مدیرعامل شبکه فعالان ازدواج استان یزد:

همکاری مسئولان و دستگاه‌ها برای ارتقای امر مقدس ازدواج در یزد لازم است

حجت‌الاسلام «امامی» گفت: همکاری و عزم جدی همه مسئولان و دستگاه‌ها برای گسترش و ارتقای این امر مقدس در استان یزد لازم است.
کد خبر: ۴۶۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵ - 19July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، سلسله نشست‌های تخصصی هفته ازدواج با حضور جمعی از اصحاب رسانه امروز (دوشنبه) در سالن آمفی تئاتر اداره‌کل ورزش و جوانان یزد برگزار شد.

حجت الاسلام «هادی امامی» مدیرعامل شبکه فعالان ازدواج استان یزد دراین نشست با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مشاوره برای زوج‌های جوان اظهار داشت: همکاری و عزم جدی همه مسئولان و دستگاه‌ها برای گسترش و ارتقای این امر مقدس در استان لازم است و باید بیش از گذشته همگان در تحقق اهداف یادشده همراهی کنند.

همکاری همه مسئولان و دستگاه‌ها برای ارتقای امر مقدس  ازدواج در استان لازم است

حمایت خیرین از جوانان برای ارتقای وضعیت ازدواج

حجت‌الاسلام ‌امامی افزود: تاکنون برای ارتقای وضعیت ازدواج در یزد از سوی مسئولان، خیران، تشکل‌ها و دستگاه‌های مختلف اقدامات فرهنگی و اجرایی خوبی صورت گرفت ولی به دلیل اهمیت موضوع کافی نیست و باید بیش از گذشته به خصوص از سوی رسانه‌های گروهی همکاری شود.

وی اضافه کرد: برای گسترش ازدواج که جزو دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی است نه یک دستگاه و تشکل بلکه همه مردم و مسئولان با همکاری هم باید برای رفع موانع و زمینه‌سازی برای گسترش آن با همراهی رسانه‌های گروهی اقدام کنند.

امامی افزود: آمار ازدواج در چند سال اخیر روند کاهشی داشته، اما در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و حذف شدن بسیاری از آداب رسوم دست و پاگیر و تجملات، روند ازدواج در کشور رشد داشته است.

رتبه دوم یزد در امر ازدواج

امامی بیان داشت: سال گذشته متوسط ازدواج در کشور تنها ۴ درصد رشد داشته که این خبر مسرت بخش در استان یزد به ۱۰.۷ درصد رسیده که جایگاه این استان را در امر ازدواج به رتبه دوم کشور رسانده که شیوع کرونا تنها یک دلیل عمومی آن بود.

همکاری همه مسئولان و دستگاه‌ها برای ارتقای امر مقدس  ازدواج در استان لازم است

وی ادامه داد: سال گذشته در استان یزد همتی که بخش‌های مختلف مانند مجمع خیرین ازدواج استان، شبکه فعالان ازدواج استان و بسیا از سازمان‌های مردم نهاد دیگر در امر تسهیلات ازدواج داشتند موجب شد تا امر مقدس ازدواج در استان بهتر از سال‌های گذشته رقم بخورد.

امامی با اشاره به ورود مراکز مشاوره استان به امر ازدواج تصریح کرد: سال گذشته مراکز مشاور با حضور فعالانه اثر بسیار زیادی در امر ازدواج داشتند هر چند که امر فعلی هم برای استان یزد قانع کننده نیست.

۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند

مدیرعامل شبکه فعالان ازدواج استان یزد با بیان اینکه ۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند گفت: خط ازدواج به این معناست که اگر فرد در این شرایط در امر ازدواجش غفلت کند سریع به سن تجرد قطعی می‌رسد که در استان یزد با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ۱۵۰ هزار جوان پشت خط ازدواج قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: هر زمان موضوع کاهش ازدواج پیش می‌آید مسائل و مشکلات اقتصادی پیش کشیده می‌شود اما مشکلات اقتصادی تنها بخشی از دلایل کاهش روند ازدواج است و طبق بررسی‌های انجام شده بسیاری از جوان متمول هستند اما میل به ازدواج در آن‌ها نیست که دلایل آن نیازمند کارشناسی است.

امامی فرار از مسئولیت‌پذیری را یکی از دلایل کاهش ازدواج عنوان کرد و گفت: فرزندان دهه شصت بنا به شرایط بسیاری از امور خانواده به فرزندان واگذار می‌شد و همین تعهد و مسئولیت‌پذیری را در شخص ایجاد می‌کرد اما امروزه فرزندان از ساده‌ترین مسئولیت‌ها هم شانه خالی می‌کنند و یا اصلا به آن‌‌ها سپرده نمی‌شود و متاسفانه این فرزندان در سن ازدواج تن به زیر بار مسئولیت رفتن نمی‌دهند و ازدواج را سخت می‌دانند.

وی گره‌های ذهنی را از دیگر موانع ازدواج یاد کرد و بیان داشت: برخی گره‌های ذهنی که از اهمیت زیادی هم برخوردار است اگر برای افراد حل و فصل شود دیگر از ازدواج واهمه نخواهد داشت، گاهی دیده می‌شود برخی جوانان نه خانه‌ای دارند و نه سرمایه زیادی اما با داشتن شغل و شور عاطفی ازدواج می‌کنند.

امامی عنوان کرد: زمانی که جوان در سن شور عاطفی قرار دارد اول همسرش را انتخاب می‌کند و بعد به گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار می‌دهد، اما برخی گره‌ها گزینه‌هایی پیش راه جوان می‌گذارد که فرد علی‌رغم داشتن بسیاری از شرایط ازدواج همچنان نسبت به این امر مردد است.

تهاجم فرهنگی کار را برای ازدواج سخت کرده است

مدیرعامل شبکه فعالان ازدواج استان یزد با اشاره به هجمه‌های فرهنگی و القای ضد ارزش‌ها بین جوانان ابراز کرد: تهاجم فرهنگی کار را برای ازدواج سخت کرده است تا جایی که امروز مواردی چون ازدواج سفید و همباشی و تجردگرایی و غیره برای جوان امروز باب شده است و تشکیل خانواده جایگاه خودش را بین آن ها از دست داده است.

وی گفت: طبق آمار رسمی اگر همین منوال طی شود تا سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به زیر سی میلیون نفر خواهد رسید و این یعنی به صدا درآمد زنگ خطر برای مردم و مسئولان این کشور، چراکه با رشد جمعیت زیر یک درصد آینده خوبی را برای جمعیت کشور نوید نمی‌دهد.

امامی با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در ترویج و فرهنگ یاری امر ازدواج متذکر شد: آنچه کارشناسان حوزه ازدواج مطرح می‌کنند اینکه امر ازدواج در حوزه رسانه جایگاه خودش را پیدا نکرده و هنوز از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است بطوری که هنوز ازدواج برای رسانه‌ها اولویت نیست و یا برنامه‌ها و محتوا تولیدی توسط رسانه‌ها مثمرثمر نیست و حتی در برخی موارد اثر سو هم دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار