سرمایه‌گذاری‌های چین در سوریه آغاز یک مرحله تاریخی جدید در منطقه

پس از دیدار اخیر وزیر امور خارجه چین با رئیس‌جمهور سوریه و اعلام حمایت پکن از دمشق در مبارزه با تروریسم و آمادگی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، برخی تحلیل‌ها از این گام با عنوان آغاز مرحله‌ای جدید در تاریخ منطقه یاد کردند.
کد خبر: ۴۶۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵ - 21July 2021

سرمایه‌گذاری‌های چین در سوریه آغاز یک مرحله تاریخی جدید در منطقهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس،‌ پس از سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به دمشق و دیدار او با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، بسیاری از منابع این سفر را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادند.

پایگاه خبری «العهد» به تازگی در گزارشی در این خصوص نوشت: سوریه در فاصله میان روز هفدم و هجدم جولای شاهد دو رخداد مهم بود. اینکه این دو رویداد بر حسب صدفه رخ دادند یا همزمانی آن‌ها از قصد صورت گرفت، مهم نیست؛ اما پیام [این دو رویداد] یک چیز بود و آمریکا و غرب توقع نداشتند چنین پیامی دریافت کنند.

این وبگاه لبنانی ادامه داد، رخداد نخست سوگند بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در فضایی باشکوه و با حضور طیف‌های مختلف در کاخ «الشعب» و سخنرانی او بود که سیاست هفت سال آینده این کشور را مشخص کرد. رویداد دوم نیز سفر وانگ یی وزیر امور خارجه چین به دمشق بود؛ سفری که این نوید هفت سال پربار را به این کشور داد.

العهد افزود که این پیام‌های کلی این رخداد بود؛ اما هر خبر خود حاوی مجموعه‌ای از پیام‌های مهم است. آغاز این مسیر از زمان انتخاب بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهور سوریه بود. در واقع موضع سوریه از سال ۲۰۰۳ یا به عبارتی از زمان اشغال عراق، یک موضع ضد آمریکایی و مبتنی بر عدم همکاری با واشنگتن و رد هر گونه پیروی از این کشور بود. این بدان معنا نیست که موضع سوریه پیش از اشغالگری چنین نبوده است بلکه سوریه همواره می‌دانسته که چگونه واقعیت‌های سیاسی بین‌المللی را به نفع خود، دوستان و کشورهای عربی برادرش دگرگون کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به سخنرانی روز شنبه رئیس‌جمهور سوریه در مراسم تحلیف آمده است تمام نکاتی که بشار اسد در این سخنرانی به آن پرداخت، مسائلی محوری بودند؛ حتی صحبت‌های او درباره بحران برق و تشویق به انجام طرح‌های جدید برای گشایش کارگاه‌ها و تأسیسات تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی. درست همان چیزی که در منطقه صنعتی «عدرا» (استان دمشق) رخ داد که بشار اسد در جریان بازدید از این منطقه تأکید کرده بود بدون برق نمی‌توان تولید و توسعه صنعت و کشاورزی را در هیچ جای جهان بهبود بخشید.

العهد می‌افزاید، اما در سطح مسائل منطقه‌ای و ملی، اسد بر عمق روابط با تمام کشورهایی که در کنار سوریه ایستادند،‌ تأکید کرد چراکه مسئله حمایت از سوریه یک موضع اساسی است به‌ویژه آنکه این حمایت در بدترین روزهای این کشور صورت گرفت و مقصد سوریه را در قبال مسائل امت عربی و مهم‌ترین مسئله آن یعنی قدس، حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت، آزادسازی اراضی اشغالی سوریه در جولان،‌ ادلب و شرق فرات مشخص کرد به‌نحوی که بشار اسد از حضور ترکیه و آمریکا در خاک سوریه تحت عنوان اشغال یاد کرد و بر مقاومت‌کنندگان در استان‌های «الحسکه»، «الرقه» و «دیر الزور» درود فرستاد و با صراحت به آن‌ها گفت که کشور در کنار آن‌ها ایستاده است.

این وبگاه لبنانی در ادامه نوشت که این اظهارات در واقع اعلام صریحی در خصوص همراهی با مقاومت و ایستادگی در کنار آن بود و اینکه سوریه تا پیش از پایان عملیات آزادسازی آرام و قرار نخواهد داشت از‌این‌رو بشار اسد دشمنان اشغالگر سوریه را معرفی کرد.

العهد می‌گوید: «این اولین بار نیست که سوریه دشمن و دوست را مشخص می‌کند؛ اما این اعلام این‌ بار با تکرار حملات مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی در شرق فرات و در عراق و همچنین سفر وانگ یی وزیر امور خارجه چین و هیأت همراه او به دمشق همراه بود؛ سفری که با هدف تبریک به اسد و بحث و تبادل نظر درباره توسعه روابط و ایجاد چشم‌انداز‌های گسترده‌تر برای همکاری‌های دوجانبه در تمام زمینه‌ها و در راستای خدمت به منافع دو کشور انجام شد».

در ادامه آمده است: «این سفر پیام‌های مهمی در برداشت زیرا وزیر وانگ پیشنهادهایی ارائه کرد که کاملا با مفاد سخنرانی یادشده در خصوص آزادی سوریه، حمایت از این کشور، تقدیر از دستاوردهای آن در برابر تروریسم و اهمیت رفاه ملت این کشور همخوانی داشت».

این وبگاه لبنانی با گریز به یکی از گزارش‌های پیشین خود در ارتباط با عمق روابط سوریه و چین و نقش پکن از سال ۲۰۱۲ و حتی در سال ۲۰۰۹ یعنی از زمانی که سوریه تصمیم گرفت زرادخانه نظامی خود را با سلاح‌های چینی بروز کند، نوشت: امروز، چین از اهمیت جاده قدیم ابریشم که به اروپا متصل می‌شد، آگاه است. بازگشایی این جاده به منظور متصل کردن مجدد شمال جهان قدیم به جنوب و در نتیجه بازگشایی خطوط بازرگانی جهانی برای چین از اهمیت برخوردار است از‌این‌رو سفر وانگ یی به منظور به ثمر نشاندن گفت‌و‌گوها و توافق‌های سوریه و چین صورت گرفت؛ گفت‌و‌گوها و توافق‌هایی که با سرمایه‌گذاری، بازسازی سوریه و تلاش برای بازگشت حیات، ثبات و رفاه برای مردم این کشور همراه خواهد بود.

العهد می‌افزاید: «در نتیجه آنکه این سفر پیام‌هایی داشت که اعلام نشد با اینکه [این پیام‌ها] آشکار بودند. مهم‌ترین این پیام‌ها آن بود که چین برای سرمایه‌گذاری آمده است و تلاش آمریکا برای اشغالگری و حمایت از گروه‌های مسلح به منظور تضعیف امنیت جهانی دیگر بی‌فایده خواهد بود بخصوص آنکه کمک به سوریه برای رهایی یافتن از شر تروریسم به‌ویژه افراد مسلح ایغور که ترکیه آن‌ها را برای جنگ در ادلب و "جسر الشغور" به سوریه آورد، برای چین منافع در بر دارد».

این پایگاه خبری ادامه داد:‌ «اعلام چند هفته پیش چین درباره آمادگی دائم این کشور برای بازگشازیی مخازن به منظور حمایت از سوریه در مبارزه با تروریسم، نتایجش دو روز پیش آشکار شد و این در واقع خلاصه وضعیت آینده [سوریه] خواهد بود؛ خلاصه‌ای از اینکه چین در هر منطقه‌ای که با بحران رو به روست سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و از سرمایه‌گذاری‌های خود محافظت خواهد نمود یا به عبارتی، سوریه با گام‌های بلند به سوی دو چیز در حال حرکت است، پس گرفتن سرزمین‌هایش و تثبیت امنیت این اراضی و امنیت شهروندان این کشور که اسد آشکارا درباره آن سخن گفت و [دوم آنکه] سرمایه‌گذاری‌های چین به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد».

العهد می‌گوید: «هجدهم ژوئن مطمئنا سرآغازی برای پایان این مرحله تاریخی خواهد بود؛ مرحله‌ای که پس از پایان قرن پانزدهم در جهان حکم فرما شد و در جریان آن، کشورهای غربی بر تجارت اقیانوس‌ها و دریاها تسلط یافتند سپس این سیطره پس از پایان جنگ جهانی دوم میان آن‌ها و آمریکا تقسیم گردید. به‌زودی شاهد بازگشت کشورهای شرق از چین و حتی سوریه به تجارت دریایی آزاد خواهیم بود».

این وبگاه لبنانی اضافه کرد:‌ «هسته‌ جدید یک چیز جدید یا به عبارتی دیپلماسی روابط اقتصادی در جهان شکل خواهد گرفت؛ هسته‌ای که مبتنی بر همکاری‌های مشترک میان کشورها بدون تحمیل اقتصاد کشورهای بزرگ بر کشورهای کوچک‌تر و مبتنی بر اصل احترام به حاکمیت است؛ موضوعی که وزیر امور خارجه چین در اظهاراتش در خصوص تداوم حمایت‌های این کشور از سوریه در مبارزه با تروریسم و تلاش برای کاهش فشار تحریم‌های ظالمانه علیه ملت سوریه بر آن و همچنین بر اهمیت مشارکت دمشق در ابتکار "کمبرند و جاده" تأکید کرد».

در ادامه این گزارش آمده است که ورود روسیه به خاک سوریه و پشتیبانی از این کشور در جنگ علیه تروریسم نیز بر اساس همین اصل صورت گرفت چراکه سوریه به عنوان نقطه تلاقی جنوب به شمال در سواحل دریای مدیترانه و در خط تجارت جهانی از موقعیت مهمی برخوردار است که باعث شده بسیاری از کشورها سوریه را مورد توجه قرار دهند.

العهد با اشاره به اینکه دمشق از سرمایه‌گذاری‌های چین و روسیه در خاک خود به صورت تصادفی یا بدون محاسبات استقبال نکرده، می‌گوید: «درست است که غالب سرمایه‌گذاری‌های روسیه مرتبط با بازسازی چاه‌های نفت و گاز یا تلاش برای بهره‌برداری‌های جدید از آن‌هاست؛ اما مدت زمان تمام این توافق‌ها محدود است و این توافق‌ها تنها یک بار و به مدت پنج سال قابلیت تمدید دارند. در واقع، این توافق‌ها، ارثیه بزرگی از تأسیسات نفتی، کارگاه‌های تولید برق، شبکه‌ای پیشرفته از قطارها و بندرها بر جای خواهد گذاشت که همه این موارد در پایان به نفع شهروندان سوری و این کشور است و از سوی دیگر این طرح‌ها در ساخت یک شبکه تجارت جهانی منسجم و قدرتمند سهیم خواهد بود که یک رابط قوی میان متحدان سوریه از جمله چین، روسیه، ایران و عراق ایجاد خواهد کرد».

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار