آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد:

مردم حق دارند برای قطعی برق گلایه‎مند باشند

امام جمعه مشهد گفت: قصور مسئولان در دولت‎های اخیر باعث شد تا چشم انداز برنامه ششم توسعه در حوزه توسعه توان نیروگاهی کشور محقق نشود و قطعی‎های این‎چنینی پیش بیاید ولذا مردم حق دارند نسبت به قطع برق گلایه مند باشند.
کد خبر: ۴۶۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳ - 09July 2021

مردم حق دارند برای قطعی برق گلایه‎مند باشندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، آیت الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد در خطبه‌های عبادی نماز جمعه این هفته که در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار شده بود، ضمن تبیین مبانی تقوای عملی در ارتباطات خانوادگی اظهار داشت: تقوا به معنای انجام تکالیف و وظایفی است که به هر فرد محول شده و این امر در کانون خانوادگی به منزله عمل به تعهدات درون خانه است. بر همین اساس، بی اعتنایی افراد به مسئولیت‌هایشان در خانواده مصداق بارز بی‎تقوایی است.

وی افزود: خانواده پرورشگاهی برای رشد و تعالی انسان‌ها و کانون انسان‌سازی است و تقوای عملی در کانون خانواده به معنای مراقبت از جوان به عنوان عنصر مولد جامعه اسلامی و جلوگیری از بروز انحرافات برای اوست تا در آینده، عناصر منحرف و منحط به عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم سازی راه پیدا نکنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گروهک تروریستی مجاهدین خلق که دستشان به خون تعداد زیادی از جوانان و هم‌وطنان این سرزمین آلوده است، در موارد زیادی از عضوگیری‌های خود براساس همین قرابت جستن با جوانان توانستند از اعتماد اعضای خود سوء استفاده کنند و با القای انحراف ایدئولوژیک و مبنایی خود، آن‌ها را برای انجام ضداخلاقی‎ترین و ناجوانمردانه‌ترین اقدامات خرابکارانه فریب دهند.

وی ادامه داد: بی تفاوت بودن در قبال ارتباطات جوان مثل این است که پدر و مادری در مواجه با نوشیدن سم توسط فرزند جوانشان بی تفاوت باشند؛ خصوصاً در شرایط کنونی که بخش قابل توجهی از ارتباطات به فضای مجازی کشیده شده و ارتباطات نامشروع و گناه‌آلود و دوست‌یابی‌های غیراخلاقی ساده‌تر از هر زمان دیگر قابل دستیابی است.

در نظام اسلامی، مردم محور همه امور هستند

آیت الله علم الهدی در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته، فرارسیدن سالروز قیام گوهرشاد را گرامی داشت و تصریح کرد: اعتقاد به اسلام و احترام به اهل‌بیت عصمت و طهارت با سرشت مردم ما عجین شده و قیام مردم مشهد در دوران حکومت مزدور اجنبی‌پرستی همچون رضاخان نشان دهنده این است که مردم ما حاضرند در حرم مطهر رضوی به ناجوانمردانه‌ترین شیوه‌ها به خاک و خون کشیده شوند اما دست از باورهای خود برندارند و دین خدا را تنها نگذارند.

وی تأکید کرد: در این ایام که با سالگرد کودتای آمریکایی نقاب در پایگاه هوایی شهید نوژه مصادف شده است، حافظه تاریخی مردم ما به یاد می‌آورد که امام راحل پس از این کودتا به صراحت فرمودند که حتی اگر کودتاگران موفق می‌شدند، بازهم هدف آمریکایی‌ها محقق نمی‌شد زیرا حتی اگر همه ما هم به شهادت برسیم، این مردم دیگر حاکمیت اجنبی را در کشور خود تحمل نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه در نظام اسلامی مردم کانون همه امور هستند، ابراز داشت: نظام ما اسلحه پایه و متکی به قدرت نیست بلکه مردم پایه است و اگر دشمنان می‌خواهند که مردم را در مقابل نظام قرار دهند، باید بدانند که برای دستیابی به هدفی غیرقابل تحقق تلاش می‌کنند و اگر امروز شاهد توفیقات نظام جمهوری اسلامی هستیم، به این خاطر است که ملت ایران برای به ثمر رساندن انقلاب خود جانفشانی کرد، در دفاع مقدس برای فداشدن در راه دین خدا به جبهه‌ها فرستاد و تا به امروز بیش از 42 سال است که بر مقاومت خود ایستادگی کرده است.

مقصران کم‎کاری توسعه نیروگاه‎ها باید محاکمه شوند

امام جمعه مشهد ضمن برشمردن برخی عوامل و دلایل بروز قطعی‌های برق تصریح کرد: قطعی‌های برق در کشور ما نیز که برای بسیاری از مردم مشکل‌ساز شده است، تأثیر مستقیم از گرمای هوای پیش‌بینی‌نشده و خشکسالی فراگیری دارد که در سرتاسر عالم باعث شده تا امورات زندگی ملت‌ها با مشکل مواجه شود و گرچه مردم برای گلایه و شکایت ذی حق هستند اما این موضوع در واقع یک امر فراگیر در سرتاسر عالم است و انحصار به ما ندارد.

وی تأکید کرد: قطعی‌های برق ریشه در دو عامل اساسی دارد؛ نخست اینکه امروزه میان تولید و مصرف فاصله ایجاد شده و مصرف ما 11 هزار مگاوات بیشتر از سرانه تولیدی است و علیرغم اینکه طبق برنامه ششم توسعه بنا بود تا سالانه 5 هزار مگاوات سرانه تولید برق ما افزایش پیدا کند اما به دلیل قصور دولت‌ها و کم‌کاری مسئولان این هدف محقق نشده و لذا مردم حق دارند نسبت به قطعی‎های برق گلایه مندباشند و باید در دادگاه ترک فعل که براساس سند تحول قوه قضاییه ایجاد شده است، مقصران ساخت نیروگاه‌ها محاکمه شوند.

آیت الله علم‌الهدی گفت: به دلیل خشکسالی، اکثر توربین‌های برق‌آبی از کار افتاده‌اند و چند نیروگاه حرارتی به دلیل بازآماد (اورهال) نشدن تعطیل شده‌اند. عوامل خاموشی برق به خاطر قصور مسئولان است اما عمدی در این کار نبوده و با این تفاسیر، در شرایط کنونی مردم ما می‌توانند وارد عمل شوند و الگوی مصرف را به گونه‌ای مدیریت کنند که در ادارات یا مراکز خرید، سیستم‌های روشنایی در شرایط حداقلی کار کند.

وی افزود: ما در برق روستایی دچار مشکل هستیم و در بسیاری از روستاهای استان، درحالی‌که عده‌ای در ویلاهای لوکس و باغ تالارهای خود با موتور برق، آب از چاه می‌کشند و استخرهای خود را پر از آب می‌کنند، اهالی روستاهای مجاور برای تأمین آب آشامیدنی کودکان خود دچار مشکل هستند.

امام جمعه مشهد در انتها ابراز امیدواری کرد: بزرگترین خیرات و مبرات، سقایت و آبرسانی به مردم است و در این راه، بسیجیان ما باید به قمر بنی‌هاشم متوسل شوند و با روحیه جهادی و انقلابی خود به گونه‌ای وارد عمل شوند که عدالت برای روستایی و شهری به اندازه یکسان محقق شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار