دعوت عراق از ناشران ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های این کشور

رئیس اتحادیه ناشران عراق و رئیس بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد از ناشران ایرانی برای حضور در تمامی نمایشگاه‌های عراق دعوت کرد.
کد خبر: ۴۶۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ - 17June 2021

دعوت عراق از ناشران ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های این کشوربه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام محمد اسدی موحد (مدیرعامل مؤسسه انتشارات بین‌المللی الهدی و دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های کتاب خارجی)، رضا ملکی (وابسته فرهنگی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در بصره)، مجید توکلی (مسئول بخش فرهنگی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در بغداد) و حسین‌علی سبزه (نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد) با دکتر عبدالوهاب الراضی (رئیس اتحادیه ناشران عراق و رئیس بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد) و احمد زکی محمد (مدیر اجرایی بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد) دیدار کردند.

اعلام آمادگی جهت همکاری با ناشران عراقی

حجت‌الاسلام محمد اسدی موحد در این دیدار ضمن تشکر از مسئولان بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز جهت شرکت ناشران ایرانی در این دوره از نمایشگاه کتاب بغداد، اظهار داشت: عراق برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به واقع از دید ما ایران و عراق دو کشوری هستند که هم از نظر فرهنگی و هم از نظر سابقه تاریخی به عنوان یک کشور محسوب می‌شوند و تنها در اسم و عنوان متفاوت هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: نگاه ایران به عراقی‌ها با کشور‌های دیگر فرق می‌کند؛ همچنین ما توقع داریم نگاه عراق به ایران نیز چنین باشد. انتظار ما این است که ناشران ایرانی بتوانند در نمایشگاه‌هایی که در عراق برگزار می‌شود شروع فعالی داشته باشند و بالعکس؛ در حقیقت انتظارمان این است که ناشران عراقی در سطح بالایی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کنند.

مدیرعامل مؤسسه انتشارات بین‌المللی الهدی به ظرفیت‌های نشر بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ما این آمادگی را داریم که در بحث صنعت نشر، خدمات نشر، ترجمه کتاب‌های دو سویه از عربی به فارسی و بالعکس با ناشران عراقی و با اعضای اتحاد ناشران این کشور همکاری ویژه داشته باشیم و بتوانیم در این راستا کمک کنیم و همچنین بتوانیم در بخش فروش کپی رایت با یکدیگر تبادل داشته باشیم.

حجت‌الاسلام اسدی موحد در پایان گفت: ما باید ورای بحث کتاب و نشر در بحث تبادلات فرهنگی با عراق همکاری کنیم و نه‌تن‌ها فقط در حوزه نشر فیزیکی بلکه در بحث کتاب‌های دیجیتال، صوتی و ترجمه نیز فعالیت‌های مشترکی انجام دهیم.

معرفی نشر دو کشور با حضور در نمایشگاه

در بخش دیگر این دیدار حسین‌علی سبزه نیز ضمن تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه، به ضرورت حضور ناشران ایران و عراق در نمایشگاه‌های دو کشور اشاره کرد و یادآورشد: با توجه به ظرفیت‌های نشر ایران و عراق حضور حداکثری ناشران و فعالان حوزه نشر موجب می‌شود هرچه بهتر نشر دو کشور معرفی شود و نمایشگاه‌های کتاب این فرصت را تسهیل می‌کنند.

وی افزود: تفاهم‌نامه مشترک خانه کتاب و ادبیات ایران و اتحادیه ناشران عراق، فرصت و ظرفیت خوبی را در اختیار ناشران ایرانی و عراقی قرار می‌دهد تا تعاملات فرهنگی بیشتری صورت گیرد و انتظار داریم هر دو طرف در دوران پساکرونا تلاش کنند تا ناشران در نمایشگاه‌های فیزیکی بین‌المللی دو کشور حضور حداکثری داشته باشند.

حضور ناشران ایرانی در همه نمایشگاه‌های عراق

در ادامه دیدار، عبدالوهاب الراضی ضمن ابراز خرسندی و تشکر از حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ در جهان با مشکلاتی برای حضور برخی کشور‌ها از جمله ایران مواجه شدیم؛ از این‌رو صدور ویزا برای میهمانان با تاخیر همراه بود که از این بابت بسیار متاسفیم و تلاش می‌کنیم انشاالله در دوره‌های بعدی این مشکلات برطرف شود و طرف‌های ایرانی راحت‌تر بتوانند در نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نشر بین دو کشور گفت: انتظار داریم ناشران و فعالان حوزه نشر ایران نه‌تن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد بلکه در سایر نمایشگاه‌های این کشور از جمله بصره و نجف هم حضور فعال و حداکثری داشته باشند و متقابلاً شرایط حضور ناشران عراقی نیز در نمایشگاه‌های مختلف کشور ایران فراهم شود.

بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد از ۲۰ خرداد شروع و تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار