یادداشت/

دفاع مقدس، الگوی مقاومت در برابر ابزار مادی قدرت‌های شیطانی

دفاع مقدس یادآور حماسه آفرینی‌های مردم ایران و پیروزی‌های غرورآفرین رزمندگان اسلام در طول جنگ تحمیل است که تبدیل به الگوی مقاومت برای تمام جهانیان شد.
کد خبر: ۴۷۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۳ - 23September 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «سعید اللهیاری»؛ رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس استان سمنان؛ با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 و سرنگونی رژیم پهلوی، ایالات متحده آمریکا یکی از متحدین اصلی و تأمین کننده منافع خود در منطقه را از دست داد. دولت آمریکا برای جلوگیری از خسارات ناشی از ایجاد این خلأ، پس از ناکامی در طراحی توطئه‌های داخلی در جمهوری اسلامی ایران از جمله تلاش جهت نفوذ در دولت موقت، تحریک و حمایت از گروهک‌های ضد انقلاب در راه اندازی شورش‌های مسلحانه قومی، ترور شخصیت‌های مطرح انقلاب، با زمینه سازی قبلی، اقدام به تحریک رژیم بعثی عراق در حمله نظامی به ایران اسلامی کرد.

رژیم صدام در ارزیابی خود از شرایط خاص اوایل انقلاب، فرصت را مناسب دید و در ادامه اختلافات ریشه دار تاریخی عراق با ایران و برای حل معضلات ژئوپولیتیکی این کشور، با تکیه بر حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی غرب و قول مساعد برخی کشور‌های عربی منطقه در اعطای کمک‌های مالی در قبال حمله به ایران، با این تحلیل که حداکثر در ظرف چند روز خواهد توانست به اهداف سلطه جویانه خود برسد وارد جنگ با ایران شد.

طارق عزیز نخست وزیر وقت عراق در مورد اهداف تجزیه طلبانه عراق از حمله به جمهوری اسلامی گفت: «وجود پنج ایران کوچکتر بهتر از وجود یک ایران واحد خواهد بود».

حضرت آیت الله خامنه‌ای رییس جمهوری وقت در خصوص هدف رژیم عراق در حمله به ایران فرمود: «این جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران و به منظور واژگون ساختن نظام انقلابی ایران و از بین بردن انقلاب اسلامی سازماندهی شد»

طه یاسین رمضان معاون نخست وزیر وقت عراق هدف نهایی رژیم بعثی از تهاجم نظامی به ایران اعتراف کرد، این جنگ به خاطر قراردار ۱۹۷۵ (الجزایر) و یا چندصد کیلومتر خاک و یا نصف شط العرب نیست. این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است. بر این اساس، انگیزه اصلی ارتش عراق در تهاجم نظامی به جمهوری اسلامی ایران را نه فقط اشغال بخشی از سرزمین ایران، بلکه بایستی آن را تهاجم به موجودیت اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرد.

در این حال، به دلیل کم توجهی دولت موقت در تقویت بنیه دفاعی کشور در فاصله پیروزی انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی و نیز سنگ اندازی‌های بنی صدر، علی رغم برخورداری از اختیارات تام در منصب فرماندهی کل قوا در مخالفت با حضور مؤثر نیرو‌های مردمی و فرماندهان انقلابی در جبهه، ارتش متجاوز بعثی در آغاز تهاجم گسترده خود، توانست بخش‌های وسیعی از خاک ایران از جمله چند شهر مرزی را اشغال کند، اما دیری نپایید که با ایجاد تحول و تغییر در استراتژی جنگی و در نتیجه فراهم شدن شرایط حضور فعال و گسترده بسیج و نیرو‌های مردمی و سپاه در صحنه نبرد و تشکیل قرارگاه مشترک با ارتش جمهوری اسلامی، با توکل بر خدا و توسل به ائمه اطهار (ع)، عملیات‌های بزرگ و سرنوشت ساز علیه قوای بعثی آغاز و دشمن متجاوز، بدون دستیابی به هیچ یک از اهداف خود و با قبول شکستی مفتضحانه از خاک میهن اسلامی ایران رانده شد.

هفته دفاع مقدس یادآور حماسه آفرینی‌های مردم ایران و پیروزی‌های غرورآفرین رزمندگان اسلام در طول جنگ تحمیلی است که به عنوان الگوی مقاومت برای تمام جهانیان به یادگار گذاشته شد. ابزار و تکنولوژی پیشرفته نظامی و امکانات مادی دشمن در برابر ایمان، معنویت، شهادت طلبی، ولایتمداری و باور به نصرت الهی که جلوه‌های بارز آن در وجود رهبری حکیم و ملت شهیدپرور این سرزمین تجلی یافته است، هیچگاه به دشمنان مجال تعدی به حریم میهن اسلامی ایران را نخواهند داد و تا پای جان از مرز‌های اعتقادی و تمامیت ارضی آن محافظت خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار