جزئیات جدید «نیویورک‌تایمز» از نحوه ترور شهید فخری‌زاده

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به جزئیات ادعایی جدید درباره نحوه ترور شهید «محسن فخزی‌زاده» پرداخت.
کد خبر: ۴۷۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲ - 18September 2021

جزئیات جدید «نیویورک‌تایمز» از نحوه ترور شهید فخری‌زادهبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی اختصاصی به جزئیاتی جدید درباره ترور جنایتکارانه شهید «محسن فخری‌زاده» از دانشمندان برجسته دفاعی و هسته‌ای ایران پرداخت.

نیویورک تایمز در این گزارش نوشت که مقدمات ترور این دانشمند ایرانی پس از دیدارهایی در اواخر سال 2019 و اوایل 2020 آغاز شد. این دیدارها میان مقام‌های اسرائیلی به سرپرستی «یوسی کوهن» رئیس وقت موساد و مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور، «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «جینا هاسپل» رئیس وقت سازمان سیا بوده است.

در اواخر ماه فوریه (اواسط اسفند) کوهن به آمریکایی‌ها فهرستی از عملیات بالقوه از جمله ترور آقای فخری‌زاده را ارائه کرد.

آقای فخری‌زاده در صدر لیست ترور اسرائیل از سال 2007  قرار داشته و موساد هرگز چشم از او برنداشته بود.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: «در سال 2018، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت اسرائیل کنفرانسی خبری برگزار کرد تا اسنادی که موساد از آرشیو هسته‌ای ایران ربوده بود را ارائه دهد. وی استدلال کرد که این اسناد نشان می‌دهد ایران همچنان برنامه فعال تسلیحات هسته‌ای داشته و چند بار به اسم آقای فخری‌زاده اشاره کرد.»

نتانیاهو در بخشی از سخنرانی گفت:‌ «این نام را به خاطر بسپارید، فخری‌زاده».

نیویورک تایمز نوشت بر اساس گفته یک مقام که در نشست حضور داشت، مقام‌های آمریکایی که در واشنگتن در جریان طرح ترور فخری‌زاده قرار گرفتند،‌ از آن حمایت کردند.

در بخش دیگری از این گزارش که در اینجا مختصری از آن را می‌خوانید، به نحوه ترور شهید محسن فخری‌زاده و استفاده از روبات برای این ترور اشاره شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این روبات به گونه‌ای ساخته شده بود که در بستر وانت زامیاد که خودروی رایج در ایران بوده قرار بگیرد. دوربین‌هایی نیز در جهت‌های مختلف کار گذاشته شده بود به گونه‌ای که به اتاق فرماندهی تصویر کاملی نه تنها از هدف و جزئیات امنیتی وی بلکه از محیط اطراف نیز می‌داده است. در نهایت این وانت نیز با مواد منفجره پر شده بود تا پس از ترور منفجر شده و تمام شواهد را از بین ببرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: پیچیدگی‌های بیشتری در هنگام شلیک این سلاح وجود داشته است. مسلسلی که بر روی وانت نصب می‌شود حتی اگر پارک شده باشد،‌ به دلیل تکانه‌ای که پس از شلیک هر تیر ایجاد می‌شود مسیر تیرهای بعد را تغییر می‌دهد. از سوی دیگر، حتی اگر ارتباط رایانه‌ای با اتاق کنترل از طریق ماهواره،‌ اطلاعات را با سرعت نور ارسال کند، باز هم اندکی تاخیر وجود دارد. چیزی که اوپراتور در (اتاق فرماندهی) در صفحه می‌بیند یک ثانیه قدیمی بوده و تعدیل هدف برای جبران نیز باز هم ثانیه دیگری می‌برد و همه اینها در حالی است که خودروی آقای فخری‌زاده در حال حرکت است.

مدت زمان لازم برای رسیدن تصاویر دوربین به اوپراتور مسلسل (در اتاق فرمان) و رسیدن واکنش وی به مسلسل بدون در نظر گرفتن زمان واکنش چیزی حدود 1.6 ثانیه برآورد شده که این تاخیر زمانی برای به خطا رفتن بهترین هدف‌گیری کافی است.

نیویورک تایمز نوشت که برای جبران این تاخیر،‌ تکانه وانت زامیاد و سرعت خودروی فخری‌زاده، هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده بود.

شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه سال گذشته در اقدامی تروریستی در منطقه آبسرد در شمال استان تهران به شهادت رسید.

پس از انتشار این خبر، روزنامه «نیویورک‌تایمز» همان زمان به نقل از سه مقام اطلاعاتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور این دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران بوده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها