کارشناس تاریخ شفاهی:

تاریخ شفاهی گامی در جهت شناسایی زوایای پنهان دفاع مقدس است

«نظرزاده» گفت: یکی از راه‌های ماندگاری دفاع مقدس، تاریخ شفاهی است که با این روش می‌توان با همه افراد، گروه‌ها و رده‌های مختلف حاضر در جنگ، مصاحبه کرد و از زوایای مختلف به این واقعه مهم پرداخت.
کد خبر: ۴۷۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳ - 21September 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، در آستانه هفته دفاع مقدس و در نود و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، جایگاه تاریخ شفاهی در ماندگاری خاطرات دفاع مقدس بررسی و از ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد.

در ادامه محمد نظرزاده کارشناس تاریخ شفاهی به اقدامات انجام شده از سوی مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در طرح‌های تاریخ شفاهی مرتبط با جنگ ایران و عراق اشاره داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از طرح‌های تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق توسط نهادهای نظامی انجام می‌شود برای پرهیز از موازی‌کاری این مرکز در سه طرح تاریخ شفاهی آزادگان جانبازان و ایثارگران، بازسازی هویزه و تاریخ شفاهی لشکر 77 خراسان به مستندسازی پرداخته است.

این کارشناس به گفت‌وگو با 119 نفر ازجمله 83 آزاده و 36 جانباز به مدت 258 ساعت اشاره داشت که طی آن به زندگینامه، عملیات‌ها، نحوه اسارت، وضعیت اردوگاه، اوقات فراغت مسئولین اردوگاه، جاسوسان روحیه اسرا و شکنجه‌ها اشاره شده است.

نظرزاده همچنین به پروژه تاریخ شفاهی بازسازی هویزه اشاره کرد که طی مصاحبه با 56 نفر در 66 جلسه به مدت 90 ساعت، فعالیت‌های آستان قدس رضوی را در بازسازی هویزه از طریق مصاحبه با مسئولین و عوامل بازسازی مورد بررسی قرار داده است. 

وی افزود: در بخش تاریخ شفاهی لشکر 77 خراسان نیز این مجموعه با هدف بررسی عملکرد لشکر 77 خراسان در طول دوره‌های تاریخی، تشکیلات آن در مشهد انقلاب 57، فرماندهان و مقامات عالی‌رتبه و چگونگی تغییر نگرش آن‌ها بعداً پیروزی انقلاب و به‌ویژه نحوه حضور آن در جبهه‌های جنگ و سایر موارد تاکنون با 80 نفر طی 452 جلسه 700 ساعت مصاحبه را به انجام رسانده است. 

این کارشناس تصریح کرد: هفته دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین وقایع پس از انقلاب اسلامی ایران است که به دلیل رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام، ضرورت دارد مستندسازی شود و برای نسل‌های آینده  به یادگار بماند.

وی در پایان گفت: یکی از راه‌های ماندگاری دفاع مقدس، تاریخ شفاهی است که با این روش می‌توان با همه افراد و گروه‌ها و رده‌های مختلف شرکت‌کننده در جنگ، مصاحبه کرد و از زوایای مختلف به این واقعه مهم پرداخت.

نقش لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه (ع) در دفاع مقدس

سرهنگ «قاسم کریمی» مؤلف کتاب «در حوزه تاریخ دفاع مقدم» در این جلسه که به صوت وبیناری برگزار شد، ضمن مروری بر رویدادهای جنگ تحمیلی به تبیین جایگاه لشکر 77 خراسان در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس پرداخت.

وی که در دوران دفاع مقدس، در لشکر 77 خراسان از فرماندهی دسته و گروهان تا فرماندهی گردان در سمت‌های مختلف حضور داشته است، پرداختن به تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی را سندی ماندگار برای نسل جدید عنوان کرد و اظهار داشت: روایات شفاهی رزمندگان را باید مهم شمرد چراکه این روایات واقعی و بدون تحریف است.

کریمی به حفظ تمامیت ارضی ایران در این جنگ اشاره داشت و تصریح کرد: بقای این تمامیت ارضی در گرو نثار خون بیش از 220 هزار شهید اعم از زن و مرد محقق شده است و این دفاع جزئی از افتخارات کهنه سربازان دفاع مقدس به شمار می‌رود.

این پیشکسوت دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی آغاز جنگ تحمیلی توسط صدام با پاره کردن قرارداد 1975 اشاره کرد و گفت: جنگ زمانی آغاز شد که کشور ما در ارتش خود آرایش منظمی نداشت و این امر باعث اطمینان خاطر صدام در تصرف 1906کیلومتر مرز مشترک دو کشور شد.

کریمی به فرمان امام خمینی (ره) بعد از تصرف خوزستان برای آزادسازی آن نیز اشاره کرد و بیان داشت: بعد از این فرمان عملیات آزادسازی خرمشهر به لشکر 77 خراسان سپرده شد و این لشکر در عملیات فتح‌المبین با رمز نصرمن الله وفتح القریب طی 22 ساعت با گرفتن غنائم سنگین و اسراء بسیار حصر آبادان را شکست و در سه عملیات طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس، 13 هزار کیلومتر از اراضی اشغال شده کشور را از لوث وجود بعثیان آزاد و عراق را مجبور به عقب‌نشینی تا مرزهای بین‌المللی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها