معرفی کتاب؛

«تاریخ شفاهی دفاع مقدس: روایت مریم یوسفی»

کتاب تاریخ شفاهی«مریم یوسفی» با عنوان «روزهای سخت قمطره» توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی منتشر شده است.
کد خبر: ۴۷۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵ - 20September 2021

«تاریخ شفاهی دفاع مقدس: روایت مریم یوسفی»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، کتاب «روزهای سخت قمطره» که به قلم «لیلا سپری» و«مریم یوسفی» نوشته شده است نگاهی دارد به زندگی «مریم یوسفی» یکی از زنان کرد رزمنده استان آذربایجان غربی در دوران جنگ تحمیلی.

این کتاب در 18 فصل شامل: «تولد تا انقلاب اسلامی»، «انقلاب تا جنگ»، «آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس»، «آغاز زندگی مشترک» و «روزهای پس از جنگ» تنظیم و تدوین شده است.

«روزهای سخت قمطره» که در سال 1399 به چاپ رسیده حاصل 28 ساعت مصاحبه حضوری و پنج ساعت مصاحبه تکمیلی با «مریم یوسفی» است که پیاده سازی، تدوین و نگارش آن دو سال زمان برده است.

این کتاب گوشه ای از فعالیت یکی از زنان کرد استان آذربایجان غربی است که در مقابل تجاوز رژیم بعثی عراق و گروهک های دمکرات و کومله ایثار، مقاومت ومجاهدت های فراوانی نموده و از نزدیک شاهد عملیات های کربلای2 و ولفجر2 در منطقه حاج عمران بود.

در بخشی از متن کتاب آمده است:

«بعد از آغاز عملیات والفجر2 در تاریخ 62/4/29 به جرات می توانم بگویم که هرگز منطقه تا اتمام جنگ روی آرامش به خود ندید.یعنی هرطور که شما فکر بکنید منطقه از هر طرف مورد هجوم دشمن بعثی عراق و حزب دمکرات قرار داشت. شاید تعرض عراق که یک دشمن بیگانه و خارجی بود تا حدودی قابل تحمل بود. ولی چیزی که آن زمان مرا واقعا اذیت می کرد، وجود حزب دمکرات در منطقه بود که موی دماغ دولت شده بود.چقدر موانع برای عملیات ها ایجاد می کرد.از هر طرف جاده ها را نا امن می کرد.در حالی که همه ما وطنمان را دوست داشتیم.»

«روزهای سخت قمطره، تاریخ شفاهی مریم یوسفی» در 300 صفحه به کوشش «لیلا سپهری» تدوین شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها