یادداشت/ علی عبدالصمدی

توجه دولت منتخب به دیپلماسی فرهنگی با نگاه ویژه به «دفاع مقدس»

دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزارهای رشد و بالندگی کشور است. دولت سیزدهم می‌تواند به وسیله فرهنگ غنی «دفاع مقدس» زمینه گردشگری جهانی راهیان نور را در کشور فراهم سازد تا کشور در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی پیشرفت کند.
کد خبر: ۴۶۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 11July 2021

توجه دولت سیزدهم به دیپلماسی فرهنگی با نگاه ویژه به فرهنگ غنی «دفاع مقدس»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ فرهنگ و اقتصاد دو ابزار مکمل یکدیگر هستند. اقتصاد بدون فرهنگ منجر به سرمایه داری و انباشت سرمایه در یک گوشه از جامعه و به طبع آن خرد شدن طبقات محرومتر جامعه خواهد شد.

فرهنگ بدون کنترل اقتصاد در درازمدت رنگ و بوی شعاری به خود خواهد گرفت و باعث پراکندگی فقر در سطح جامعه و در نتیجه رشد آمار فقر و فساد خواهد شد؛ پس رشد اقتصادی و بالندگی فرهنگی مکمل یکدیگر هستند.

در سالیان اخیر تحریم‌های اقتصادی ناجوانمردانه از سوی برخی دولت‌ها به ویژه آمریکای جهانخوار از یکسو و برخی ضعف‌های مدیریتی از سویی دیگر به بدنه‌ی اقتصاد کشور ما آسیب‌های جدی وارد ساخته اند. گفتمان «اقتصاد مقاومتی» در این شرایط و اوضاع ابزار و راه حلی مناسب بود. مبارزه با فساد اقتصادی، حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی و برنامه ریزی دقیق جهت کنترل واردات و صادرات کالا شاید از مهمترین مولفه‌های گفتمان عمومی «اقتصاد مقاومتی» هستند.

ابزار دیگری که باعث رشد و بالندگی کشور می‌شود، یقیناً دیپلماسی فرهنگی است که مولفه‌های مختلفی را شامل می‌شود. هنر هفتم، رسانه‌ها، مطبوعات و ادبیات، عرصه‌های مختلف هنری و صنعت گردشگری از مهمترین مولفه‌های فرهنگی جهت پویش و رشد و بلوغ فرهنگی جامعه است.

امروزه گردشگری در جهان به عنوان صنعتی مدرن و درآمدزا شناخته میشود که البته کشور ما با عنایت به این نکته که حائز تاریخ چند هزار ساله است دارای منابع مختلف گردشگری است. یکی از این منابع درآمدزا و فرهنگساز یقینا موزه‌های دفاع مقدس و نیز مناطق زخم خورده از دوران دفاع مقدس در مناطق جنوبی کشور هستند.

مسئولین با اهتمام و توجه ویژه نسبت به این مناطق می‌توانند به بهترین شکل ممکن در آبادانیشان کوشا و پویا باشند و از سوی دیگر با تاسیس موزه‌ها و شهرک‌های یادمان دوران دفاع مقدس میتوانند برای گردشگران داخلی و خارجی فرهنگ مستغنی دفاع مقدس را تبیین کنند.

شهرک‌های دفاع مقدس و برگزاری سفرهایی مانند راهیان نور در سالیان گذشته توانسته اند به خوبی فرهنگ دفاع مقدس را برای عموم مردم تبیین و تشریح کنند. امکان بازدید عمومی از موزه‌ها و یادمان‌های دوران دفاع مقدس و بعضا طراحی و اجرای تندیس‌های درخور شان در مبلمان شهری شهر‌های مختلف کشور توانسته اند به خوبی نماد و نشانی از رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان کشورمان را به نمایش بگذارند.

با توجه به این موضوع، دولت سیزدهم با بذل عنایت توامان به رشد اقتصادی و بالندگی فرهنگی می‌تواند مروج شایسته‌ی گفتمان «اقتصاد مقاومتی» در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگ «دفاع مقدس» در عرصه‌های اجتماعی باشد و به وسیله فرهنگ غنی «دفاع مقدس» زمینه گردشگری جهانی راهیان نور را در کشور فراهم سازد تا کشور در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی پیشرفت کند.

دولت سیزدهم به نوعی نخستین دولت تشکیل شده در «گام دوم انقلاب اسلامی» است و به دلیل شرایط خاص زمانی توجه خاصی نسبت به این دولت وجود دارد. انتظاراتی که از دولت سیزدهم در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی می‌رود با توجه به شرایط کنونی کشور بیشتر از دولت‌های پیشین است.

قدر مسلم است که دولت آینده با توسل به فرهنگ مستغنی اسلامی که جلوه‌ای از آن در فرهنگ دفاع مقدس متجلی است و نیز در نظر داشتن گفتمان «اقتصاد مقاومتی» می‌تواند هم در عرصه‌های فرهنگی و هم عرصه‌های اجتماعی موفق باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار