یادداشت/ سردار علی آزادی

نقش پلیس در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر

تقویت و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط پلیس از مهم ترین مولفه های ارتقای سلامت و امنیت اخلاقی و دینی است.
کد خبر: ۴۸۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۵ - 26September 2021

نقش پلیس در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکرگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار سرتیپ دوم ستاد «علی آزادی» فرمانده انتظامی استان کردستان، در یادداشتی تحت عنوان «نقش پلیس در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر» آورده است: امر به معروف و نهى از منکر، پیشینه‌اى به قدمت تاریخ حیات انسان دارد و ماه محرم زمینه‌ای برای احیای فریضه مهم و حیاتی امر به معروف و نهی از منکر و تذکری برای عموم مومنین نسبت به اهمیت این دو فریضه الهی است.

نخستین انسان دعوت کننده به نیکى، آدم بود و پس از وى نیز پیام آوران وحى و پیروان آنان در انجام این وظیفه مهم تلاش کرده اند و حضور این رادمردان در صحنه تحولات اجتماعى به اندازه‌اى چشمگیر است که مى توان گفت همه حرکت هاى اصلاحى و دگرگونی هاى سازنده در جوامع بشرى در پرتو امر به معروف و نهى از منکر آنان تحقق یافته است.

اسلام نیز از پیروان خود مى خواهد که خود را در برابر جامعه متعهد بدانند و در صورت مشاهده ستم و گناه سکوت نکنند، بلکه همواره دیگران را به خوبى ها امر کنند و از بدى ها باز دارند.

تاکیدهاى مکرر قرآن کریم، در خصوص امر به معروف و نهى از منکر بیانگر اهمیتى است که اسلام براى سالم سازى محیط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است و امر به معروف و نهى از منکر، نقش ارزنده اى در اجراى احکام و حدود الهى دارد و پشتوانه محکمى براى تثبیت ارزش ها و ریشه کنى مفاسد اجتماعى است.

با توجه به ارتباط تنگاتنگ و کلان فریضه امر به معروف و نهی از منکر با مقوله امنیت و اقتدار نظام اسلامی و نیز شناخت دقیق عواقب و پیامدهای ترک این فریضه بزرگ الهی در پیدایش تهدیدهای جدی اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در درون و بیرون حکومت اسلامی، نمی توان از نقش ها و راهبردهای موثر نیروی انتظامی به عنوان مظهر اقتدار و امنیت حاکمیت دینی در دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرا و یا کمک رسانی به اجرای این فریضه غفلت کرد.

بنابراین شرح وظایف پلیس در دو محور ترویج خوبی ها و مقابله با ناهنجاری ها خلاصه شده و این عین امر به نیکی و نهی از منکر است.

امر به معروف واجب فراموش شده و مظلومی است که در جامعه کم رنگ شده و نیروی انتظامی نقش مهمی در راستای زنده کردن این فریضه الهی دارد.

اجرای این فریضه الهی رمز پایداری و برپایی دستورات الهی و شور و نشاط در جامعه اسلامی است که تقویت و اجرای این فریضه مهم و مبانی مذهبی و اعتقادی توسط پلیس از مهم ترین مولفه های ارتقای سلامت و امنیت اخلاقی و دینی است.

منابع: 1-صحیفه امام جلد ۱۵. ص ۳۳۰.

2- شریفی، حسین.(1387). نظارت بر کارکردهای پلیس در جهت تامین حقوق شهروندی با تاکید بر اسناد بین المللی، تهران، انتشارات مرکز نظارت همگانی بازرسی کل ناجا.

3- فرهنگ عاشورا، ص 405، جواد محدثی.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار