مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

نسل جدید بازار وارثِ نسلِ بی‌بدیلی هستند که پیروزی و تداوم به انقلاب اسلامی کمک کردند

جعفری در نشست مشترک با مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: بازار تهران در دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده است.
کد خبر: ۴۷۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ - 14September 2021

نسل جدید بازار وارثِ نسلِ بی‌بدیلی هستند که پیروزی و تداوم به انقلاب اسلامی کمک کردندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست دو جانبه علی اصغر جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با غلامرضا خواجه سروی مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک امروز (سه‌شنبه) در خصوص همکاری مشترک دو موزه جهت برگزاری مراسم‌های هفته دفاع مقدس در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای جلسه موضوعاتی نظیر انعقاد تفاهم‌نامه میان طرفین به منظور تداوم و نهایی کردن اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها از سوی کتابخانه و موزه ملی ملک مطرح شد. همچنین با توجه به قرار گرفتن در آستانه بزرگداشت هفته دفاع مقدس مواردی از قبیل بازدید‌های مجازی، برگزاری نمایشگاه کتاب و اسناد در محل خانه بازار، ایجاد ظرفیتی جهت برپایی نمایشگاه اسناد در باغ ملی طرح و پیشنهاد شد.

علاوه بر این پیگیری برنامه‌ها و محور‌های بلندمدت و کوتاه مدت مانند انعقاد تفاهم‌نامه، اجرای پنج برنامه نظیر برگزاری نمایشگاه‌های حضوری فروشگاه و نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، نمایشگاه اسناد جنگ که بخشی از آن‌ها جنبه بین‌المللی دارد در باغ ملی برگزار شود، بازدید‌های دو جانبه هر دو طرف از موزه‌ها، برنامه‌های مجازی شامل برپایی نمایشگاه مجازی تمبر دفاع مقدس، نمایشگاه مجازی مطبوعات جنگ و نمایشگاه برگزاری کتاب‌های دفاع مقدس از جمله مواردی بود، که در نشست مشترک مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع با مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک مطرح شد.

همچنین برگزاری نشست‌های مجازی نظیر نشست عکاسی جنگ، آسیب‌شناسی اسناد دفاع مقدس، آسیب‌شناسی ادبیات دفاع مقدس، شعر دفاع مقدس و برگزاری نشستی با محوریت تجارب کتابخانه دفاع مقدس از جمله موضوعاتی که در جلسه مذکور عنوان شد.

در نشست دوجانبه مدیران موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک، خواجه سروی ضمن دعوت از جعفری جهت بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک براساس کتابخانه طراحی شده است و یکی از زیرمجموعه‌های آستان قدس محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌شود به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس، امسال با نام حضرت امام رضا علیه السلام در محوطه وزارت امور خارجی که محیط مناسبی جهت برگزاری نمایشگاه‌ها است، نمایشگاهی با محوریت دفاع مقدس برگزار شود.

وی افزود: با توجه به اینکه عزیزان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از دغدغمندان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هستند، لازم است این نکته را بگویم که در حال حاضر نسل جدید کسبه بازار نسبت به نسل قبل که از پیشگامان انقلاب بودند، کمتر با دفاع مقدس آشنایی دارند و خلأ و جای خالی در خصوص به نمایش گذاشتن مفهوم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مجموعه بازار به چشم می‌خورد؛ لذا نظر آستان قدس رضوی بر این است که چنین اتفاقی با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بازار شکل بگیرد.

خواجه سروی ضمن تاکید بر تداوم همکاری میان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با کتابخانه و موزه ملی ملک اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که به نظر می‌رسد لازم است همکاری‌ها میان دو موزه ادامه پیدا کند کما اینکه بعد از دفاع مقدس، مناسبت دهه فجر را در پیش داریم که ظرفیت به وجود آمده در قبال آن را نباید از دست داد. در حقیقت برخی به دنبال این هستند که فرهنگ غرب را در کشور حاکم کنند که از طریق بزرگداشت مناسبت‌هایی نظیر دهه فجر و دفاع مقدس، می‌توان این قبیل برنامه‌ها را خنثی کرد.

در ادامه این نشست دو جانبه جعفری ضمن تشکر از مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک و قبول دعوت او، جهت بازدید از این موزه گفت: در اردیبهشت ماه که مقام معظم رهبری با ملی شدن موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موافقت کردند، کلیه فعالیت‌ها در خصوص حفظ و نشر آثار استان تهران نیز بر عهده موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گذاشته شد. بر همین اساس می‌توان در حوزه بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس در مجموعه‌هایی نظیر بازار تهران همکاری کرد.

در حقیقت بازار تهران در دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده است. زمانی که در صدا و سیما حضور داشتم مستند بیست قسمتی در مورد نقش بازار در دفاع مقدس ساخته و پخش شد.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: بازار تهران فضائل فراوانی دارد. نسل جدید این قشر وارثِ نسلِ بی‌بدیلی هستند که به پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی کمک کردند و در کنار امام عزیز و رزمندگان بودند؛ لذا نسل جدید نیازمند یادآوری این قبیل اقدامات بازار بزرگ و اثرگذار تهران است. بر همین اساس برنامه بلند مدت جهت تبیین نقش بازار و شهدای آن در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مورد نیاز است.

وی ضمن تاکید بر همکاری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با کتابخانه و موزه ملی ملک تصریح کرد: همچنین در بحث تاریخ شفاهی این آمادگی را داریم که در چارچوب کارگروهی این کار را انجام دهیم. یه بیان دیگر در زمینه تاریخ شفاهی و کار‌های مرتبط انتشار کتاب در مورد شهدای بازار و نقش بازار تهران در دفاع مقدس آماده همکاری با کتابخانه و موزه ملی ملک هستیم چرا که نقطه ثقل یادآوری و انتقال شهامت‌ها و ایثار‌های صورت گرفته در دوره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل جدید، می‌تواند از طریق مجموعه موزه ملک صورت بگیرد و جریانات موازی شکل نگیرد.

جعفری با اشاره به راه‌های همکاری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با کتابخانه و موزه ملی ملک خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان کوتاهی تا هفته دفاع مقدس باقی مانده، اما می‌توان در این زمینه نیز از طریق برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار هنری دفاع مقدس، اقدام کرد. بنده با انعقاد تفاهم‌نامه میان دو طرف موافق هستم.

وی همچنین ادامه داد: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از موزه‌های برتر جنگ غرب آسیا است و بی‌نظیرترین کلکسیون ادوات و تجهیزات غنیمتی داعش در آن موجود است که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در گردآوری و انتقال این آثار بسیار کمک کرد.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از مجموعه‌های تکنیکال دفاع مقدس است. در حال حاضر بزرگترین کتابخانه دفاع مقدس در مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد، که از طریق سامانه‌ای مستقل کتابخانه‌های دفاع مقدس سراسر کشور به این کتابخانه متصل است و در هفته دفاع مقدس ۱۰۰ کتاب جدید در حوزه دفاع مقدس از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

جعفری در پایان یادآور شد: دو مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌توانند به صورت تخصصی به یکدیگر کمک کنند. به نظر می‌رسد ظرفیت فوق‌العاده‌ای وجود دارد که باید از آن استفاده شود، به همین منظور لازم است کارگروهی مشترکی به این منظور جهت تبیین زمینه‌های همکاری ایجاد شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها