یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

مجاهدت نیرو‌های مسلح در آوردگاه خدمت‌رسانی به مردم

در چهار دهه گذشته، نیرو‌های مسلح کشورمان همواره در عرصه‌های مختلف مردم‌یاری و خدمت‌رسانی به نیازمندان، نقش‌آفرینی کرده‌اند.
کد خبر: ۴۶۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷ - 18July 2021

نیرو‌های مسلحگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ در «اصل یکصد و چهل و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» تصریح شده است که «دولت باید در زمان صلح از افراد و تجهیزات فنی ارتش در کار‌های امدادی، آموزشی، تولیدی، و جهاد سازندگی، با رعایت کامل موازین عدل اسلامی استفاده کند در حدی که به آمادگی رزمی ارتش آسیبی وارد نیاید.»

بر این اساس، در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیرو‌های مسلح کشورمان در عرصه‌های مختلفی نقش‌آفرینی و به مردم خدمت‌رسانی کرده‌اند؛ البته در مواردی که دولت در امدادرسانی به مردم دچار ضعف بوده، نیرو‌های مسلح در این عرصه نقش پررنگ‌تری داشته‌اند.

وقوع زمین‌لرزه در کرمانشاه و مناطق غربی کشور در سال ۱۳۹۶، جاری شدن سیل در استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان در سال ۱۳۹۸، شیوع کرونا در کشور از اواخر سال ۱۳۹۸ و این اواخر نیز مشکل کمبود آب در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، نیرو‌های مسلح را در چند سال اخیر بار‌ها در آوردگاه مردم‌یاری حاضر ساخته است و این نیرو‌ها نیز هرآنچه را که برای‌شان مقدور بوده از عِده و عُده، پای کار آوردند تا از آلام مردم رنج‌دیده بکاهند.

در این زمینه می‌توان به اقدام ارتش برای حل معضل آب در سیستان و بلوچستان اشاره کرد که ظرف روزهای اخیر، نیروی زمینی ارتش عملیات آب‌رسانی به ۱۷ روستای محروم شهرستان هیرمند را با بیش از ۹۱ کیلومتر لوله‌گذاری آغاز کرد. 

همچنین با توجه به شرایط کرونایی، نیروی زمینی ارتش در کنار آب‌رسانی، راه‌اندازی خط لوله آب و نصب تانکر‌های آب برای کمک به حل معضل آب در این منطقه، برپایی بیمارستان مجهز سیار، اهدای کمک‌های مومنانه، پایش سلامت رایگان و چندین طرح در حوزه خدمات‌رسانی را در دستور کار خود دارد.

نیروی زمینی ارتش به‌منظور برطرف‌سازی مشکل آب در بخش‌های روستایی شهرستان‌های زاهدان، خاش و زابل، تفاهم‌نامه‌ای را نیز با آبفای استان سیستان و بلوچستان منعقد کرده است.

هفته گذشته، سرلشکر «سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران نیز از عزم جدی سپاه برای کمک به رفع چالش آب در کشور خبر داد و اقدام ارزشمند صورت گرفته در دانشگاه جامع امام حسین (ع) در حوزه غلبه بر مشکل کم‌آبی و بی‌آبی خبر داد و گفت که این دستاورد بزرگ در روز‌های آینده رونمایی خواهد شد.

در کل، آنچه تاکنون و به‌ویژه طی این چند سال شاهد بوده‌ایم، این بوده که نیروهای مسلح علاوه بر عمل به اصل ۱۴۷ قانون اساسی، به دفعات جور سوء مدیریت و بی‌تدبیری دولت را نیز کشیده‌ و به میدان آمده‌اند تا چرخ زندگی مردم همچنان بچرخد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار