«وال استریت ژورنال» مدعی بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در واشنگتن شد

نشریه آمریکایی مدعی شده واشنگتن در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه فروش نفت ایران به چین در صورت شکست مذاکرات وین است.
کد خبر: ۴۶۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳ - 19July 2021

«وال استریت ژورنال» مدعی بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در واشنگتن شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی مدعی شده آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است.

به نوشته این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد آگاه، به دلیل متزلزل شدن این گفتگو‌ها برای احیای برجام، آمریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آن‌ها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات و یا تنبیه آن در غیر این صورت است.

به ادعای مقام‌های مورد استناد وال استریت ژورنال، طرحی که در مرحله پیش‌نویس است، فروش در حال رشد نفت خام ایران به چین را از طریق تحریم‌های تازه که شبکه‌های حمل و نقل را هدف قرار می‌دهد، متوقف خواهد کرد. آن‌ها همچنین مدعی شدند این شبکه‌ها به صادرات تخمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت کمک می‌کنند که درآمد قابل توجهی را نصیب ایران می‌کند.

این مقام‌ها افزودند گام‌های جدید در صورتی عملی خواهد شد که گفتگو‌های وین با شکست مواجه شود.

به ادعای آن‌ها، این طرح شامل اجرای تهاجمی تحریم‌های فعلی که پیش‌تر هم معاملات با صنایع نفت و حمل و نقل ایران را منع کرده بود، از طریق برچسب‌گذاری‌های جدید یا اقدامات قانونی است.

به نوشته این نشریه آمریکایی، یکی از این مقام‌ها در این خصوص گفت «در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم کردن باقی نمانده، (تحریم) فروش نفت ایران به چین غنیمت است.»

این مقام‌ها افزودند «هنوز تصمیمی درباره ادامه کار گرفته نشده و این خطر وجود دارد که این تلاش‌ها نتیجه معکوس دهد و باعث شود ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. گزینه‌های دیگری هم در حال بررسی هستند.»

در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام دیگر ذکر شده که یک کارزار دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین، هند و سایر خریداران بزرگ نفت خام ایران به کاهش واردات نفت، معاملات غیرنفتی، تامین مالی بدهی و نقل و انتقالات مالی از جمله گزینه‌های دیگر مورد نظر واشنگتن است.

در بخشی از گزارش وال استریت ژورنال با اشاره به صحبت‌های اخیر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که ضمن طرح این ادعا که واشنگتن به مذاکرات متعهد است، درباره نامحدود نبودن روند گفتگو‌ها هشدار داده و گفته بود نقطه‌ای خواهد رسید که روش استدلال این کشور تغییر خواهد کرد، به نقل از یکی از این مقام‌های مورد ذکر این نشریه گفته شده که در صورت رسیدن آن زمان، «کار‌هایی وجود دارد که انجامشان به نسبت آسان است... و کار‌هایی که به زمان بیشتری نیاز دارد.»

بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین، مقام‌های آمریکایی در اظهاراتی متعدد مدعی شده‌اند که برای دور جدید مذاکرات آماده‌اند و با این ادعا توپ را در زمین ایران انداخته‌اند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز بار دیگر با تاکید بر مواضع جمهوری اسلامی در ارتباط با این مذاکرات، گفت: لحظه‌ای که ایالات متحده آمریکا به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و ما راستی آزمایی کنیم، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران نیز از سرگیری تعهداتش را به صورت کامل خواهد داشت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بار‌ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار