یادداشت/ علی عبدالصمدی

حقانیت اسلام ناب محمدی در روز مباهله اثبات شد

روز مباهله روزی بزرگ و سرنوشت ساز در تاریخ شیعه و به طور عام‌تر تاریخ اسلام است. روزی که حقانیت اسلام و اهل بیت رسول‌الله اثبات شد.
کد خبر: ۴۶۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 04August 2021

حقانیت اسلام ناب محمدی در روز مباهله اثبات شدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ مسیحیان نجرانی برای گفت‌وگو با نبی خدا صلوات الله علیه و آله وارد مدینه و نزد پیامبر مشرف شده بودند.

هدف اصلی مسیحیان شنیدن حقانیت رسالت رسول‌الله بود. مباحثه‌ی فی ما بین مسیحیان و رسول الله بالا گرفت و قرار شد آن‌ها نزدیکان خود را برای مباهله به میدان آورند.

نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت در مباحثه‌ای که داشتند ضمن اعلام رسالت الهی خویش، اصل تثلیث که در مسیحیت رایج است را رد فرمودند و حضرت عیسی ابن مریم را بنده و فرستاده‌ی خداوند دانستند و محترم شمردند. مسیحیان که به تثلیث در ذات مسیح اعتقاد داشتند، نپذیرفتند.

نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله نهایتا پیشنهاد مباهله را مطرح ساختند. ایشان فرمودند طرفین مذاکره با نزدیکانشان به میدان آیند و ادعای خود را مطرح سازند و هر طرف در ادعای خود دروغ به کار بست از خدا می‌خواهند تا مورد لعن و نفرین و عذاب الهی واقع شود.

پیامبر اسلام در این جریان همراه با حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت علی مرتضی و دو نوه‌ی معصومشان امام حسن مجتبی و امام حسین سیدالشهدا علیهم السلام اجمعین وارد کارزار شدند.

در این هنگام مسیحیان با دیدن این صحنه که رسول الله با عزیزترین کسانشان پا به میدان مباهله گذاشتند به حقانیت کلام الهی آن رسول آسمانی ایمان آوردند. در همان روز بود که حضرت محمد عبای مبارک خود را روی سر همراهان عزیزشان کشیدند و در تاریخ اسلام این پنج تن به آل عبا معروف شدند.

«جارالله زمخشری» از دانشمندان بزرگ معتزله، در کتاب تفسیر کشاف به فضیلت اصحاب کسا (کسانی که در روز مباهله همراه پیامبر بودند.) اشاره کرده ‌است.

مباهله در اصل از ماده بَهْل (بر وزن اَهْل) به معنی رها کردن است. این واژه را به معنی هلاکت و لعن و دوری از خدا معنی کرده‌اند آن نیز به خاطر رها کردن و واگذار کردن بنده به حال خویش و خروج از سایه لطف خداست، اما از نظر مفهوم متداول که در آیه به آن اشاره شده، مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به همدیگر است.

به این ترتیب که وقتی استدلالات منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسأله مهم دینی گفت‌وگو دارند در یک جا جمع می‌شوند و به درگاه خدا تضرع می‌کنند و از او می‌خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند، همان کاری که پیامبر اسلام (ص) در برابر مسیحیان نجران کرد، که در آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره شده است.

اهل بیت رسول الله و قرآن دو میراث گران‌بهایی هستند که پیامبر اسلام از خود به جای گذاشتند و در حدیثی معروف به حدیث مبارک ثقلین از این دو میراث ارزشمند یاد شده است. تعظیم قرآن و تکریم اهل بیت رسول الله از وظایف همه‌ی مسلمانان است.

روز مباهله همچنین با روز خاتم بخشی «امیرالمومنین (ع)» مصادف است، روزی که به مناسبت کرامت حضرت «علی (ع)» و بخشیدن انگشتری خود به یک مستمند آیه ولایت نازل شد، آیه‌ای در شان «امیرالمومنین (ع)» که گواه عملکرد این امام بزرگوار محسوب می‌شود.

تمسک جستن به سیره‌ی اهل بیت و نبی خدا و قرائت مداوم قرآن و عمل به دستوراتش بهترین شیوه برای رهایی و آزاد شدن از قید و بند‌های دنیوی است. روز مباهله روزی بزرگ و سرنوشت ساز در تاریخ شیعه و به طور عامتر تاریخ اسلام است. روزی که حقانیت اسلام و اهل بیت رسول‌الله اثبات شد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار