معاون فرهنگی سازمان اوقاف:

حضرت زینب (س) نقش آفرین روز‌های بعد از عاشورا هستند

حجت‌الاسلام عادل گفت:بعد از حادثه عاشورا هرچند ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام و کوفه با اهانت و مشقت همراه بوده، اما شرایط به‌گونه‌ای شد که یزید را مجبور کردند تا احترام این خاندان را نگه دارد و موقع برگشت با تکریم برگشتند.
کد خبر: ۴۷۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸ - 22August 2021

حضرت زینب (س) نقش آفرین روز‌های بعد از عاشورا هستند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل» معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگویی با بیان اینکه دین مبین اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقا است، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) دین اسلام را بعد از بعثتشان از طرف خداوند متعال به مردم ارائه دادند و بنیان‌گذار این آیین بودند و حضرت اباعبدالله حسین (ع) هم با حادثه‌ای که در کربلا اتفاق افتاد با نثار جان خودشان، دین را ثبات بخشیدند و انحراف‌هایی را که ایجاد شده بود را با روشنگری‌هایی که انجام شد، به مسیر مستقیمش برگرداندند.

وی حادثه کربلا را دو روی سکه خواند و عنوان کرد: یک بعد این حادثه تا روز عاشورا و سیدالشهدا (ع) و اصحاب با وفای اباعبدالله الحسین (ع) است با آن مشقت‌ها و مشکلاتی که وجود داشت. بعد دوم هم از لحظه شهادت به بعد است که هرچند دشمنان می‌خواستند حادثه روز عاشورا همان دهم محرم سال ۶۱ هجری در سرزمین کربلا خاتمه پیدا کند و تمام شود، اما این حادثه پیام‌آورانی داشت که نه‌تن‌ها نگذاشتند که این حادثه به فراموشی سپرده شود، بلکه با روشنگری‌ها و بیدارگری‌هایی که برای مردم انجام دادند و رشادت‌هایی که بعد از عاشورا به خرج دادند، باعث شدند که خون سیدالشهدا اثرگذار باشد و مردم را بیدار کند.

معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) نقش آفرین روز‌های بعد از عاشورا هستند، اظهار کرد: این بانوی بزرگوار بی‌نظیر است. ایشان علاوه بر اینکه فرزند امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) است، خودش یک بانوی بزرگوار در اوج قله عبادت و عرفان و علم است. در خصوص حضرت زینب (س) نقل شده «حضرت زینب (س) شریک برادرش امام حسین (ع) در نهضت بود.» بعد از حادثه عاشورا با همه آن مشقات و سختی‌هایی که بر این خاندان آمده بود، سرپرستی کاروان به لحاظ شرایطی که وجود مقدس امام سجاد (ع) داشتند، بر عهده حضرت زینب (س) واقع شد.

وی با اشاره به ورود کاروان اسرای کربلا به کوفه و پایکوبی و شادمانی مردم کوفه از این حادثه، گفت: با این شرایط حضرت زینب (س) با چنان سخنان آتشین، علمی و مستند و استدلال‌هایی بیان خطبه‌ای را داشتند که اوضاع کوفه را دگرگون کردند و این مردمی که برای شادمانی آمدند را ماتم زده کرد به‌طوری که از جنایتی که انجام داده بودند پشیمان و شرمنده شدند.

حجت‌الاسلام عادل افزود: با انتقال اسرا به شام، باز هم این اتفاق افتاد. مردم شام به دستور یزید جشن گرفته بودند. حتی یزید ملعون مجلس باشکوهی را ترتیب داده بود که به اهل بیت اهانت کند. اما خطبه‌های آتشین حضرت زینب (س) و روشنگری‌های ایشان و استدلال‌هایی که در این مجلس کردند، طوری بود که اوضاع شام دگرگون شد و مردم نوع دیگری به یزید نگریستند و یزید حکومتش را در خطر دید.

وی ادامه داد: ما می‌بینیم هرچند ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام و کوفه با اهانت و مشقت همراه بوده، اما شرایط به‌گونه‌ای شد که یزید را مجبور کردند تا احترام این خاندان را نگه دارد و موقع برگشت با تکریم برگشتند. این‌ها بخشی از زحماتی بود که حضرت زینب (س) کشید.

معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نقش زنان در حادثه عاشورا را مهم برشمرد و بیان کرد: بانوان نیز می‌توانند در کار‌های مهم نقش آفرین باشند همچنان که ما در انقلاب شاهد بودیم که در پیروزی انقلاب و در تربیت فرزندانی که بعداً این‌ها مجاهدانه در عرصه‌های دفاع از این انقلاب حضور پیدا کردند، نقش داشتند.. شهدای بزرگواری که در دامن این مادران زینبی پرورش پیدا کردند و امروز هم نقش آفرینی زنان در ادامه راه شهدا و انقلاب که همان راه سیدالشهدا و حضرت زینب (س) است و نقش بسیار مهمی است و ان‌شاءالله بانوان بزرگوار به این نقش و جایگاه خودشان اهتمام و توجه را دارند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار