رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با دفاع‌پرس‌ عنوان کرد؛

ایجاد تغییر در نحوه آموزش نیرو‌های مسلح کشور/ رقابت شدید میان ایران، روسیه و چین

امیر پیمبری با بیان اینکه امسال در مسابقات نظامی روسیه برای اولین بار در رشته‌های تیراندازی هجومی، ستاره قطبی، ارتش و فرهنگ و تیراندازی هوایی شرکت می‌کنیم، گفت: حضور در این مسابقات باعث شده تا در نحوه آموزش نیرو‌های مسلح کشورمان تغییراتی را داشته باشیم.
کد خبر: ۴۶۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲ - 13July 2021

حضور در مسابقات نظامی روسیه آموزش در نیرو‌های مسلح کشورمان را تغییر داده استگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌- رحیم محمدی؛ امسال هم همچون سال‌های گذشته مسابقات بین‌المللی نظامی روسیه برگزار می‌شود که در همین رابطه تیم‌هایی از کشورمان برای ششمین سال پیاپی حضور دارند و علاوه بر این، ایران میزبانی تعدادی از رشته‌های این سری از مسابقات را برعهده دارد؛ به همین جهت گفت‌وگویی را با امیر سرتیپ دوم «سیدکمال پیمبری» رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی نیرو‌های مسلح انجام دادیم که در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس‌: امسال هم مانند گذشته، ایران در مسابقات نظامی روسیه شرکت می‌کند؛ درباره رقابت‌های امسال توضیح بفرمایید.

امسال مسابقات نظامی بین المللی روسیه در ۳۴ رشته به میزبانی ۱۲ کشور برگزار می‌شود و ایران میزبان سه رشته «نگهداری توپخانه» در شاهین‌شهر اصفهان، «غواصی عمق» در کنارک و «جام دریا» در بندر انزلی به میزبانی ارتش خواهد بود؛ در ۱۲ رشته دیگر هم که در کشور‌هایی مانند روسیه، چین، قزاقستان، بلاروس، مغولستان و قطر برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم.

دفاع‌پرس‌: در سه رشته‌ای که میزبان هستیم چه تعداد شرکت‌کننده حضور دارند؟

در «جام دریا» تیم‌های روسیه، آذربایجان، قزاقستان به همراه عربستان که امسال به عنوان ناظر شرکت می‌کند، در «نگهداری توپخانه» تیم‌هایی از روسیه، عربستان، ویتنام، ازبکستان، اوستیای جنوبی و چین و در «غواصی عمق» نیز تیم‌هایی از چین، روسیه، هند، ونزوئلا، سوریه، عربستان و پاکستان حضور خواهند داشت.

دفاع‌پرس‌: چرا مسابقات امسال به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود و انتخابی است؟

در جلساتی که با فرماندهان ارتش، سپاه و ناجا برای این مسابقات داشتیم، مسئولیت اعزام تیم‌ها به سازمان اعزام‌کننده واگذار شد؛ بر این اساس مسابقات داخلی در درون هر نیرو برگزار شده تا تیم منتخب برای اعزام مشخص شود؛ بنابر این رکورد‌هایی که تیم‌ها در دوره‌های قبل داشتند، ملاک اعزام تیم‌ها قرار گرفت.

بدین ترتیب با موافقت ستاد کل نیرو‌های مسلح مجوز حضور در هر رشته به مدت دو تا سه سال به سازمان اعزام‌کننده واگذار شده است.

دفاع‌پرس‌: در این مسابقات نیرو‌های مسلح کشورمان در چه رشته‌هایی شرکت می‌کنند؟

از نیروی انتظامی تیم‌های حافظان نظم، گشت جاده‌ای و جهت‌یابی، از ارتش تیم‌های نگهداری توپخانه، جام دریا، غواصی عمق، ستاره قطبی، پهپاد، اربابان آتش یا خدمه خمپاره‌انداز، دارت هوایی یا رقابت‌های هوایی و ماراتن اسب و از سپاه نیز تیم‌های جهت‌یابی، تیراندازی تاکتیکی، تکاوران دریایی و نفربر شرکت می‌کنند.

دفاع‌پرس‌: یعنی امسال در رشته‌های بیاتلون‌تانک و هوابرد تیمی نداریم؟

امسال در این دو رشته تیمی اعزام نمی‌کنیم؛ با این حال برای حضور بهتر در مسابقات سال آینده تیم‌ها در حال آماده‌سازی خود هستند.

دفاع‌پرس‌: سال گذشته عنوان کردید که برای اینکه تیم‌ها حضور بهتری داشته باشند به دنبال فراهم کردن زمینه ارسال تجهیزات لازم برای تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها هستیم؛ آیا امسال این وعده تحقق می‌یابد؟

در رشته پهپاد و تیراندازی تیم اعزامی تجهیزات مورد نیاز را با خود به محل مسابقات می‌برد و از آن‌ها در روز برگزاری مسابقه استفاده می‌کند؛ در رابطه با تانک و نفربر هرچند صنعت ما تلاش‌های خوبی را برای بهینه‌سازی این وسایل انجام داده تا تیم‌های اعزامی بتوانند از آن‌ها در روز مسابقه استفاده کنند، اما با این حال امسال نمی‌توانیم این‌گونه تجهیزات را به همراه تیم‌ها به مسابقات اعزام کنیم و امیدواریم برای شرکت در مسابقات سال‌های آینده این موضوع محقق شود؛ لذا می‌توان گفت یکی از دلایلی که امسال در رشته تانک، تیمی نخواهیم داشت، همین موضوع است؛ چون استفاده از تجهیزات داخلی در این رقابت‌ها باعث می‌شود  که نتایج بهتری را کسب کنیم.

دفاع‌پرس‌: هر کشور برای تمرین چه میزان زمان در اختیار دارد؟

نفرات هر کشوری حدود دو هفته زودتر به محل مسابقات اعزام می‌شوند که امسال با توجه به فراگیری ویروس کرونا شرکت‌کنندگان در کشور‌های میزبان که وارد می‌شوند، ابتدا سه روز در قرنطینه می‌مانند و پس از آن در محل اسکان مستقر می‌شوند و تمرینات خود را آغاز می‌کنند.

دفاع‌پرس‌: عنوان شده بود که یکی از دلایل موفق نبودن کشورمان در کسب امتیازات خوب در سال گذشته، این موضوع بوده که تیم‌ها زمان کافی و مهمات لازم برای انجام تمرین را نداشتند؛ آیا این موضوع صحیح است؟

در رشته‌هایی که تیم‌های شرکت‌کننده بسیاری دارد، زمان دو هفته‌ای که تیم‌ها در اختیار دارند، زمان زیادی نیست؛ به‌عنوان مثال در رشته بیاتلون‌تانک ۲۹ کشور شرکت می‌کنند؛ حال با توجه به این موضوع، مقدار زمانی که برای هر تیم برای انجام تمرین اختصاص می‌یابد، زمان زیادی نیست.

دفاع‌پرس‌: آیا تامین مواد مصرفی تیم‌ها هم بر عهده میزبان است؟

در پروتکل مسابقات ذکر شده که میزبان موظف است تمام نیازمندی‌های میهمان را در بخش سلاح و مهمات مصرفی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهد؛ مگر اینکه کشوری اعلام کند که با تجهیزات خود وارد مسابقات می‌شود؛ بنابراین میزبان ‌موظف است که امکانات مورد نیاز را به صورت یکسان در اختیار تیم‌های میهمان قرار دهد.

دفاع‌پرس‌: حضور در این مسابقات چه نتایجی را برای مجموعه نیرو‌های مسلح کشورمان داشته است؟

حضور در این مسابقات باعث شده تا در نحوه آموزش‌ها تغییراتی داشته باشیم؛ به عنوان مثال در ایجاد زیرساخت‌ها اکنون چندین زمین تمرین برای تانک داریم که در گذشته این وجود نداشت. همچنین نحوه تمرین تیرانداز‌ها تغییر یافته است؛ بدین‌صورت که برای تمرین فرد تیرانداز، نه‌تنها اهداف ثابت نیستند، بلکه فرد تمرین‌کننده هم باید دائم در حال جابه‌جایی باشد و همچنین مسافت نیز متحرک است.

لذا هدف ما از حضور در این مسابقات تنها به دست آوردن مقام و جایگاه نیست، بلکه مهم‌ترین هدف، آشنایی با نحوه اجرای آموزش‌های نوین است. هرچند در کسب مقام و جایگاه نیز موفقیت‌هایی داشتیم که از آن‌جمله می‌توان به کسب مقام دوم در رشته حافظان نظم و مقام سوم در رشته نفربر در سال گذشته و کسب جایگاه اول در رشته‌های گشت جاده‌ای و غواصی عمق و جایگاه سوم در رشته نفربر طی سال‌های گذشته اشاره کرد.

این در حالی است که در رشته نفربر همواره بین ایران، روسیه و چین رقابت شدیدی وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که از تجهیزاتی استفاده می‌کنیم که کشور میزبان در اختیار ما قرار می‌دهد. در واقع حضور ۴۶ کشور در مسابقات نظامی روسیه طی سال جاری نشان می‌دهد که رقبای ما در این رقابت‌ها کشور‌هایی هستند که به لحاظ نظامی در دنیا شناخته شده هستند.

پس با توجه به این موضوع می‌توان گفت انجام این مسابقات بیانگر آن است که نیرویی در زمان نبرد موفق است که در کنار دقت و مهارت، از زمان کمتری برای رسیدن به هدف استفاده کند؛ لذا تکرار این مهارت در این‌گونه مسابقات، موجب افزایش توانمندی نیرو‌های مسلح می‌شود.

دفاع‌پرس‌: چرا در رشته‌هایی مانند مین‌روبی، امداد در رزم، مهندسی رزمی یا حتی پدافند شیمیایی که از تجربیات هشت سال دفاع مقدس هم برخوردار هستیم، شرکت نمی‌کنیم؟

در رشته‌هایی مانند امداد در رزم، آشپزخانه در رزم و همکاری نظامی یک سال شرکت کردیم؛ اما به واسطه آن‌که در برخی از رشته‌ها بانوان هم حضور دارند، ما نمی‌توانیم شرکت کنیم؛ البته دو سال پیش در رشته همکاری نظامی که به میزبانی ارمنستان برگزار شد، یکی از بانوان شاغل در نیروی انتظامی حضور یافت و بازتاب وسیعی هم داشت.

با وجود این، در رشته‌هایی مانند امداد پزشکی در رزم در حال تعریف سرفصل‌هایی برای شرکت در این مسابقات هستیم و در همین رابطه اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح در حال تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه است که البته امسال تلاش‌ها برای برگزاری این مسابقات در سطح نیرو‌های مسلح به نتیجه نرسید.

دفاع‌پرس‌: امسال در چه رشته‌هایی برای اولین بار شرکت می‌کنیم؟

امسال در رشته‌هایی مانند تیراندازی هجومی، ستاره قطبی، ارتش و فرهنگ و دارت هوایی یا تیراندازی هوایی برای اولین بار شرکت می‌کنیم و در سال‌های آینده هم چنانچه شرایط مهیا شود و به سطح استاندارد‌های لازم برسیم در رشته‌هایی مانند مهندسی رزمی، پدافند شیمیایی و امداد پزشکی هم شرکت خواهیم کرد.

دفاع‌پرس‌: چرا مسابقاتی در این سطح بین سپاه، ارتش و ناجا برگزار نمی‌کنیم؟

مسابقات تا اندازه‌ای مفید است، اما اگر زیاد شود، زیان‌ده خواهد بود؛ به‌عنوان مثال چنانچه سپاه در رشته نفربر بخواهد شرکت کند، باید از نقاط مختلف کشور تیم‌ها را در محلی جمع کند تا با یکدیگر مسابقه دهند و این روند هم برای ارتش جاری است؛ لذا به جهت مسابقات زیادی که انجام دادند، بین سپاه و ارتش رقابتی برگزار نمی‌کنیم به همین جهت یک تیم از سپاه را به مسابقات اعزام می‌کنیم و منتظر کسب نتایج آن‌ها می‌مانیم؛ بدین‌صورت که چنانچه نتایج خوبی داشته باشند در سال‌های بعد هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم در عین اینکه یک تیم رزرو هم از ارتش وجود دارد تا چنانچه تیم سپاه نتایج خوبی کسب نکند در رقابت‌های بعدی تیم ارتش شرکت خواهد کرد و این از ویژگی نیرو‌های مسلح کشورمان است؛ البته در سایر رشته‌ها هم، چنین روندی حاکم است.

دفاع‌پرس‌: امسال تعدادی از کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند عربستان و قطر برای اولین بار در این مسابقات حضور دارند؛ شرکت این تیم‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای ایجاد امنیت پایدار در غرب آسیا حضور تیم‌هایی از کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های همسایه در مسابقات نظامی روسیه می‌تواند شروع و تعامل خوبی برای انجام سایر همکاری‌های منطقه‌ای باشد؛ لذا هرچه سطح این همکاری‌ها افزایش یابد، نیازی به حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای نخواهد بود؛ البته هم‌اکنون نیز حضور آن‌ها در منطقه بی مورد است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار