آمریکا در جنوب یمن به دنبال چیست؟

از زمان آغاز جنگ علیه یمن، آمریکا از ائتلاف سعودی در قالب نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی پشتیبانی کرده است تا به اهدافی که در این منطقه به دنبال آن است دست یابد.
کد خبر: ۴۶۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰ - 21July 2021

آمریکا در جنوب یمن به دنبال چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سعید پیرمحمدی کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی تخت عنوان « آمریکا در جنوب یمن به دنبال چیست؟» آورده است: از زمان آغاز جنگ علیه یمن، آمریکا از ائتلاف سعودی در قالب نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی پشتیبانی کرده است. آمریکایی‌­ها از پایگاه هوایی العند به­ منظور انجام حملات پهپادی به القاعده استفاده می‌­کردند تا اینکه پیشروی انصارالله در سال 2015 آنها را وادار به عقب نشینی کرد. وزارت دفاع آمریکا در سال 2016 اذعان کرد که نیروهای زمینی آمریکا از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در اطراف موکلا پشتیبانی می‌­کنند.

اخیراً انصارالله یمن با انتشار ویدئویی از اسقاط دو فروند پهپاد آمریکایی «اسکن ایگل» بر فراز مأرب خبر داد. عملیات‌های موفقیت ­آمیز انصارالله در محورهای الودیعه، البیضاء (النصر المبین)، مأرب و الجوف نیز موازنه قوا را به ­نفع محور مقاومت تغییر داده است. گزارشهای اخیر از ورود نظامیان آمریکایی به پایگاه العند حکایت دارد. این پایگاه عمدتاً بین نیروهای شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات و حکومت هادی تحت حمایت عربستان دست به دست می­‌شود. اما سؤال این است که واشنگتن از گسیل نیروهای نظامی و اطلاعاتی به جنوب یمن چه اهدافی را دنبال می‌کند. در ادامه به انگیزه­‌های اصلی ورود آمریکا به مناقشه جنوب یمن اشاره می­‌شود.

کنترل شبکه بنادر دریای عمان و دریای سرخ؛ جزایر و بنادر یمن به جهت اشراف راهبردی به تنگه باب­المندب، دریای سرخ و شاخ آفریقا از اهمیت ویژه­ای برای آمریکا برخوردارند. جزیره میون (پریم) در حدود 3.5 کیلومتری جنوب غربی یمن قرار دارد. بندر موکلا، بندر عدن، بندر شحن و جزیره سقطری در راستای کنترل شبکه تجارت دریایی اهمیت دارند. ضمن اینکه آمریکایی­ها به مجمع­الجزایر حنیش که اشراف مناسبی بر بندر الحدیده و تنگه باب­المندب دارد، چشم طمع دارند.

ایجاد جبهه جدید علیه انصارالله و محور مقاومت؛ قطع حلقة نفوذ راهبردی ایران از خلیج ­فارس به­ سوی دریای سرخ و دریای مدیترانه یکی از اهداف اصلی آمریکا به­ شمار می­ آید. اشراف بر بندر استراتژیک الحدیده، جزیره سقطری، مجمع­ الجزایر حنیش و تنگه باب­ المندب نیز حلقة لجستیکی اتصال انصارالله به محور مقاومت را مسدود خواهد کرد. رصد اطلاعاتی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در یمن (سقطری، میون و حنیش)، اریتره (شامل ماساوا در شمال و عصب در جنوب) و سومالی (شامل پایگاه­های بربرا در سومالی­لند و بوساسو در پانتلند) نیز مکمل چنین دستورکاری است. ورود آمریکا همچنین با هدف کنترل شکاف ایجاد شده میان ریاض و ابوظبی و جلوگیری از پیشروی انصارالله به‌سوی مناطق جنوبی انجام می­‌گیرد.

ایجاد گسست در مسیر تجاری شرق به غرب؛ سالیانه حدود 700 میلیارد دلار یعنی بیش از 10 درصد از تجارت دریایی جهان از طریق شریان کلیدی تجارت اروپا با آسیا دریای سرخ انجام می­‌گیرد. کنترل این مسیر لجستیک در جنگ تجاری با چین ضرورتی اجتناب­ ناپذیر برای آمریکاست. واشنگتن به تحرکات پکن در دریای سرخ و شاخ آفریقا نیز به ­عنوان تهدیدی جدی می­‌نگرد. قرار گرفتن اولین پایگاه دریایی فراساحلی چین در دروازه جنوبی دریای سرخ در جیبوتی و قرار گرفتن سواحل یمن در محدودة جاده ابریشم دریایی نشانگر چنین اهمیت و جایگاهی است. لازم به ذکر است بخشی از فعالیت­های رصد و پایش انجام­ شده در جزیره سقطری هدف محوری کنترل تحرکات چین در بندر گوادر پاکستان را دنبال می­‌کند.

تسلط بر منابع نفتی یمن؛ آمریکا با عنایت به پیشروی­های انصارالله در جبهه مأرب و قریب الوقوع بودن سقوط این استان درصدد استفاده از گزینه نظامی برای کنترل منابع نفتی است. جابجایی نیروهای نظامی به سوی سواحل یمن ضمن تسهیل اجرای عملیات­ها در محدوده دریای سرخ ، خلیج عدن و آفریقا، مکمل پیشبرد اهداف واشنگتن برای تسلط بر منابع استراتژیک منطقه است. به­ مانند سوریه، آمریکایی­ها بر آن­ هستند تا از طریق استقرار کمترین نیرو با بیشترین توان بازداندگی به­ واسطه حمایت لجستیکی و رزمی، تسلط بر منابع نفتی مأرب، شبوه، المهره و حضرموت در یمن جنوبی را فراهم کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار