رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس:

حضور روحانیت در دفاع مقدس، فراگیر و همه‌جانبه بود/ ماجرای ۲۵۰ طلبه که قفل عملیات را گشودند

حجت‌الاسلام «مصلحی» گفت: حضور روحانیت در دفاع مقدس معطوف به یک جهاد همه‌جانبه و گسترده در تمام ابعاد رزمی، فرماندهی، فرهنگی و تبلیغی بود و یکی از فرایض واجب بر کارگروه‌های تاریخ‌پژوه، تحقیق درباره ابعاد این حضور و معرفی آن به طلاب جوان و آینده ساز کشور است.
کد خبر: ۴۶۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ - 26June 2021

حضور روحانیت در دفاع مقدس، فراگیر و همه‌جانبه بود/ ماجرای ۲۵۰ طلبه که قفل عملیات را گشودندحجت‌الاسلام «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با بیان اینکه حضور روحانیت در جبهه‌ها ابعاد و زوایای مختلفی داشته است، اظهار داشت: حقیقت آن است که بسیاری از طلاب و روحانیون در زمانی که همه ناجوانمردانه حزب بعث علیه ایران اسلامی آغاز شد، درس و بحث حوزوی خود را رها کردند و به جبهه‌ها شتافتند؛ موضوعی که انحصار در روحانیت هم نداشت و بسیاری از اقشار و آحاد دیگر جامعه نیز با اطلاع از تجاوز بعثی‌ها به خاک میهنمان، امورات روزمره زندگی خود را ترک کردند و در جبهه‌ها حاضر شدند.

وی افزود: در موارد متعدد و متکثر پیش آمده که یک شهید بدون هیچ عنوان خاصی تشییع و تدفین شده و بعد از تحقیقات، ما دریافته‌ایم که این شهید در واقع طلبه و روحانی بوده است. صحت این تحقیقات با مطالعات میدانی و کسب اطلاع از نزدیکان او تأیید شده و پس از مراجعه به مدارس و حوزه‌های علمیه بومی محل تولد این شهدا، حتی پرونده‌های تحصیلی آنان نیز استحصال شده است.

مصلحی ادامه داد: فرماندهان و رزمندگان فراوانی را به عنوان نمونه‌های شاخص این موضوع داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به شهید برونسی اشاره کرد که با تحقیقات ما و مستندات موجود، تا پیش از جنگ هم درس طلبگی می‌آموخته است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اوایل جنگ، سپاه سازمان مدون و دقیقی نداشت و دسته بندی‌های معین همچون گروهان و گردان به شیوه منظم امروزی مطرح نبود تا جایی که شخصاً به یاد دارم که از همان ابتدا، من به همراه شهید ردانی پور در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردیم در حالی که حضورمان در خطوط مقدم انحصار در هیچ بخش و قسمت خاصی نداشت و تقریباً در همه‌جا حاضر بودیم.

وی ابراز داشت: بسیاری از رزمندگان در سنین نوجوانی و جوانی بودند و با توجه به فضای معنوی جبهه‌های جهاد با دشمنان خدا، فرصت بسیار مغتنم تربیتی برای تبلیغ معارف دین به وجود آمده بود و بر همین اساس، جامعه روحانیت با توجه به الزامات و زیرساخت‌های ماهیتی خود در این فضا حضور پیدا کرد و تبدیل شدن جبهه‌ها به دانشگاه انسان‌سازی و معرفی شخصیت‌های جاودانه و الهام بخش فرماندهان، ماحصل همین تهذیب نفس‌ها و خودسازی‌هاست.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس تصریح کرد: حضور توأمان رزمی و فرهنگی ازجمله اساسی‌ترین جنبه‌های حضور جامعه روحانیت در دوران دفاع مقدس است. تیپ امام صادق (ع) به عنوان مجموعه‌ای از رزمندگان و بسیجیان مجاهد، متشکل از روحانیونی است که حضور مستقیم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را از دوران دفاع مقدس تمرین کردند و گرچه بنا به اتمام جنگ، این تیپ هیچ‌گاه به لشکر تبدیل نشد اما فرماندهان و رزمندگان آن، عرصه حضور و جانفشانی را تا سطح یک لشکر و فراتر از آن ارتقا دادند.

وی تأکید کرد: فعالیت‌های تبلیغی و ایجاد روحیه جهادگری یکی دیگر از محورهای حضور روحانیت در دفاع مقدس بود و علاوه بر این، روحانیون بسیاری را در تاریخ دفاع مقدس سراغ داریم که حتی در رده‌های فرماندهی هم حضور داشته‌اند.

ماجرای ۲۵۰ طلبه که قفل عملیات را شکستند

مصلحی با بیان خاطره‌ای از ماجرای حضور ۲۵۰ طلبه حوزه‌های علمیه در یک عملیات خاص گفت: در سال 1362 که از جمله نقاط اوج تاریخ رزمی دفاع مقدس بود و عملیات‌های سخت و حساسی از جانب رزمندگان اسلام به وقوع می‌پیوست، من به عنوان نماینده حضرت امام در قرارگاه کربلا به همراه آقایان میرمرشدی، ذوالنور و شهید میثمی در جلسات فرماندهان ارشد جنگ در قرارگاه خاتم الانبیا (ع) شرکت می‌کردیم. مشخصاً به یاد دارم که یکی از مباحث مطرح ‎شده در آن جلسات این بود که استفاده دشمن از تیربارهای سنگین علیه پیشروی رزمندگان ما تبدیل به یکی از حربه‌های مؤثر آن‌ها شده و نیروهای ایرانی در مواجه با این آتش مهیب چاره‌ای جز توقف پیشروی ندارند.

وی ادامه داد: با اطلاع از این موضوع، ما به عنوان روحانیت حاضر در جبهه‌ها یک جلسه داخلی تشکیل دادیم و راهکارهای رفع مشکل را بررسی کردیم. به موجب این جلسات، آقای ذوالنور به قم برگشت، ۲۵۰ طلبه آماده به رزم را از حوزه‌های علمیه گزینش کرد و با خود به جبهه‌ها آورد، زمینه دریافت آموزش‌های تخصصی رزمی را برای آن‌ها در مجموعه 25 کربلا فراهم آورد و در شب عملیات، ضمن انحلال دسته، تک‌تک این روحانیون و طلاب را در گروهان‌های خط شکن عملیات تقسیم کرد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس افزود: همین رزمندگان طلبه بودند که در شب عملیات، در مواجه با آتش سنگین تیربارهای دشمن که همه رزمندگان زمین گیر می‌شدند، دلاورانه ایستادند و در گذر گلوله‌ها، پیرو آموزش‌هایی که قبلاً دیده بودند، با خطابه‌ها قرآنی و احادیث جهادی رزمندگان را به ادامه پیشروی تشویق کردند.

مصلحی خاطرنشان کرد: بعد از پایان موفقیت آمیز عملیات، بکارگیری این طلاب رزمنده از جمله مجادلات مرسوم و معمول میان فرماندهان گردان‌ها بود زیرا هر گروهانی که به تعداد بیشتری از این طلاب مجهز بود، عملکرد درخشان‌تری در شب‌های عملیات و در هنگامه‌های سخت داشت.

وی امیدواری کرد: حضور روحانیت در دفاع مقدس معطوف به یک جهاد همه‌جانبه و گسترده در تمام ابعاد رزمی، فرماندهی، فرهنگی و تبلیغی بود و یکی از فرایض واجب بر کارگروه‌های پژوهشی در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، تحقیق درباره ابعاد این حضور و معرفی آن به طلاب جوان و آینده ساز کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار