عید قربان و یک یادآوری

«عید قربان»، به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هوا‌های نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصت‌های ناب به دست می‌آید.
کد خبر: ۴۶۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳ - 21July 2021

عید قربان و یک یادآوری

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دهم ماه ذی‌الحجه مصادف با عید قربان از بزرگ‌ترین عید‌های مسلمانان و یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل در قربانگاه عشق است.

عید قربان فصل قربانی کردن عزیز‌ها در آستان «عزیزترین» یعنی خداست. عید قربان مجرای فیض الهی و بهانه عنایت رحمانی به بندگان مؤمن و مطیع است؛ و هر کس بتواند رضای خویش را فدای رضای حق کند، از خواسته دل در راه خواسته خدا چشم بپوشد، و از داشته‌ها و خواسته‌ها بگذرد، به مرز عبودیت می‌رسد.

«قربانی» وسیله قرب به خداست و عید قربان روز تقرب به پروردگار است. روز رها شدن از تعلّقات قربانی کردن تمنیّات در پیش پای اراده الهی است.

در اسلام، قربانی کردن، از سنت‌های الهی در حج است که موجب تقرب به خداوند می‌شود و هر سال به ویژه در جریان حج تمتع، مسلمانان به این سنت الهی توجه خاصی نشان می‌دهند. اما وقوع یک فاجعه بزرگ در جریان حج تمتع سال ۱۳۹۴  مسلمانان زیادی را به خاطر ازدست دادن عزیزان‌شان در منا برای همیشه داغدار کرد.

فاجعه منا، مرگبارترین حادثه در حج تمتع محسوب می‌شود که دوم مهر ۱۳۹۴ هجری شمسی (۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶هجری قمری/۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) و همزمان با عید قربان روی داد و به شهادت و مفقود شدن بیش از ۷۰۰۰ تن از حاجیان انجامید. زائرانی از ۳۹ کشور جهان در این حادثه شهید، مفقود یا زخمی شدند و مقامات دولت عربستان پس از حدود سه هفته از حادثه، تعداد رسمی جان‌باختگان را ۷۴۷۷ نفر اعلام کردند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، شمار زائران شهید و زخمی جمهوری اسلامی ایران، از همه کشور‌های دیگر بیشتر است.

اما پس از گذشت ۶ سال از فاجعه منا،  علی‌رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت می‌گوید: عربستان هنوز نتیجه کمیته حقیقت‌یاب را به ایران اعلام نکرده است. نتیجه کمیته حقیقت‌یاب که در عربستان تشکیل شد تاکنون به ما اعلام نشده است. سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری اسنادی را که در رابطه با فاجعه منا جمع‌آوری کرده بودند رسما به طرف عربستانی تحویل دادند.

فاجعه منا دوم مهرماه سال ۱۳۹۴ همزمان با مناسک حج و حضور زائران در سرزمین جمرات اتفاق افتاد که بر اثر ازدحام جمعیت در یکی از گذرگاه‌ها، جان تعداد زیادی از زائران گرفته شد.   تعداد جان‌باختگان ایرانی در آن حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شد. عربستان هرگز برای این اتفاق رسما عذرخواهی نکرد، اما اعلام کرد کمیته حقیقت‌یابی را تشکیل داده که تا کنون نتیجه آن اعلام نشده است.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار