بخش اول/ رئیس مرکز امور هنری و تولیدات رسانه‌ای ارتش در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

یازدهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری میثاق شهریور برگزار می‌شود/ تولید سرود «قوی باشیم» در هفته دفاع مقدس

سرهنگ مهدوی از برگزاری یازدهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری میثاق در شهریور سال جاری خبر داد و گفت: در هفته دفاع مقدس اثری تحت عنوان «قوی باشیم» تولید خواهیم کرد.
کد خبر: ۴۶۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 19July 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین ارکان نظام به شمار می‌آید که در بزنگاه‌های مختلف کشور حضوری گسترده و چشمگیر داشته است؛ از همراهی با ملت در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی هشت ساله گرفته تا کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه و سیل‌زدگان گلستان. امروز هم با شیوع پاندمی کرونا در کشور، ارتش دوشادوش کادر درمان به بیماران کرونایی خدمات‌رسانی می‌کند.

ارتش علاوه بر حضور نظامی و لجستیکی در میدان‌های مختلف با تشکیل مرکز امور هنری و تولیدات رسانه‌ای به دنبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جوانانی است که دفاع مقدس را درک نکرده‌اند. تولید مجموعه هنر‌های نمایشی و سرودهای حماسی و همچنین تولید فیلم‌های سینمایی در ژانر دفاع مقدس از سری برنامه‌های این مرکز است.

در ادامه، گفت‌وگوی خبرنگار دفاع‌پرس با سرهنگ «هادی مهدوی» رئیس مرکز امور هنری و تولیدات رسانه‌ای ارتش را می‌خوانید:

دفاع‌پرس: جایگاه مرکز هنری و تولیدات رسانه‌ای ارتش در نقشه راهبردی فرهنگی کشور چگونه ترسیم شده است؟

مرکز امور هنری و تولیدات رسانه‌ای ارتش از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، این مرکز شاید برای بخشی از اهالی هنر و رسانه شناخته شده باشد، اما این مجموعه سبقه قدیمی دارد و تقریبا سه سال است که فعالیت عمده و کلان خود را با حمایت‌های فرمانده کل ارتش، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و تدابیر معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش گسترش داده است. یکی از بخش‌های عمده‌ی این مرکز مجموعه هنر‌های نمایشی و آهنگ‌های حماسی است؛ بخش جشنواره‌های تئاتر و سرود ارتش با نام آشنای میثاق و نغمه‌های بهشتی حدود سه سال با تکیه بر بهره‌گیری از ابزار هنر به ویژه در شاخه تئاتر و موسیقی این جشنواره‌ها یک جان دوباره‌ای گرفتند.

یازدهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری میثاق شهریور برگزار می‌شود/ تولید سرود «قوی باشیم» در هفته دفاع مقدس

ماحصل این جشنواره‌ها گروه‌های متعدد و متنوع تئاتر و سرود در سراسر ارتش است که در سه بخش کارکنان پایور، کارکنان وظیفه و خانواده‌ها و فرزندان پرسنل فعالیت می‌کنند. از دستاورد‌های مهم این جشنوار‌ه‌ها فعال کردن چندین گروه سرود و تئاتر و همچنین اجرا‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف در سراسر کشور به ویژه در نقاط مرزی برگزار می‌شود. در جشنواره سال گذشته چند گروه در جشنواره تئاتر مقاومت، تئاتر سنگر و جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند و این امر نشان از کیفیت بالای جشنوار‌ه‌های ارتش است.

دفاع‌پرس: آیا در دوران کرونا در کشور تولیدات رسانه‌ای ارتش با محدودیت‌هایی مواجه شد؟

در دوران کرونا جشنواره تئاتر ارتش تعطیل و متوقف نشد

کرونا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار داد ما در این شرایط جشنواره تئاتر را تعطیل و متوقف نکردیم و فقط با تغییر شکل گروهی به تک گویی به صورت مجازی برگزار شد. برگزاری جشنواره تئاتر به صورت تک گویی و سرود به صورت تک خوانی فرصتی برای شناسایی و کشف استعداد‌های جدیدتر شد. در این راستا برای ارتقای سطح کمی و کیفی گرو‌های سرود و تئاتر به آموزش پرداختیم و در طول سال، دوره‌های آموزشی گوناگونی برای ارتقای سطح جشنواره برگزار می‌کنیم. 

دفاع‌پرس: آیا در آینده جشنواره تئاتر برگزار خواهد شد؟ اگر بله، با توجه به شرایط کرونایی کشور برگزاری آن به چه صورت است توضیح بفرمایید؟

برگزاری یازدهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری میثاق در سال جاری

یازدهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری میثاق در سال جاری با حمایت‌ها و پشتیبانی فرماندهان ارتش برگزار خواهد شد؛ در این دور جشنواره که قرار است شهریور برگزار شود پس از داوری و معرفی برگزیده‌ها، گروه‌های برتر به جشنواره سراسری ارتش راه پیدا می‌کنند. این جشنواره با توجه به شرایط کرونا به صورت تک گویی و مجازی برگزار خواهد شد. در طول چند سال گذشته ۲۰ اثر موسیقیایی با بهره‌گیری از امکانات و نیرو‌های متخصص تولید کردیم و قرار است در هفته دفاع مقدس سال جاری اثری تحت عنوان «قوی باشیم» تولید کنیم.

یازدهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری میثاق شهریور برگزار می‌شود/ تولید سرود «قوی باشیم» در هفته دفاع مقدس

دفاع پرس: مرکز امور هنری و تولیدات رسانه‌ای ارتش در زمینه تولید فیلم سینمایی و سریال چه اقداماتی انجام داده است؟

حمایت مرکز امور هنری و تولیدات رسانه‌ای ارتش از ۲۵ فیلم

تولید فیلم و سریال در این مرکز پیشینه قدیمی دارد؛ از اوایل انقلاب اسلامی تا به امروز آثار فاخر و قابل توجهی ازجمله فیلم‌های عقاب‌ها، حمله به اچ ۳ و... تولید شده است که در زمان خود بازخورد بسیار خوبی داشت؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته از ۲۵ فیلم و سریال حمایت و پشتیباتی لجستیکی و تجهیزاتی کرده‌ است؛ ازجمله فیلم‌های رد خون، درخت گردو و سریال زیر خاکی یک و دو که اخیرا از شبکه اول سیما پخش شد و مورد استقبال مخاطبین واقع شد.

در طول دو سال گذشته و به ویژه در سال آتی به دنبال این هستیم که علاوه بر حمایت از فیلم‌های حوزه دفاع مقدس، خودمان به صورت مستقل فیلم تولید کنیم، ازجمله پروژه‌های در دست تولید سریال شهید سپهبد صیاد شیرازی است که به‌صورت ماهیانه با تهیه کننده این مجموعه، سازمان سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جلسات مشترکی برگزار می‌کنیم و امیدواریم تا پایان شهریور سال جاری تحقیقات و پژوهش این پروژه به اتمام برسد.

همچنین یک سریال دیگری با موضوع شهید سرلشکر خلبان عباس دوران با مشارکت معاونت امور استان‌ها و صدا و سیمای مرکز فارس در آینده تولید خواهد شد. مرکز امور هنری و تولیدات رسانه‌ای ارتش همچنین با مشارکت سیمافیلم مینی‌سریالی درباره سرلشکر شهید ولی‌الله فلاحی را در دست تولید دارد؛ امیدواریم در سال آتی با توجه به راه‌اندازی موسسه فرهنگی هنری مصباح در ارتش فعالیت‌های مستقل ارتش در زمینه تولید فیلم گسترده‌تر و منسجم‌تر شود.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار