احتمال پایان جنگ یمن «منصور هادی» را به وحشت انداخته است

یک منبع آگاه خبر داد که همزمان با بروز یک سری نشانه‌ها در خصوص انجام تحرکاتی برای پایان دادن به جنگ یمن و احتمال تشکیل دولت انتقالی در این کشور، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به وحشت افتاده است.
کد خبر: ۴۸۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ - 06October 2021

احتمال پایان جنگ یمن «منصور هادی» را به وحشت انداخته استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک مقام دولت مستعفی یمن به پایگاه خبری «عربی۲۱» خبر داد که همزمان با بروز نشانه‌هایی درباره نزدیک شدن زمان پایان جنگ در یمن و ورود به رایزنی‌های سیاسی به منظور ایجاد یک راه حل برای پایان دادن به بحران این کشور، «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نیز تحرکاتی را آغاز کرده است.

منبع مذکور که خواست نامش فاش نشود، به عربی۲۱ گفت: «فراخوان‌های مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن، تحرکات بین‌المللی برای دست‌یابی به یک فرمول سیاسی جدید و حرکت به سوی مرحله انتقالی با مشارکت تمام طرف‌های [یمنی] بدون تکیه بر سه مرجع (شروط دولت مستعفی) از جمله قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، باعث به وحشت افتادن رئیس هادی شده است».

به گفته منبع مذکور، پس از بروز نشانه‌هایی مبنی اینکه حل‌وفصل سیاسی آتی، جایگاه منصور هادی را در ساختار سیاسی یمن مشخص خواهد کرد، او حالت بی‌تحرکی سیاسی را که طی سال‌های گذشته به آن عادت کرده بود، رها کرده و فراخوان‌های کنونی را جدی گرفته است.

این منبع یمنی اشاره کرد که رئیس جمهور مستعفی یمن در حال حاضر تحرکاتی گسترده را برای دفاع از آینده سیاسی خود رهبری می‌کند به‌نحوی که اعضای شورای دفاع ملی را فراخوانده و با برخی از دیپلمات‌های غربی نیز دیدار کرده است.

وی در ادامه خبر داد که همزمان با فراخوان‌های مذکور، مذاکراتی نیز میان برخی احزاب سیاسی البته غیر از اعضای دولت مستعفی و مقامات صنعاء آغاز شده و در حال زمینه‌سازی برای تشکیل یک شورای ریاستی هستند؛ شورایی که بخشی از اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و تشکیل دولتی جدید متشکل از گروه‌های مختلف به آن واگذار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، یکی از اقدامات منصور هادی طی چند روز اخیر، تماس‌های فشرده با سران سرشناس حزب «المؤتمر الشعبی العام» و درخواست تشکیل جلسه به منظور تأکید مجدد بر ریاست او بر این حزب بوده است.

منبع مذکور می‌گوید که تعدادی از سران حزب مذکور با درخواست منصور هادی موافقت کرده‌اند و برخی دیگر نیز گفته‌اند که باید موافقت آن‌ها مخفی بماند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که «هشام شرف» وزیر امور خارجه دولت صنعاء در گفتگو با شبکه «المسیره» گفت: «یک گشایش دیپلماتیک عظیم پیش روی صنعاست و روز‌های آینده پر از تحولات در این زمینه است».

این اظهارات پس از آن مطرح شد که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) اخیرا گزارش داد، ولی عهد این کشور با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره پایان جنگ یمن گفتگو کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که، ولی عهد این کشور حمایت خود را از ورود کشتی‌های حامل فراورده‌های نفتی به بندر الحدیده یمن و بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء البته به مقصد‌های مشخص را اعلام کرده است.

بن سلمان همچنین مدعی شد که از آغاز رایزنی‌ها میان طرف‌هی یمنی به منظور دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن بر پایه سه مرجع یعنی ابتکار عمل خلیج [فارس]، قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و برگزاری کنفرانس گفت‌و‌گوی ملی جامع میان طرف‌های یمنی حمایت می‌کند.

این اعلام در حالی منتشر شد که «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده یمن به صورت ضمنی به اعلام طرف سعودی واکنش نشان داد و شروط صنعاء را مجددا تکرار کرد.

سخنگوی انصارالله در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «کسی که خواهان صلح است، مراحل صلح شامل توقف تجاوز، لغو محاصره، خروج نیرو‌های خارجی از یمن، رسیدگی به آثار تجاوز و پرداخت غرامت است»

وی همچنین تأکید کرد: «ملت یمن در موضع دفاعی است و به احدی تعرض نکرده است، این ملت حق کامل خود در آزادی، حاکمیت و استقلال را می‌طلبد و به کمتر از حق مشروع خود راضی نیست».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها