به دنبال افزایش تنش‌ها میان طالبان و تاجیکستان؛

امامعلی رحمان و عمران‌خان درباره افغانستان گفت‌وگو کردند

رئیس جمهور تاجیکستان و نخست وزیر پاکستان در تماسی تلفنی درباره مسئله افغانستان، بر اهمیت آشتی ملی در این کشور و نقش آن در تامین امنیت منطقه تاکید کردند.
کد خبر: ۴۸۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ - 03October 2021

امامعلی رحمان و عمران خان درباره افغانستان گفتگو کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، به نقل از آوا، دفتر ریاست ‌جمهوری تاجیکستان اعلام کرده‌ است «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور و «عمران خان» نخست وزیر پاکستان درباره افغانستان با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

امامعلی رحمان در این رابطه گفته است که وضعیت افغانستان همچنان در مرکز توجه تاجیکستان است چرا که همه رویدادهایی که در این کشور رخ می‌دهد، به‌طور کلی بر وضعیت امنیت منطقه تاثیر مستقیم دارد.

وی همچنین تاکید کرده است که ایجاد گفت‌وگوی جامع بین نیروهای مختلف یکی از عوامل مهم برای بازگرداندن صلح و ثبات در افغانستان است و آمادگی «دوشنبه» برای همکاری با همه طرف ها را در این روند اعلام کرده است.

طبق اعلام دفتر نخست ‌وزیر پاکستان، عمران خان و امامعلی رحمان بر اهمیت آشتی ملی در افغانستان تأکید کرده‌ اند.

خان نیز در این رابطه گفته است که باید نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان فورا رفع شود و جامعه بین‌الملل به این مردم کمک کند.

نخست‌ وزیر پاکستان همچنین بر اهمیت فوری مشارکت اقتصادی با افغانستان برای جلوگیری از بحران اقتصادی و تسکین رنج‌های مردم تاکید کرده‌ است.

اخیرا تنش‌هایی بین طالبان و تاجیکستان رخ داده که روسیه را نیز نگران کرده است چرا که طالبان در همین رابطه از اعزام گردان های انتحاری این گروه به ولایت های شمال شرقی و هم مرز با تاجیکستان خبر داده است.

پیشتر معاون بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه روسیه از بررسی گزارش‌ها در باب تقابل نیروهای افغانستان و تاجیکستان در مرز مشترک دو کشور خبر داده بود.

وی در این باره گفته بود: با نگرانی تشدید تنش در رابطه تاجیکستان-افغانستان را در حالی که اظهارات تندی میان سران دو کشور رد و بدل می‌شود، دنبال می‌کنیم. گزارش‌هایی مبنی بر مستقر شدن نظامیان هر دو طرف، در مرز مشترک وجود دارد.

«ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست‌وزیر طالبان، به رسانه‌ها گفته بود که تاجیکستان در امور داخلی ما مداخله می‌کند. او به تاجیکستان هشدار داده بود که آن‌ها می‌توانند به این مداخله واکنش نشان دهند.

رهبران طالبان پس از اظهارات اخیر امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، به موضع‌گیری علیه دوشنبه پرداختند. رحمان در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که هرچند نمی‌خواهد در امور داخلی افغانستان مداخله کند، صلح و ثبات در این کشور زمانی شکل خواهد گرفت که در افغانستان انتخابات برگزار شود و دولتی با شرکت تمامی اقوام روی کار بیاید.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها