نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

فرانسه نمی‌تواند از لبنان دل بکند

حجت‌الاسلام آل هاشم گفت: اروپایی‌ها به خصوص فرانسه بر لبنان به عنوان کشوری که در طول قرن‌های گذشته مستعمره فرانسه بوده طمع دارد و نمی‌تواند از این کشور دل بکند و این کشور محل رقابت فرانسه با آمریکا، عربستان و امارات شده است.
کد خبر: ۴۶۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱ - 21July 2021

به گزارش دفاع‌پرس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید «محمدعلی آل هاشم» نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در خطبه‌ عید قربان امسال تبریز، با اشاره به مشکلات کنونی کشور لبنان، اظهار داشت: لبنان از سال ۲۰۱۹ عملا با بحران اقتصادی رو به رو است و فساد و سومدیریت در این کشور موجب شده تا کشوری که زمانی به سوئیس خاورمیانه مشهور بود اکنون با چالش‌های عمیقی مواجه شود. 

وی با بیان این‌که لبنان در برابر ۱۵۰ درصد از تولید ملی خود، چیزی برای عرضه در  مقابل بدهی‌های گسترده ندارد، افزود: تنها کالایی که این کشور به معنای واقعی توانایی صادرات آن در برهه کنونی را دارد، نیرو و سرمایه انسانی خود است. 

وی ادامه داد: لبنان با حادترین موج رکود در تاریخ نوین خود رو به رو است و لیره طی کمتر از دو سال، بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را مقابل دلار از دست داده و بیش از نیمی از مردم این کشور در فقر به سر می‌برند.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: اروپایی‌ها به خصوص فرانسه بر لبنان به عنوان کشوری که در طول قرن‌های گذشته مستعمره فرانسه بوده طمع دارند ‌و واقعیت این است که فرانسه نمی‌تواند از این کشور دل بکند، بنابراین لبنان کوچک محل رقابت فرانسه با آمریکا، عربستان و امارات شده است. البته همه این کشورها علی‌رغم رقابت‌های تاریخی با هم، یک دشمن بزرگ مشترک دارند که خواب را از آن‌ها ربوده و آن هم مقاومت اسلامی لبنان با پرچمداری حزب الله است.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد جنگ ترکیبی اروپا و آمریکا به خصوص بی‌دولتی و ناامنی و فشار اقتصادی حداکثری که بر ملت لبنان روا داشته شده است، همان راهبرد آشنا برای ایرانیان یعنی تقابل افکار عمومی با حزب الله بوده و مقاومت جانانه و حمایت مردم از حزب الله را عامل اصلی مشکلات معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به جریان انتخاب شهردار تبریز، افزود: در این راستا از هیچکس برای انتخاب به عنوان شهردار حمایت و طرفداری نمی‌کنم و تمامی گمانه زنی‌ها و مطالبی که به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان و بنده در این خصوص مطرح شود، کذب محض است. به شورای شهر احترام قائل هستیم و کسی را که انتخاب کنند حمایت می‌کنیم اما می‌خواهیم که دقت کنند و شهرداری در شأن تبریز و شهیدان محراب را با دقت انتخاب کنند. 

وی در ادامه با تبریک عید مبارک قربان به مسلمانان جهان، اظهار کرد: عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصت‌های الهی و فرصت‌های نابی که در اختیار انسان قرار می‌گیرد، به دست می‌آید.

امام جمعه تبریز افزود: امروز حجاج با وحدت کم نظیر و عملی بر آستان حضرت حق تعظیم کرده و در مقابل پروردگار متعال، اخلاص و اراده خود را اظهار می‌کنند. امام سجاد (ع) در دعای مخصوص این روز می‌فرماید، این روز بسیار مبارک و بامیمنتی است.

وی ادامه داد: در پیام ویژه‌ی مقام معظم رهبری که به مناسبت ایام حج صادر کردند نیز آنچه که به چشم خورده و طی سال‌های گذشته تکرار شده است، عبارت از کلمه جامعه اسلامی، امت واحده اسلامی، وحدت مذاهب و توطئه‌ی استکبار جهانی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی متذکر شد: عید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمانان است که برخلاف بسیاری از اعیاد دیگر، هیچ اختلافی در آن وجود ندارد.

حجت الاسلام آل هاشم ضمن تشکر از برگزاری مراسم دعای عرفه در نقاط مختلف شهر، گفت: در آستانه عید مهم غدیر هستیم، ما باید این عید را با عظمت زنده نگه داریم زیرا برگزاری باشکوه این عید، زنده کردن اسلام است. 

وی گفت: غدیر تنها مسئله جانشینی نیست، بلکه توجه کردن به مسئله امامت است، نباید طرح مسئله غدیر باعث‌ جدایی مسلمانان از یکدیگر شود. آیت الله مطهری نیز در مقاله‌ای با عنوان الغدیر وحدت اسلامی، این مسئله را با دقت تبیین کرده می‌گوید که طرح مسئله غدیر می‌تواند وسیله‌ای برای نزدیک دل‌های مسلمان باشد.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: شیعه ضمن حفظ عقاید درخشان خود، اجازه نخواهد داد که اعتقاد به غدیر موجب تفرقه بین مسلمانان باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار