دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مخاطبان شبکه سه از کدام طیف فکری هستند؟

شبکه سه، از شبکه‌های تخصصی ورزشی، مسابقات و سرگرمی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که تولید، تامین و پخش برنامه با موضوع و محوریت ورزش، مسابقات و تفریحات در اولویت نخست و راهبردی مدیران این شبکه قرار دارد.
کد خبر: ۴۶۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 20July 2021

مخاطبان شبکه سه از کدام طیف فکری هستند؟گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص میزان بیننده شبکه‌های عمومی و اختصاصی در بهار ۱۴۰۰، «شبکه سه» سیما با کسب ۵۱/۱ درصد از آرا مخاطبان شبکه های عمومی و فاصله قابل توجه با سایر رقبا، بر سکوی نخست پربیننده‌ترین شبکه صدا و سیما قرار گرفت.

امروزه پیشرفت‌های سریع فن‌‏آوری در دنیای معاصر در زمینه ارتباطات همچنان تلویزیون، به عنوان یک رسانه جمعی و نیز تأثیرات آن در جامعه‏‌پذیری و تغییرات گوناگون رفتاری ناشی از آن در افراد قابل تامل است.

تلویزیون یکی از رسانه‏‌های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می‌‏آید. این ابزار، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود قادر است پیام‌های تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بیشماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد تلویزیون به عنوان یک ابزار مهم ارتباطی می‌‏تواند در هوشیارسازی، سازماندهی، سیاسی‌گری و تکنیک‏‌دهی نقش مهمی داشته باشد.

تأثیر پیام این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را، به ویژه از نظر تربیتی و جامعه‌‏پذیری نباید از نظر دور داشت. مهمترین پدیده مربوط به تلویزیون از دیدگاه جامعه‌‏پذیری، کمیت زمان تماشای تلویزیون است بدین معنی که در جوامع پیشرفته، افراد بیشترین زمان فراغت خود را به جای معاشرت با دوستان، معلمان و یا بزرگسالان، به تماشای تلویزیون می‌‏گذرانند.

در ایران نیز با وجود محبوبیت و گسترش مصرف شبکه‌های اجتماعی در میان افراد جامعه در هر قشر و گروه سنی، خانواده‌های ایرانی همانند سالیان گذشته، زمانی که وسایل ارتباطی جدید در دسترس نبود، برای گذراندن اوقات خود به این رسانه موثر و مهم همچنان روی خوش نشان می‌دهد؛ بنابراین هر ساله نظرسنجی‌های مختلفی برای شناخت مخاطبان ایرانی و سلایق آن‌ها گرفته می‌شود.

از آخرین نظرسنجی مردمی گرفته شده که به آن می‌توان اشاره کرد براساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در فصل بهار امسال از میان شبکه‌های تلویزیون ملی، ۷۸ درصد جامعه آماری مورد تحقیق، بیننده برنامه‌های صدا و سیما بودند. به این ترتیب شبکه سه سیما ۵۱.۱ درصد رتبه اول، شبکه یک سیما ۴۵.۸ درصد رتبه دوم، شبکه دو سیما با ۳۴.۳ درصد رتبه سوم و شبکه نسیم ۲۷ درصد رتبه چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

شبکه سه یا شبکه جوان، یکی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی کشور ایران است که در مجموعه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. شبکه سه سیما در سال ۱۳۷۲ با رویکرد جوان و ورزش تاسیس شد. برنامه‌های شاخص این شبکه در موضوعات طنز، مسابقات ورزشی، برنامه‌های مستند و معارفی باعث جذب بالای مخاطب شد به این دلیل که از ابتدای تاسیس تاکنون به عنوان یکی از شبکه‌های برتر و پربیننده صدا و سیما از نگاه مسئولین و مخاطبان است.

بعلاوه شبکه سه، از شبکه‌های تخصصی ورزشی، مسابقات و سرگرمی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که تولید، تامین و پخش برنامه با موضوع و محوریت ورزش، مسابقات و تفریحات را در اولویت نخست و راهبردی مدیران این شبکه قرار دارد. رویکرد برنامه سازی، سرگرمی، تفریحی و رهنمودی و ارشادی است که به غیر از گروه کودک، تمامی مخاطبان در هر گروه سنی را دربرمی‌گیرد.

پخش برنامه‌های پرطرفداری مانند: ۹۰ با اجرای عادل فردوسی پور یا فوتبال برتر، ماه عسل با اجرای احسان علیخانی در  ماه رمضان، هنوز هم در ذهن مخاطبان و طرفداران خود مورد اقبال و تمجید و تحسین قرار دارد.

علاوه بر این برنامه‌های ترکیبی چالشی «بدون توقف» با موضوعات متنوع و مختلف که به بررسی شبهات و معضلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازد؛ و یا پخش مداوم مسابقات هیجان انگیزی همچون سیم آخر با اجرای رضا رشیدپور که به تازگی تولید و پربازدید شده است.

ضمن اینکه شبکه جوان تنها شبکه‌ای است که در اخبار ورزشی منحصرا بخش کوتاهی به اخبار ورزش بانوان اختصاص یافته‌ است و این اخبار در نوبت ظهر پخش می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت مدیران و تهیه کنندگان این شبکه، با شناخت درست و بجا نبض جامعه و علایق و سلایق و ذهنیت مخاطبان توانسته به اهداف و محبوبیت مورد نظر خود دست یابد.

با اینکه به یکی دیگر از شبکه‌های نوپا و تازه تاسیس شده رسانه ملی می‌توان به شبکه نسیم اشاره کرد؛ و نمایش برنامه‌های پر بیننده و جذابی همچون برنامه‌های دورهمی با اجرای مهران مدیری و خندوانه با اجرای رامبد جوان که با محوریت سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت بینندگان دارند و از این شبکه پخش می‌شوند. با این وجود در رتبه چهارم این نظرسنجی قرار گرفته است.

سریال ن. خ شبکه یک بر اساس نظرسنجی گرفته شده بیشترین استقبال و محبوبیت مردمی را در میان مخاطبان تلویزیون به خود اختصاص داده بود؛ و علاوه بر این که شبکه تماشا با پخش مجدد با یک یا چند ساعت تاخیر سریال‌های پر مخاطب این سریال‌ها منجر به جذب بینندگان و بازدید بیشتر این دسته سریال‌ها شده است؛ اما با این تفاسیر نتوانست براساس این نظر سنجی رتبه نخست را داشته باشند؛ بنابراین میتوان استدلال کرد که شبکه سه سیما به دلیل پخش اخبار و برنامه‌های اختصاصی و گسترده ورزشی طیف بیشتری از مردم جامعه خصوصا جوانان را به خود همچنان جلب کرده است.

در پایان همچنین می‌توان به راه‌اندازی سایت تلوبیون پرداخت که با هدف و رویکرد پخش برنامه‌های تلویزیونی همزمان و برخط شبکه‌های صدا وسیما و دسترسی مستمر مخاطبان به آرشیو برنامه‌های رسانه ملی، باعث استقبال چشمگیر در میان مردم شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها