رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس مطرح کرد؛

زنان مقاومت، زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی

مجتهدزاده گفت: محور مقاومت امروزه یک مکتب تمام‌عیار و مکتبی انسان‌ساز است؛ در این میان زنان پرچمداران و پیشگامان این نهضت هستند؛ زنانی که مقاومت را زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی ساختند و روح ایستادگی را در پیکره جامعه رشد دادند.
کد خبر: ۴۷۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ - 07August 2021

زنان نقشه راه پیشرفت و تعالی جوامعندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست تخصصی بررسی نقش زنان در گستره تمدن اسلامی با تاکید بر آینده‌پژوهی و عناصر تقویت و تعالی تمدن اسلامی به همت سازمان نشر آثار و ارز‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و با همکاری اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام با همکاری رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر و تونس برگزار شد.

در این وبینار که با حضور قربان‌نژاد دانشیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه الزهرا (س)، غدیر جمال استاد و پژوهشگر علوم اجتماعی از کشور کویت، سنده الکوندی استاد و پژوهشگر علوم اجتماعی از کشور تونس، نورا فرحات استاد محقق و نویسنده الجزایری و زهرا سلامی استاد حوزه و دانشگاه و دبیر نشست برگزار شد، مریم مجتهدزاده رئیس‌ سازمان نشر اثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس به ایراد سخنرانی پرداخت.

مجتهدزاده در این وبینار پیروزی انقلاب اسلامی را مرهون به‌کارگیری استعداد رهایی‌بخش روایت شیعی از اسلام سیاسی در ارائه الگوی مقاومت در برابر سلطه استکباری غرب و ارزش‌های استعلایی مدرنیته غربی در برابر ارزش‌های دینی در قرن جدید عنوان کرد و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ظرفیتی است که به تدریج به الگوی تأثیرگذار و ساختارشکن در معادلات نظام قدرت جهانی تبدیل شد و در آن زنان و مردانی نقش آفرینی کردند که تاریخ ملت‌های مسلمان از آن‌ها به عنوان الگو یاد می‌کند.

رئیس‌ سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: مقاومت و ایستادگی در هیات یک مکتب، تفکر و راه، ویژگی برجسته رهبران الهی است و آنان در مقابل مشکلات و موانع و به خصوص در مواجهه با جبهه باطل و طاغوت‌ها مقاومت خویش را به رخ همگان کشیدند و با تکیه بر وعده نصرت الهی به پیروزی نائل آمدند.

مجتهدزاده با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) و در پی ایشان، مقام معظم رهبری، نمونه‌های عینی و موفق «مقاومت» در جهان معاصر هستند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سه دهه اخیر، تصویر زیبایی از منطق دینی و عقلانی مقاومت را در مقاطع مختلف ارائه کرده‌اند.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران زمینه‌ساز حرکت جدید و مفاهمه‌ای شد که تاریخ تحولات جهانی را تحت تاثیر قرار داد. از مهم‌ترین این تاثیرات روحیه مقاومت و ایثار در ملت‌ها بود. ملت‌هایی که منتظر یک الگو بودند تا شان خویش را بازیابند و از سیطره استعمار و استکبار رها شوند.

وی خاطرنشان کرد: این تفکر مقاومت و ایستادگی ودیعه‌ای بود که زنان و مردان مجاهد را به خروشیدن و ایستادن تهییج کرد و زمینه‌ساز آغاز دوران نوینی در جهان شد.

مجتهدزاده ادامه داد: محور مقاومت امروزه یک مکتب تمام‌عیار و انسان‌ساز است. انسانی که همواره در جبهه مبارزه است و می‌داند برای فتح تنها راه ممکن مقاومت است.

وی گفت: در این میان زنان پرچمداران و پیشگامان این نهضت هستند. زنانی که مقاومت را زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی ساختند و روح ایستادگی را در پیکره جامعه رشد دادند.

رئیس‌ سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: در طول قرن‌های متمادی آغاز تمدن اسلامی، زنان اندیشمند و مجاهد بسیاری با پیروی از سنت و سیره رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، اصالت جریان دین‌گرایی و معنویت‌خواهی را پاس داشتند و با معرفی و بارور ساختن تمدن اسلامی به عنوان کامل‌ترین شالوده تعالی حیات بشری نهضت‌ها و حرکت‌های بنیادینی را در جوامع انسانی پایه‌ریزی کردند. بررسی تاریخ معاصر به عنوان بخشی از این تلاش‌ها و رستن‌ها، آغاز حرکت بی‌نظیری را نشان می‌دهد که به رهبری امام خمینی (ره) و با حضور زنان آگاه شکل گرفت و با ایجاد حکومت اسلامی سامانه‌های بسیاری را با الهام از الگوی تمدن اسلامی ایجاد کرد.

مجتهدزاده در پایان با بیان اینکه امروز مقاومت یک نهضت زنده و بالنده است که به نقش‌آفرینی همه زنان و مردانش در کنار هم نیاز دارد، گفت: موضوع مقاومت امروز یک الگوی بی‌بدیل به زنان و مردان عرضه کرده است و به خصوص در میان جامعه زنان ارزش‌آفرینی می‌کند. توجه به ظرفیت مقاومت در احیای ارزش‌ها و سبک زندگی متعالی راهی است که باید با درایت و سرعت بپیماییم و فراموش نکنیم زنان در مقاومت محور ارزش‌آفرینی بوده و نقشه راه پیشرفت و تعالی جوامع هستند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها