دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

دفاع‌مقدس؛ الگوی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور

شهدا و ایثارگران اسوه‌های عبور از شرایط دشوار جنگ تحمیلی بودند به همین دلیل باید با الگوبرداری از این شخصیت‌های فرزانه، برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی تلاش کرد.
کد خبر: ۴۶۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 21July 2021

دفاع‌مقدس؛ تجربه اقتصاد مقاومتی در هشت سالبه گزارش گروه داخلی دفاع‌پرس، فرهنگ دفاع مقدس در تمامی ذخایر گذشته فرهنگی ما جای دارد و به طور قطع آنچه امروزه محور مقاومت در منطقه را در برابر استکبار به پیروزی رسانده صدور همین فرهنگ بوده است.

اقتصاد مقاومتی در جنگ هشت‌ساله

در جریان دوران دفاع مقدس، حوزه اقتصاد را باید به دو زمینه کلی تفکیک کرد که یک زمینه آن مشارکت اقتصادی مردم در دفاع مقدس و زمینه دوم مدیریت راهبردی اقتصاد ملی و پشتیبانی اقتصادی دولت از دفاع مقدس بوده است.

در خصوص مشارکت مردم آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته همراهی اقشار مختلف مردم با شرایط جنگ و پشتیبانی آن‌ها از رزمندگان اسلام بوده است.

سیل کمک‌های مردمی به جنگ با محوریت مساجد در همه دوره ۸ ساله دفاع مقدس نقش بارزی در تامین نیاز‌های عمومی جبهه حق علیه باطل داشته که غیر از برطرف کردن نیاز‌های پشتیبانی عمومی جنگ، نقشی اساسی نیز در تقویت روحیه رزمندگان داشته است؛ به همین دلیل در کنار ارزش مادی این کمک‌ها، ارزش معنوی و فرهنگی آن را نیز باید در نظر گرفت. البته در همین دوران کسانی که در شرایط جنگ بار خود را بستند و از شرایط جنگ برای ثروت اندوزی استفاده سوء کرده‌اند.

تحمل شرایط جنگ از دیگر محور‌هایی است که در تبیین نقش اقتصادی مردم در جنگ دیده می‌شود؛ حاکم شدن شرایط سهمیه‌بندی در یک اقتصاد نسبتاً ضعیف که توان تولید اندک آن نیز با تخریب‌های ناشی از جنگ به تحلیل رفته بود فشار زیادی بر اوضاع معیشتی مردم وارد می‌کرد و استاندارد زندگی را در سطحی بسیار پایین نگه داشته بود. در چنین شرایطی اغلب مردم از داشتن کالا‌های اساسی در منازل خود نیز محروم بودند و برای داشتن یک یخچال یا تلویزیون سیاه و سفید باید در نوبت قرار می‌گرفتند.

تنها نقطه‌ای که هزینه خانوار در شرایط جنگی را تا حدودی برقرار می‌کرد تثبیت قیمت کالا‌های اساسی و توزیع آن‌ها با نرخ‌های مصوب میان مردم و نیز تثبیت قیمت نهاده‌های تولید برای بنگاه‌های اقتصادی از طریق تثبیت نرخ ارز بود که البته مشکلات خاص خود داشت.

زیرساخت‌های ضعیف اقتصاد، مردم را از دسترسی به بسیاری از امکانات دور نگه داشته بود و مجموع این شرایط دشواری خاص خود را بر مردم تحمیل می‌کرد. به هر حال همراهی مردم در تحمل مجموع این شرایط بسیار زیاد بود و از این جهت نقش مثبتی در تحقق اهداف جنگ داشت.

عزم ملی و مدیریت جهادی، راهکار عبور از مشکلات اقتصادی

اقتصاد مقاومتی که ریشه در دوران هشت ساله دفاع مقدس دارد، راه پیروزی ملت ایران بر تحریم‌های دشمنان و عبور از سد مشکلات حال حاضر جمهوری اسلامی است.

درحال حاضر عمل به اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، راهکار برون رفت از مشکلات موجود در کشور است و توجه به فرمایشات ایشان در مسیر اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی کشور و بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی و ملی، می‌توان تحریم‌های دشمنان را خنثی کرد.

در این میان تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، نیازمند عزمی ملی و مدیریتی جهادی است و همچنین الزامات اقتصاد و فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود. لازمه تحقق مقوله مدیریت جهادی نیز وارد عمل شدن جهادی، خالصانه و عاشقانه مردم و مسئولان به میدان همانند دوران هشت سال دفاع مقدس است.

لازم به ذکر است اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی نیازمند تلاش و همت مسئولان بوده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را برطرف کرد. از طرفی تواضع کنونی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای نشات گرفته از پیروزی رزمندگان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی است.

یاداوری این نکته ضروری است که اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده نکردن نیست بلکه به معنای استفاده از منابع داخلی به صورت صحیح است. هشت سال دفاع مقدس می‌تواند الگوی موفقی برای اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی باشد.

کارساز بودن این نوع مقاومت یعنی مقاومت جهادی، در تقابل با تحریم‌های فراگیر هشت ساله و در نبرد نابرابر با ماشین جنگی، اقتصادی و رسانه‌ای استکبار، به خوبی ثابت شد.

در شرایط کنونی نیز که در نبرد دیپلماتیک و مذاکرات هسته‌ای، تهدید تداوم و افزایش تحریم‌ها بار‌ها از سوی طرف مقابل تکرار می‌شود؛ اعتماد به این دستاورد راهبردی و استراتژیک هشت ساله و بهره‌مندی از تجربه گران‌بهای ملت ایران در آن دوران و بسیج همه امکانات کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، می‌تواند با خلع سلاح کردن دشمن، آرامش همراه باعزت را به ارمغان بیاورد و بدون شک نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی و منشاء تحولات بزرگ و جهش‌های علمی جمهوری اسلامی، دوران حماسه هشت ساله است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار