ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس

ابتکارات و خلاقیت‌هایی در دوران دفاع مقدس در خصوص امور زرهی، مخابرات زرهی و دیگر بخش‌ها، جهت رفع نواقص، اشکالات و تأمین نیاز‌های ضروری صورت گرفت که منشأ اثربخشی بیشتر امور در جبهه‌ها شد.
کد خبر: ۴۶۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶ - 22July 2021

ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دفاع مقدس والاترین عرصه ملت ایران در صحنه حضور و خلق حماسه‌های بدیل در طول تاریخ بود و همه اقشار مختلف مردم بویژه جوانان در آن نقش داشتند.

یکی از مهم‌ترین امور نبرد، سازماندهی نیرو‌های حاضر در جبهه‌ها بود و این سازماندهی معمولا در قالب لشکرها، تیپ‌ها و گردان‌ها انجام می‌شد. یگان‌های پیاده و مکانیزه مهمترین نقش را در دفاع مقدس در برابر دشمن بعثی داشتند. یگان‌های زرهی سپاه از غنایم بدست آمده به مرور تشکیل و سپس ارتقا یافتند. بخش مهم یگان زرهی، برقراری ارتباط بین تانک‌ها (تانک تی-۵۴ و تی ۵۵ وتی ۷۲) و نفربر‌های زره‌پوش (زرهی) در انواع چرخ‌دار و شنی‌دار (مثل شنی تانک‌ها) بود. به‌خصوص اینکه در صحنه جبهه‌ها از داخل اشراف زیادی بر منطقه وجود نداشته و حتی صحبت در داخل تانک و نفربر نیز به‌دلیل صدای بسیار زیاد نیاز به ارتباطات داخلی بود. برای همین منظور در یگان زرهی بخشی بنام مخابرات وجود داشت.

اهم ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس، شامل موارد زیر بوده است:

برقراری ارتباط مخابراتی

ایجاد ارتباط بی‌سیم بین فرماندهی و خودرو‌های نفربر و زرهی و مقر استقراری گردان زرهی در عقبه و... به‌منظور هدایت ادوات زرهی.

انتقال خبر به‌صورت حضوری

انتقال خبر‌های سری با پیک، موتور و... با هدف جلوگیری از عدم امکان شنود توسط دشمن و یا در شرایطی که ارتباطات بی‌سیم هنوز نباید روشن می‌شدند و یا در شرایطی که ارتباطات با اختلال مواجه بودند.

تامین امنیت ارتباطات

تامین امنیت ارتباطات با استفاده از دستگاه‌های رمزکننده و همچنین تهیه و استفاده از برگه کد و رمز برای مکالمه بخش‌های مختلف زرهی با یکدیگر و نیز مخابره پیام‌ها به‌صورت رمز در بین نیرو‌های خودی و نیز ارتباط با بخش‌های دیگر لشکر و محور‌های مجاور.

تعمیر و نگهداری تجهیزات مخابراتی آسیب‌دیده

بخش دیگری از فعالیت «مخابرات» در طول جنگ، تعمیر تجهیزات ولوازم مخابراتی زرهی آسیب‌دیده ویا بعلت فرسودگی و... بود که این تعمیرات باید به سرعت انجام می‌شد؛ زیرا اختلال مخابراتی، سبب اختلال در ارتباط تانک یا نفربر مربوطه سبب ناکارمدی آن شده و در مجموع بر ماموریت یگان زرهی تاثیر منفی می‌توانست بگذارد.

پشتیبانی و تأمین لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز

برای امکان انجام ماموریت‌های محوله به نحو مطلوب و تأمین نیاز‌های مقر‌ها و خودرو‌های زرهی، لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز تامین می‌شد.

تامین منابع انسانی

جذب و به‌کارگیری نیرو‌های علاقمند و همچنین سازماندهی و به‌کارگیری آن‌ها در بخش‌های مورد نیاز (بیسیم چی تانک، مرکز بیسیم زرهی، تعمیرکار بیسیم و.)، از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود.

آموزش نیرو‌های مخابراتی و ارتقای سطح آمادگی

آموزش نیرو‌های موجود و یا جدید در دو سطح عمومی و تخصصی، با هدف ارتقای سطح آمادگی‌ها از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود. آموزش‌های اولیه و محدود درمنطقه صورت می‌گرفت، ولی آموزش‌های تخصصی در عقبه انجام می‌گرفت.

و سایر امور مرتبط

مواردی مانند امور پشتیبانی، خدماتی و سایر موارد باقیمانده بخش مخابرات یگان زرهی که در تعامل با سایربخش‌های لشکر ویا تیپ بایستی دنبال می‌شد.

سخن پایانی

در دوران دفاع مقدس در خصوص امور زرهی، مخابرات زرهی و دیگر بخش‌ها ابتکارات و خلاقیت‌هایی جهت رفع نواقص و اشکالات و تامین نیاز‌های ضروری بسیاری صورت گرفت و منشا اثربخشی بیشتر امور دفاع مقدس شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی نیز صنایع زرهی، صنایع دفاعی مخابراتی و رمزکننده‌ها وغیره، با جهاد خودکفایی صورت گرفته، تولیدات بی نظیری ابداع و مورد بهره برداری قرارگرفته که بعضا در دنیا بی نظیر است.

چنانچه پس از جنگ تحمیلی این روحیه و این اراده، بجای اتکا به واردات و چشم امید به برجام ها و... در بخش‌های کشوری نیز دنبال می‌شد، امروز صنایع مختلف کشور متحول شده بودند و در بسیاری از امور کشور بی نیاز از بیگانگان بودیم و تحریم‌های دشمنان بلااثر می‌شد.

گزارش از دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ـ پژوهشگر دفاع مقدس

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار