حمله ناجوانمردانه به سایت سوباشی و شهادت ۱۹ رزمنده ایرانی

در روز ۵ مرداد ۱۳۶۷ چند عملیات فریب توسط هواپیما‌های عراقی انجام شد و سرانجام اتاق عملیات «سایت راداری سوباشی» به وسیله یک بمب لیزری هدایت‌شونده مورد اصابت قرار گرفت و ۱۹ سرو قامت این سایت آسمانی شدند.
کد خبر: ۴۶۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲ - 27July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، در روز 5 مرداد 1367 ساعت 16 چند عملیات فریب توسط هواپیماهای عراقی انجام شد و سرانجام اتاق عملیات «سایت رادر سوباشی» به وسیله یک بمب لیزری هدایت‌شونده مورد اصابت قرار گرفت و 19 سرو قامت این سایت به شهادت رسیدند.

تاریخ هشت‌ساله جنگ تحمیلی سرشار از صحنه‌های ناب و تکرار نشدنی ایثار و مقاومت است، ایثاری که همه قشرها در نگارش آن نقش داشتند.

دفاع مقدس فصل زرینی از تاریخ چهل‌ ساله انقلاب است، فصلی که از برگ‌های سرخش، عطر ایثار، شهامت و وحدت در سایه ولایت به مشام می‌رسد و بلندهمتان ارتش از پیشگامان این ایثار بزرگ بودند.

در این بین دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین نیروهای حاضر در مناطق جنگی نقش مهمی ایفا کرده و افتخارات بزرگی را از آن خود ساختند و نه‌ تنها در خط مقدم که از خاک وطن پاسداری کردند که در دفاع از حریم هوایی کشور هم نقش فراموش‌نشدنی داشتند.

«سایت راداری سوباشی» نماد قدرت و استقامت پدافند هوایی ایران در دوران دفاع مقدس است که تا آخرین روز نبرد در برابر حمله‌های هوایی همچون دژی مستحکم ایستاد و از کیان کشور دفاع کرد.

این سایت که در ارتفاعات شهرستان کبودراهنگ واقع‌شده، ضمن رهگیری جنگنده‌های متخاصم و کنترل آتش پدافند هوایی مستقر در منطقه اعلام وضعیت سفید و قرمز 11 استان کشور را بر عهده داشت.

رادار سوباشی با تغذیه چندین سایت راداری، سراچه‌های موشکی زمین به هوا و سامانه‌های توپ ضد هوایی، آسمان منطقه غرب و بخشی از منطقه جنوب غرب و شمال غرب را تحت کنترل داشت و به دلیل عملکرد مناسب سایت رادار سوباشی که چون دژی مستحکم در برابر حمله هوایی عراقی‌ها بود، خلبانان عراقی همواره از نزدیک شدن به آن وحشت داشتند تا جایی که حریم دفاعی سایت را دور می‌زدند.

آن‌ها بارها تلاش کردند تا این سایت را موردحمله مستقیم قرار دهند که ثبت بیش از 250 حمله و استفاده از موشک‌های ضد راداری، گواهی بر هوشیاری دلیرمردان ارتش در ناکام گذاشتن حمله‌های ارتش هوایی عراق است.

نیروی هوایی ارتش عراق که در ارتفاعات پست، خود را مغلوب ارتش هوایی ایران می‌دید، ناگزیر با به‌کارگیری حربه تازه‌ای با در اختیار گرفتن هواپیماهای پیشرفته آن روز که در ارتفاعاتی بیش از آتش‌بارهای پدافند پرواز می‌کردند با بمباران شهرها و کشتار مردم بی‌دفاع قصد داشت تا در روحیه مردم خلل ایجاد کند، اما نخستین فروند همان روزها به وسیله پدافند هوایی و با هدایت رادار سوباشی سرنگون شد و برگ زرین دیگری بر افتخارات کارکنان این رادار افزود.

عمق کینه‌توزی نسبت به عملکرد سوباشی سبب شد با وجود پذیرش قطعنامه در 26 تیر 1367 حمله ناجوانمردانه‌ای در 5 مرداد همان سال انجام‌شده و همزمان با تجاوز منافقان به خاک ایران در 3 مرداد سال67 که بعدها عملیات مرصاد نام گرفت به سوباشی حمله کند.

عراق با از میان برداشتن سایت سوباشی قصد دستیابی به دو هدف اصلی را داشت و با انهدام سایت سعی در انتقام گرفتن از عملکرد 8 ساله سایت از یک‌طرف و از طرف دیگر تسهیل مسیر عبور منافقان به سمت تهران را داشت.

در روز 5 مرداد 67 هواپیماهای عراقی از صبح، چندین نوبت سایت رادار سوباشی را مورد هدف قراردادند که با آتش پدافند موجود در سایت ناکام ماند، اما سرانجام ساعت 16 با انجام چند عملیات فریب، اتاق عملیات سایت به وسیله یک بمب لیزری هدایت‌شونده مورد اصابت قرار گرفت و 19 سرو قامت این سایت آسمانی شدند.

حضور آگاهانه و هوشیارانه کارکنان این سایت تا آخرین لحظه برای دفاع از آسمان کشور با وجود خطر مسلم و بدون سنگر و جان‌پناه، حماسه بزرگی را رقم زد و این دلاورمردان، مظلومانه به شهادت رسیدند.

حمله ناجوانمردانه‌‌ به سایت سوباشی و شهادت مظلومانه 19 ‌رزمنده ایرانی

رجبعلی جودکی، اسدالله زمانی، مهدی عسکری، نظام علی ملکی، فرهاد دستنبو، پرویز منصورعلی، اکبر کوهی ورامینی، پرویز نادری، رضا اقبال‌پور، علی حسین زارعی، علیرضا بهرامی روشن، علی‌نقی فخرالدین، حسنعلی مهدی برازنده، حسن یوسفی صفت، محمدعلی جوینده مهر، حسن مسعودی خرم، محمدرضا مؤمنی، طهماسب جامه شورانی و خسرو پناهی، 19 دلاورمرد نیروی هوایی ارتش بودند که تا آخرین لحظه برای دفاع از مردم مقاومت کرده و مرگ را به جان خریدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار