بازنشر/ سفیر پیشین ایران در کابل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکایی‌ها با سرشکستگی افغانستان را ترک کردند/ ایران در کنار ملت افغانستان است

ظهره‌وند درباره نقش آمریکا در تحولات افغانستان گفت: آمریکایی‌ها کلاً، در قبال اهدافی که در منطقه داشتند، شکست خورده‌اند و با سرشکستگی افغانستان را ترک می‌کنند، اما در عین حال در پی این هستند تا ژئوپلیتیک غرب آسیا را از هم بگسلند.
کد خبر: ۴۶۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰ - 29July 2021

ایران از ارتباط کابل و طالبان استقبال می‌کندابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در کابل، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره تحولات افغانستان اظهار داشت: تحولاتی که در افغانستان اتفاق افتاده است، کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ ولی در مجموع عمق و سطح خسارتی که به این کشور وارد شد، باعث نگرانی است. روندی را که می‌بینیم می‌تواند، در روز‌ها و هفته‌های آینده شرایط را برای مردم افغانستان بسیار پیچیده‌تر و حتی غیرقابل تحمل کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم وضع غذای مردم در کنار ناامنی که وجود دارد، رو به وخامت می‌رود و بیماری کرونا نیز افزایش یافته است و دولت هم متاسفانه کماکان در حیرت و انفعال است و در زمین آمریکایی‌ها جلو می‌رود. یعنی امیدشان به کمک آمریکایی‌هاست و آنها نیز از جنبه نظامی و حتی کمک‌های مادی فعلاً دست کشیده‌اند و در این آشفته بازار شاهد هستیم که مردم افغانستان چه وضعیتی پیدا می‌کنند.

وی درباره مبنای سیاست کلی ایران در قبال افغانستان تصریح کرد: ما امنیت، ثبات و صلح در افغانستان را در ارتباط مستقیم با امنیت و ثبات و صلح در داخل ایران می‌دانیم یعنی هر چقدر آنجا باثبات‌تر و امن‌تر باشد به منافع ما نیز نزدیک‌تر است. نکته دیگر این است که برای ایران حزب و گروه و اقوام و ملت افغانستان و نظام سیاسی که آنجا مستقر است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ظهره وند افزود: ایران به‌عنوان یک کشور دوست و برادر با مشترکات عمیق تاریخی و فرهنگی و هویتی و دینی با مجموعه این‌ها متوجه ملت افغانستان است و برای ما مهم این است که بدانیم مردم افغانستان چه رویکردی را در قبال تحولات جاری از جمله طالبان دارند. مسیر تعامل و مواضع ما در قبال طالبان از مسیر ملت افغانستان می‌گذرد. اگر مردم افغانستان متوسل به این شدند که به راه حلی با طالبان برسند ما هم از این راه حل استقبال می‌کنیم و قطعاً می‌توانیم میزبان هم باشیم. اگر ملت افغانستان مسیر مقاومت را در پیش بگیرد در کنار مردم افغانستان خواهیم بود و از این موضع حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد. برای ما یکپارچگی، ثبات و امنیت ملت افغانستان اولویت اصلی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه آمریکا ادعا دارد هیچ حمایتی از طالبان نمی‌کند، ولی چرا جلوی پیشروی‌های طالبان را نمی‌گیرد؟ پاسخ داد: آمریکایی‌ها کلاً، در قبال اهدافی که در منطقه داشتند، شکست خورده‌اند و با سرشکستگی افغانستان را ترک می‌کنند، اما در عین حال در پی این هستند با استفاده از ظرفیت سیاسی و امنیتی خود محیط، منطقه ما را از لحاظ ژئوپلیتیک از هم بگسلند. اتفاقاً این وضعیتی که در افغانستان می‌بینید نتیجه سیاست‌های آمریکا خصوصاً در چارچوب توافق دوحه است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها