دفاع‌پرس بررسی کرد؛

حمله به «خاورمیانه» چگونه توجیه شد؟/ چرا نقش «عربستان» در ۱۱ سپتامبر افشا نمی‌شود؟

حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر شاید در نگاه نخست یادآور تجاوز به خاک آمریکا باشد، ولی این حمله در نهایت به هدیه‌ای برای بازطراحی خاورمیانه جدید تبدیل شد.
کد خبر: ۴۷۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۰ - 11September 2021

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: امروز شنبه ۲۰ شهریور بیستمین سالگرد واقعه یازده سپتامبر در سال ۲۰۰۱ است. حادثه تروریستی که با رهبری القاعده در آمریکا رخ داد و در جریان آن چیزی نزدیک به سه هزار انسان بی‌گناه کشته شدند. این حمله تروریستی از سوی گروه افراطی القاعده و با حمایت مالی عربستان سعودی روی داده است.

حادثه ۱۱ سپتامبر هدیه‌ای به آمریکا برای ساخت خاورمیانه‌ای جدید

رهبران

اگر بخواهیم ریشه و علل اصلی رخ دادن واقعه ۱۱ سپتامبر را بررسی و واکاوی کنیم باید در ابتدا رهبران اصلی این گروه را بشناسیم و سپس به بررسی گروه تروریستی القاعده بپردازیم. رهبران القاعده در آن زمان شامل، اسامه بن لادن، ایمن الظواهری، احمد رفیع طاها، میرحمزه و فضل الرحمن بودند.

حادثه ۱۱ سپتامبر هدیه‌ای به آمریکا برای ساخت خاورمیانه‌ای جدید

زمان تشکیل

گروه تروریستی القاعده که در زمان خروج شوروی از افغانستان در این کشور به رهبری اسامه بن لادن تشکیل شد و درست سه سال قبل از حمله به برج‌های دوقولو در آمریکا در سال ۱۹۹۸ فتوایی اعلام کرد که بر اساس آن وظیفه هر مسلمان کشتن هر آمریکایی در هر جایی از دنیا است.

حادثه ۱۱ سپتامبر هدیه‌ای به آمریکا برای ساخت خاورمیانه‌ای جدید

حادثه ۱۱ سپتامبر

حادثه ۱۱ سپتامبر توسط ۱۹ نفر از عناصر گروه تروریستی القاعده انجام شد که در جریان آن چهار هواپیمای مسافری و تجاری ربوده شد. در این حادثه دو هواپیما در فاصله زمانی کوتاهی به برج‌های دوقولوی (مرکز تجارت جهانی) در نیویورک کوبیده شدند که نتیجه این حمله کشته شدن تعداد زیادی انسان در این دو برج تجاری و تمامی مسافران این دو هواپیما بود. این دو ساختمان بعد از ساعاتی کاملا ویران شدند که به دنبال آن خسارت‌های فراوانی را هم به ساختمان‌های اطراف وارد کردند. در ادامه این حمله سومین هواپیما به ساختمان پنتاگون در ویرجینیا برخورد کرد و هواپیمای چهارم نیز در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد.

کشته شدگان

کشته شدگان این حمله‌ها مجموعا ۲ هزار و ۹۷۴ تن بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا در کل، شمار کشته‌های این حمله‌ها به ۲ هزار و ۹۹۳ تن رسید که بیشتر کشته شدگان این حمله‌ها مردم عادی و شهروندانی بودند که ملیت ۹۰ کشور گوناگون جهان را داشتند. به‌علاوه اینکه مرگ دست‌کم یک نفر ناشی از قرارگرفتن در برابر گرد و خاک به وجود آمده از ویرانی دو برج نیز گزارش شده است. همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی که سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، شمار مجروحان و آسیب‌دیدگان حملات ۱۱ سپتامبر را حدود ۲۵ هزار نفر اعلام کرد.

حادثه ۱۱ سپتامبر هدیه‌ای به آمریکا برای ساخت خاورمیانه‌ای جدید

بزرگترین حمله تروریستی تاریخ آمریکا رویدادی بود که تاریخ جهان را تغییر داد و حوادث بزرگ و کوچکی را بویژه در منطقه خاورمیانه رقم زد، اما با گذشت بیش از دو دهه از آن حادثه، بی‌صداقتی حکومت آمریکا در علنی کردن تحقیقات در این پرونده و تعلیق پیگیری شکایات خانواده قربانیان به لکه تاریکی در پرونده دولت‌های آمریکا تبدیل شده است.

نقش عربستان

در ماجرای حمله تروریستی 11 سپتامبر، عربستان سعودی متحد نزدیک آمریکا در منطقه خاورمیانه و اصلی‌ترین تأمین‌کننده نفت در بازارهای دنیا نقش اصلی را برعهده داشته است. به همین دلیل بخش‌هایی از گزارش کمیته تحقیق در مورد نقش احتمالی گروه‌هایی در عربستان سعودی در حمایت از حملات 11 سپتامبر عمدا حذف و نادیده گرفته شده است. حساسیت موضوع تا آنجا است که حتی اسناد آن نیز مهر محرمانه خورده و مانع از انتشار آنها و اطلاع رسانی به افکار عمومی شده‌اند.

حمله به «خاورمیانه» چگونه توجیه شد؟ / چرا نقش «عربستان» در ۱۱ سپتامبر افشا نمی‌شود؟

اما با این وجود، بسیاری منتظر هستند با گذشت زمان سرنخ‌های بیشتری در مورد درگیری کسانی به جز آدم‌های مشهود القاعده در حملات 11 سپتامبر دست داشتند منتشر شود. اما با توجه به شواهد و قرائن این انتظار فرجامی نخواهد داشت و در پشت پرده دستگاه سیاسی آمریکا هستند افرادی که به این زودی ها اجازه انتشار این اطلاعات را نخواهند داد.

نبردهای خاورمیانه

اما این همه ماجرا نبود و دولت وقت آمریکا به ریاست جمهوری جرج بوش پسر از شوکی که مردم آمریکا و به دنبال آن مردم جهان در آن فرو رفته بودند نهایت وقت شناسی و استفاده را کرد تا با نسبت دادن این حملات به کشور‌های خاورمیانه و با برنامه‌ای که از قبل تدارک دیده بود این منطقه نفت خیز و استراتژیک از نظر منابع فسیلی را بازمهندسی کند و با تغییر دولت‌های آن‌ها حکومت‌های همسو با خود را بر روی کار بیاورد.

در واقع حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را می‌توان هدیه‌ای برای آمریکا دانست که با استفاده از آن و در پوشش عنوان مبارزه با تروریسم به خاورمیانه لشکرکشی کرده و برنامه‌های خود را در آنجا پیاده کند. حاصل این حمله تروریستی به خاک ایالات متحده دو جنگ ویرانگر آمریکا با کشور‌های عراق و افغانستان بود که در عراق حکومت صدام و در افغانستان طالبان که به تازگی در افغانستان به قدرت رسیدند بودند سرنگون شدند.

حادثه ۱۱ سپتامبر هدیه‌ای به آمریکا برای ساخت خاورمیانه‌ای جدید

اما نکته ترسناک و نگران کننده بعد از این دو جنگ، شکل گیری و رشد گروهک‌های تروریستی و تکفیری در کشور‌های عراق و افغانستان بود. زیرا بعد از حمله نظامی آمریکا به این دو کشور عملا آن‌ها نظم بهم خورد و این آشفتگی موجب شد تا گروهک‌های متعدد تروریستی در خاک این دو کشور شکل بگیرند و خاورمیانه را بیش از پیش ناامن کنند.

صدمات و لطمات دو جنگ آمریکا در عراق و افغانستان تا به آنجا فاجعه بار و جبران ناپذیر بود که این دو کشور دیگر پس از این حملات کمر راست نکردند و این فضای ناامنی و هرچ و مرج به دیگر کشور‌ها نظیر فلسطین، لبنان و بخصوص سوریه انتقال پیدا کرد و موجب شد تا گروهک تروریستی جدیدی به نام داعش متولد شود که در مقاطع زمانی می‌رفت تا دو کشور سوریه و عراق را تسخیر کند.

حادثه ۱۱ سپتامبر هدیه‌ای به آمریکا برای ساخت خاورمیانه‌ای جدید

در این میان اگر حضور جمهوری اسلامی ایران و نقش نظامی و مستشاری آن و کمک به مبارزه با این گروهک تندرو تکفیری و تروریستی نبود جهان امروز با حکومت تکفیری روبرو بود که بر دو کشور سوریه و عراق حکمرانی می‌کرد و چه بسا به افزایش قدرت خود می‌توانست دیگر کشور‌ها را نیز به زیر سلطه خود دربیاورد. البته امروز نیز پس از برطرف شدن فتنه داعش در منطقه هنوز هم بقایای این گروهک تروریستی در این دو کشور زنده است و گا‌ها دست به اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی می‌زنند.

در پایان جا دارد تا متذکر شویم که با گذشت بیش از ۲۰ سال از حادثه ۱۱ سپتامبر نه دیگر این خاورمیانه، منطقه قبل از سال ۲۰۰۱ میلادی است و نه وضعیت کشور‌های این منطقه همانند گذشته است و حاکم بودن ناامنی و عدم ثبات سیاسی و امنیتی در کشور‌های خاورمیانه نتیجه همان حملات به خاک آمریکا است.

گزارش از روزبه قمصری

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار