابات در دسترس قرار می‌دهند، عمل کنند در این صورت دیگر نگرانی از بابت ابتلا به ویروس کرونا در جریان انتخابات نخواهد داشت.

همچنین نیاز است وزارت بهداشت و سازمان‌های ذی‌ربط به کمک رسانه‌های جمعی هشدار‌های لازم را به گوش مردم برسانند و مدام خطر ابتلا به کرونا را در امور روزمره و استفاده از وسیله‌های حمل و نقل عمومی به آنان گوشزد کنند. اگر همگی مخصوصاً قبل از برپایی انتخابات در حفظ سلامت فردی کوشا باشیم در این صورت نگرانی‌ها از بابت خطرات کرونا در جریان انتخابات به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

در این میان خطر رسانه‌های معاند نیز نباید فراموش شود. این رسانه‌ها طبق روال معمول سعی می‌کنند تا با تیره و تار نشان دادن وضع جامعه ایرانی، مشارکت در انواع انتخابات را به حداقل برساند.

در دوره‌های پیش وضعیت معیشتی و حکومتی، سوژه‌های رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی بود تا به مردم گوشزد کنند که مبادا با وضع موجود در انتخابات شرکت کنند. البته که در تمامی ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری میزان مشارکت بالای ۵۰ درصد بوده و این خود نشان‌دهنده شکست معاندین در رسیدن به هدف‌هایشان است.

انتخابات ۱۴۰۰ اما سوژه‌ای دیگر دست رسانه‌های غربی داده و آن هم به خطر افتادن جان مردم در صورت شرکت در انتخابات است. آنان سعی می‌کنند تا فضای کرونایی کشور را بدون وجود امکانات و پروتکل‌های لازم و همچنین سوء مدیریتی نشان دهند تا مردم حدالامکان از حضور در انتخابات منصرف شوند.

نظم هیئتی روی رسانه‌های معاند را سیاه کرد

در گذشته وقتی می‌خواستند از کاری بی‌نظم یاد کنند عنوان «هیئتی» را برای آن استفاده می‌کردند ولی مردم در محرم سال گذشته و ایام عزا به‌خاطر شیوع کرونا نشان دادند که کار هیئتی یعنی نظم و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به زیباترین شکل مراسم عزاداری را برپا کرند.

گفتنی است؛ قبل از شروع محرم شبکه‌های معاند در رابطه با برگزاری مراسم عزاداری اعلام کرده بودند که در مراسم عزای حسینی دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نخواهد شد و درصورت برگزاری این مراسم‌ها در محرم، آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت اما پس از انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از برگزاری هیئت‌ها و دسته‌ها، مشخص شد نه تنها عزاداری محرم کمرنگ نشد بلکه با نظم و زیبایی بیشتری در حال برگزاری است.

جریان‌های رسانه‌ای قوی هیئتی‌ها و تأکید فراوان آنان بر رعایت پروتکل‌های لازم نیز آن‌قدری اثرگذار بود که رسانه‌های دشمن حتی نتوانستند عکسی از بی‌توجهی به مقررات بهداشتی در هیئات مذهبی پیدا کنند و آن را سوژه خود کنند. به همین دلیل انتظار می‌رود تا وزارت کشورنیز به کمک وزارت بهداشت، کمپین‌های رسانه‌ای و در نهایت صداوسیما در عین این‌که مردم را به رعایت نکات بهداشتی و پیش‌گیری از کرونا تشویق می‌کنند، این اعتمادسازی نیز را در افکار عمومی انجام دهند که انتخابات را با وسواس بهداشتی شدید و رعایت تمامی پروتکل‌ها برگزار خواهند کرد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار