دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خودباوری و اعتماد به نفس؛ درس مهم دفاع‌ مقدس برای مردم ایران

تقویت اعتماد به نفس و خودباوری از برکات مهم دفاع مقدس بود و ملت ایران را به این نتیجه رساند که باید با تکیه بر توانمندی‌های خود به‌ویژه جوانان، کشور را اداره کرد.
کد خبر: ۴۷۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 06October 2021

خودباوری و اعتماد به نفس؛ درس مهم دفاع‌ مقدس برای مردم ایرانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، دوران دفاع مقدس یکی از مقاطع فراموش نشدنی و بی‌نظیر تاریخ ایران و خود یک مقطع تاریخی بسیار مهم است.

مردم ایران در شرایطی که تازه با نهضت اسلامی خود توانسته بودند حکومتی جدید را در کشور شکل دهند و هنوز ساختار‌های سیاسی و نظامی جدید را آرایش نداده بودند و تحت فشار‌های تبلیغاتی و اقتصادی برخی قدرت‌های بزرگ بودند و آشوب‌های داخلی در بعضی از نقاط کشور در جریان بود، دچار تهاجم نظامی ارتش عراق شدند.

در حین جنگ هم کشور مواجه با ترور‌های منافقین و اختلافات سیاسی در سطح مقامات بالا از جمله ریاست جمهوری شد و از آن طرف، کشور عراق از همه امکانات برای شروع یک جنگ برخوردار بود، مشکل مالی نداشت و حمایت تسلیحاتی هم می‌شد و تبلیغات جهانی هم به نفعش بود.

در چنین وضعیتی ایران توانست به مقابله با قوای متجاوز عراق بپردازد و همه سرزمین‌های اشغالی خود را با عملیات نظامی بازپس بگیرد و برای نخسین بار یک وجب از خاک کشور هم در تصرف ارتش متجاوز باقی نماند.

اراده ملی از آثار دفاع‌ مقدس

جنگ تحمیلی با توجه به نوپایی آن، نتایج با ارزش و موثری به همراه داشت و رشد باور‌های دینی در دوران دفاع مقدس چشمگیر بود و همه چیز در جبهه و پشت جبهه، رنگ و صبغه الهی به خود گرفته بود و از برکات مهم دفاع مقدس تقویت اعتماد به نفس و خود‌باوری بود.

هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود؛ هنگامه‌ای که ملت ایران در اتحادی بی‌نظیر و یکپارچه به مصاف دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند.

پس از پایان جنگ نیز مجاهدانی از تبار شهیدان برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت (ع) در قامت مدافعان حرم در جنگ با اندیشه‌های افراطی و تکفیری، جامه برازنده شهادت را بر تن کردند و تحسین جهانیان را برانگیختند.

شجاعت و اراده راسخ رزمندگان در جنگ تحمیلی از جمله مهم‌ترین راهبرد‌ها در دفاع مقدس محسوب می‌شود؛ ایثارگرانی که همچون نگینی درخشان در ادبیات جنگ ایران می‌درخشند؛ بنابراین لازم است تا امروزه نیز با بیان ناگفته‌هایی از آن حماسه‌ها به آگاه‌سازی نسل جوان پرداخت.

یکی از مؤلفه‌های مهمی که امام راحل (ره) بـه عوامـل افـزایش تـوان دفـاعی ضـمیمه کردنـد تقویـت خودبـاوری دینـی در آحـاد ملـت بـود کـه در ایمـان بـه خـدا و عـشق بـه شهادت تجلی پیدا می‌کرد و همچنین با استفاده از انگیزه‌ای ملی و میهنـی، اراده عمـومی ملـت را پشت سر رزمندگان بسیج کرد. به طوری که همه اقشار ملـت از کوچـک و بـزرگ و پیر و جوان حضوری غیرتمنـدانه در همـه صحنه‌های دفـاع یافتند.

اعتماد به نفس و خودباوری مهمترین دستاورد معنوی دفاع مقدس است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین باره می‌فرمایند: «جنگ هشت‌ساله واقعاً تلخ و خسارت‌بار بود...، امّا با همه‌ی این سختی‌ها این حُسن بزرگ را داشت که به جوان ایرانی نشان داد که قادر است، که می‌تواند، اگر اراده بکند و در یک میدانی وارد بشود، خواهد توانست بر رقیب و حریف خودش فائق بیاید.»

حال از دفاع مقدس ۴۱ سال می‌گذرد، در این سال‌ها اتفاقات بسیاری در راستای ادامه دفاع مقدس جمهوری اسلامی رقم خورده است و همچون هشت سال دفاع مقدس، خون‌های بسیاری از مدافعان جمهوری اسلامی درخت شجره طیبه انقلاب را آبیاری کرده است.

مبارزه با ویروس کرونا، جلوه‌ای از خودباوری ملی

از اواخر سال ۹۸ شیوع ویروس کُرونا به یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه‌ی ایران تبدیل شد. شیوع ویروسی که از آن به عنوان جمگ بیوتروریسم یاد می‌شود؛ پاندمی جهانی که بخش عمده‌ای از اذهان و افکار عمومی را متوجه خود کرد و از ابعاد مختلف بهداشتی و درمانی، اقتصادی و ... مشکلاتی را در کشور ایجاد کرد، اما این جنگ نیز دفاع مقدس دیگری را در زمینه‌ی مقابله با این «ویروس منحوس» رقم زد و اقدامات و تلاش‌های زیبا و ماندگاری تجلی پیدا کرد.

همراهی‌های اقشار مختلف مردم با همان نگاه ایمـان بـه خـدا و عـشق بـه شهادت شکل گرفت، صحنه‌های ایثار کادر بهداشت و درمان و فعالیت‌های خودجوش و جهادی و خیرخواهانه برای کمک به بیماران و نیازمندان صدمه دیده از این بیماری و... گوشه‌هایی از سرزندگی و همبستگی ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون امام خمینی (ره) از همان اولین روز‌های به وجود آمدن این وضعیتی که کمتر از جنگ نیست، به میدان آمدند و مجموعه توصیه‌ها، دستورات و اقداماتی را دنبال کردند که مواردی ازجمله «توصیه‌هایی به مردم در جهت فرهنگ‌سازی»، «تبیین ابعاد این مسئله از زاویه‌ی نگاه دینی و براساس مبانی اعتقادی»، «دستورات حاکمیتی گوناگون»، «کمک به وزیر بهداشت و درمان به‌عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا»، «حمایت از تلاش‌های مسئولین دولتی»، «دستور به نیرو‌های مسلح برای فعال شدن در این زمینه»، «فعال کردن ظرفیت‌های مردمی و جهادی و جهت‌دهی به آن‌ها برای کمک حداکثری به آسیب‌دیدگان و نیازمندان» و... شامل می‌شود.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار