یادداشت/

ابلاغ پیام «غدیر» فریاد جاوید شهیدان ولایت است

ابلاغ پیام غدیر، کار خدای حکیم و علیم و سیره و سخن رسول اعظم خداست. کلام و سیره تک تک پیشوایان معصوم علیه‌السلام است، فریاد جاوید تمام شهیدان است.
کد خبر: ۴۶۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۴ - 29July 2021

ابلاغ پیام «غدیر» فریاد جاوید شهیدان ولایت استگروه استان‌های دفاع‌پرس_ حجت‌الاسلام «عیسی رضایی»؛ خداوند متعال جهت هدایت بشر از تمام ظرفیت‌های هستی بهره گرفته است تا بشر به تکامل برسد. در این میان اعتقادات مهمترین رکن هدایت است. روح اعتقادات نیز بحث امامت است. در قرون متمادی پیروان مکتب اهل بیت‌علیهم السلام برای تعمیق و گسترش مبحث امامت چه در گستره شعور و چه در گسترش شعار اقدامات منحصر به فردی را پایه‌گذاری‌کردند. کتاب‌هایی مانند عبقات‌الانوار، الغدیر و شب‌های پیشاور و المراجعات و... در تعمیق تفکر شیعه به رشته تحریر درآمده است و در عرصه‌ی ابلاغ و عمومی شدن معارف از ظرفیت‌های عظیم شهادت اهل بیت علیهم‌السلام استفاده خوبی شده‌ است. مانند ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه و ایام صادقیه و...

در این میان فرهنگ سازی برای استفاده از ایام سرور اهل بیت علیهم السلام برای تعمیق و گسترش تشیع جای خالی خود را نشان می‌دهد. در حقیقت باید از این ایام به عنوان ظرفیت بیان معارف شیعه همانند استفاده از مراسم عزاداری استفاده شود.

خداوند متعال تکوینا ایام غدیر را مملو از مهمترین شان نزول‌های آیات‌ و روایات اعتقادی مسلمین قرار داده است و بدون این‌که نیاز به مناسبت سازی باشد ایام بسیار شاد و اعیاد بسیار مهم همراه با مهمترین مباحث اثبات حقانیت شیعه را در غدیر و ایام قبل و بعد از آن قرار داده است که این مهم باید توسط متولیان امر تبلیغ تبیین شود.

مناسبت‌های ایام قبل از غدیر شامل سد الابواب، حدیث‌ ثقلین، اعطای ودایع نبوت به امیرالمومنین، نزول لقب امیرالمومنین برای حضرت علی علیه السلام، اعطای فدک به حضرت زهرا و ماجرا‌های پیرامون آن، میلاد آقا امام هادی علیه السلام صاحب زیارت جامعه و زیارت غدیریه و بیان بالاترین معارف امام شناسی در این دو زیارت و نزول آیات ابلاغ تماما در ایام قبل‌از غدیر اتفاق افتاده‌است، و در روز غدیرخم خطبه‌ای مملو از معارف امامت و ولایت و تاکید بر حدیث منزلت و معرفی اهل بیت علیه السلام به خصوص امام زمان علیه السلام واقع شده است. ۲۵ سال بعد تقدیر الهی بر آن قرار گرفت که مرگ سومین خلیفه هم در چنین روزی واقع شود و خلافت ظاهری امیرالمومنین علیه السلام با خلافت انتصابی واقعی آن حضرت هم زمان‌ شود.

در همین ایام جریان آیه «سال سائل بعذاب واقع» اتفاق‌افتاده است. در ایام غدیر استدلال‌های بسیار مهم بر حقانیت شیعه مانند آیه ولایت، آیه تطهیر، حدیث کسا، آیه محبت، و سوره هل اتی نازل شد و به میلاد مسعود امام کاظم علیه السلام (باطن قرآن) در دهه آخر ذی‌الحجه منور شده است؛ بنابراین متوجه می‌شویم که این ایام ایام بسیار استثنایی و پر ظرفیت برای تبیین معارف حقه شیعه اثنی‌عشری است. نکته بسیار قابل تامل این است که امر به تبلیغ امامت و ولایت در این ایام صادر شده است چرا که آیه ابلاغ «یا ایها الرسول» در این ایام نازل شده است.

خداوند متعال به پیامبر (صلی الله علیه و آله‌وسلم) دستور صریح می‌دهد که باید این امر را تبلیغ کنی و پیامبر صلی الله علیه و آله‌وسلم به وظیفه خود عمل کرده و در خطبه غدیر به همه امر فرمود که این مطلب را تبلیغ کنند «فلیبلغ الحاضرالغائب و الوالد الولد الی یوم القیامه» «حاضران به غائبان و پدران به فرزندان باید این مطلب را تا روز قیامت برسانند.» پس تبلیغ غدیر یک وظیفه همگانی است. در حقیقت خداوند متعال تابلو‌هایی از نهم ذی الحجه تا بیست و پنجم ذی الحجه نصب کرده است که ۱۵ روز شاد و آسمانی است.

لازم است در این ایام مانند ایام عزاداری در جهت معرفت افزایی استفاده بهینه شود غدیر و مناسبت‌های قبل و بعد از آن بهترین موقعیت برای این امر می‌باشد خداوند متعال و پیامبرش به ما امر کرده‌اند که مبلغ غدیر باشیم.

وظیفه محبان و شیعیان علی (ع) نسبت به آن حضرت در زبان و بیان نبی مکرم اسلام

رسول‌ خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند برای برادرم علی بن ابیطالب فضایلی قرار داده که به غیر از خودش کسی قادر نیست بشمارد، هر کس فضیلتی از فضایل علی را ذکر کرد در حالی که مقر است و اعتقاد دارد، تمام گناهان گذشته و آینده‌اش را خداوند می‌بخشد ولو در قیامت به گناه جن و انس بیاید و هرکس فضیلتی از فضایل علی بن ابیطالب را بنویسد هرقدری که این نوشته هست، ملائکه برای او از خدا طلب مغفرت می‌کنند و هر کس گوش کند فضایلی از فضایل علی را خداوند گناهی را که با گوش کرده است می‌بخشد و هرکس نگاه کند به کتابی که فضایل علی در آن است خداوند می‌بخشد گناهانی را که به وسیله چشم کرده بود. بعد رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: نگاه کردن به علی بن ابیطالب عبادت است و یاد کردن از علی عبادت است؛ و ایمان هیچ بنده‌ای قبول نیست مگر به سبب ولایت علی بن ابی طالب و برائت از دشمنانش. اتمام حجت با همه محبان و عاشقان و شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام (بهانه بی‌بهانه).

بر اساس بیان نورانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) همه ما باید به صورت گفتاری (با گفتارمان) شنیداری (با شنیدنمان) دیداری (با دیدنمان) در یک جمله سمعی، بصری وصوتی، تصویری علی علیه‌السلام را به دنیا معرفی کنیم و بشناسانیم.

وظیفه محبان و شیعیان آقا امیرالمومنین علی‌علیه‌السلام نسبت به انتقال پیام غدیر

ابلاغ پیام غدیر

در شرایط کنونی که دشمن نه‌تن‌ها پیروان علی علیه السلام و شیعیان او را هدف گرفته، بلکه به شخص بزرگوار رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز اهانت می‌کند، بهترین شیوه مقابله با آن، ابلاغ پیام غدیر است.

ابلاغ اندیشه غدیر امروز از راه‌های گوناگون انجام شدنی است:

۱. ابلاغ سینمایی غدیر
۲. ابلاغ اینترنتی غدیر
۳. ابلاغ نرم افزاری غدیر
۴. ابلاغ آموزشی غدیر
۵. ابلاغ نمایشگاهی غدیر
۶. ابلاغ پژوهشی غدیر
۷. ابلاغ رسانه‌ای غدیر
۸. ابلاغ پیامکی غدیر
۹. ابلاغ آیات قرآنی غدیر
۱۰. ابلاغ حدیثی غدیر
۱۱. ابلاغ تاریخی غدیر
۱۲. ابلاغ هنرهای تجسمی حادثه غدیر
۱۳. ابلاغ زیارتی غدیر
۱۴. ابلاغ حمایتی و عاطفی پیام غدیر

انجام مراسم اخوت و بیعت نمادین در روز عید غدیر با امامان جمعه سراسر کشور و سادات بزرگوار و حضور در نماز ظهر آن روز، راهی به سوی ابلاغ پیام غدیر است. ابلاغ پیام غدیر، کار خدای حکیم و علیم و سیره و سخن رسول اعظم خداست. کلام و سیره تک تک پیشوایان معصوم علیه السلام است، فریاد جاوید تمام شهیدان ولایت اهل بیت علیه السلام است. آوای عاشوراییان تاریخ است، زبان حال و قال تمام امامزادگان معتبر دنیای اسلام است. بازتاب فریاد فاطمه سلام الله علی‌ها در خطبه معروف مسجد نبوی است. حاصل تلاش فاطمه‌ها و حدیث فاطمیان اعصار است.

تبلیغ فداکارانه برای غدیر

جا دارد سنگینی مسئولیتی که به خاطر غدیر بر عهده ماست، احساس کنیم و اگر برای غدیر به پا خواسته‌ایم مناسب با عظمت آن حرکت کنیم. فعالیت‌های علمی، هزینه‌های اقتصادی، تلاش‌های اجتماعی و هر گامی در هر شکلی برای غدیر برداشته می‌شود، نقطه اوج را نشان می‌دهد و ترسیم کننده؛ بیان نورانی آقا امام باقر علیه السلام که فرمود: «لم یناد بشئ مثل ما نودی بالولایه» باشد.

ما باید نشان دهیم که برای غدیر چه ارزشی قائلیم و آنگاه که نوبت غدیر می‌رسد همچون عاشورا سر از پا نمی‌شناسیم و جان و مال و تمام امکانات خود را به پای ولای علی علیه السلام نثار می‌کنیم.

ما باید به امام زمان خود حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فدا نشان دهیم که جان فدای غدیریم، و تلاش همه جانبه خود برای ابلاغ جهانی غدیر را وظیفه‌ای در برابر آن آخرین یادگار غدیر و به عنوان اعتلای نام مقدس او می‌دانیم. در انتظار روزی که بیاید و از او بپرسیم که آیا وظیفه غدیری خود را آنگونه که او می‌خواسته به انجام رسانده‌ایم آیا به عظمت و بلندای غدیر گام برداشته‌ایم.

این انتظار، فکری ژرف و همتی بلند و پشتکاری بی‌نظیر می‌طلبد؛ تا کاری در شان عظمت مولای غدیر به انجام رسد. اکنون فقط یک تصمیم، یک اراده، یک عزم جزم لازم است، که در راه اعتقادش با جدیت قدم بردارد و لذت فداکاری برای غدیر را با تمام وجود احساس کند!

دهه «امامت و ولایت» و نهم تا بیست و پنجم ذی الحجه ۱۵ روز شاد آسمانی و غدیری بر همه عاشقان امامت و ولایت مبارک باد!

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار