یادداشت/

دفاع مقدس، آینه معارف عاشورایی

لحظه‌لحظه دفاع مقدس رنگ و بوی حسینی داشت. این گفتمان که برگرفته از قیام امام حسین (ع) بود، نتایج معرفتی بلندمدّتی را برای رزمندگان رقم زد و به‌عنوان یک گفتمان رایج و ثابت باقی ماند.
کد خبر: ۴۶۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۳ - 20July 2021

دفاع مقدس، آینه معارف عاشورایی

گروه‌ استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ در دوران دفاع مقدس، کلیداژه‌هایی همچون عاشورا، کربلا، امام حسین (ع)، یاران اباعبدالله (ع)، اسلام، امام خمینی (ره) گفتمان رایج رزمندگان بود و به این حماسه ماندگار رونق می‌بخشید.

اگر وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس به دقّت مورد بررسی قرار گیرد متوجه خواهید شد که این کلیدواژه‌ها به‌عناوین مختلف در این اسناد بکار رفته که نشانگر رشد و بلوغ فکری رزمندگان و شهیدان است.

نهضت عاشورا به اذعان دوست و دشمن و مسلمان و غیر مسلمان یکی از ماندگارترین و اثرگذارترین جریانات تاریخی بود که به‌ دور از فرقه‌گرایی‌های مذهبی و مرزهای جغرافیایی، گفتمان‌های بشری را درنوردید و بر هویّت‌های انسانی اثر گذاشت.

این گفتمان به خودی خود و بدون پیشینه تاریخی و پشتوانه فکری و عقلی شکل نگرفت بلکه ریشه در مکتبی دارد که نقش‌آفرینی صاحبان آن پایه‌گذار مکتب جهادی شد که فرهنگ عاشورا را با فرهنگ دفاع مقدس گره زد.

لحظه‌لحظه دفاع مقدس رنگ و بوی حسینی داشت و معارف این حماسه لبریز از مبانی ظلم‌ستیزی و نفی دشمنان دین بود. با ترویج روح حماسی در بین مجاهدان فی سبیل‌الله، گفتمان حسینی نوید پیروزی خون بر شمشیر را برای رزمندگان به ارمغان آورد. این گفتمان که برگرفته از قیام امام حسین (ع) بود نتایج معرفتی بلند مدّتی را برای رزمندگان رقم زد و به‌عنوان یک گفتمان رایج و ثابت باقی ماند.

گستردگی دستاوردهای این گفتمان به‌ حدی بود که در فضای اجتماعی باقی ماند و در بستر زمان برای آزادی‌خواهان جهان حرکت‌آفرین شد.

گفتمان دفاع مقدس به مانند تابلویی درخشان، فضایل عاشورایی این حماسه عظیم را پیش چشم مردم قرار داد و برای بشر درس‌آموز شد و معارف این گفتمان موتور محرک جهاد و دفاع مسلمانان مبتنی بر اصول اسلامی و انسانی خواهد شد.

رزمندگان در دوران دفاع مقدس به این حقیقت دست یافتند که تاسی به گفتمان عاشورا پیوند ناگسستنی مجاهدان را قوّت می‌بخشد و باعث ارتقای روح ظلم‌ستیزی در آنان خواهد شد.

مبانی اساسی گفتمان عاشورا عناصر اصلی دفاع مقدس را تشکیل می‌داد و توانست با تداوم آن گفتمان، جنبش‌های اسلامی و آزادیخواهانه را در سطح جهان پایه‌ریزی کند.

در سایه گفتمان دفاع مقدس بود که بر محور اندیشه عاشورایی مبارزه با ظلم و ستم شکل گرفت و سیره و سیک مجاهدان الگوی استکبارستیزان شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار