فعالان حوزه کودک و نوجوان میهمان نشست کتابخوان شدند

همزمان با هفته ملی کودک، نشست کتابخوان تخصصی ویژه نویسندگان، شاعران و تصویرگران کودک و نوجوان برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ - 11October 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همزمان با هفته ملی کودک، نشست کتابخوان تخصصی ویژه نویسندگان، شاعران و تصویرگران کودک و نوجوان با حضور نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد؛ احمد عربلو، بابک نیک طلب، طیبه شامانی، زهرا موسوی، محمدرضا شمس، علی باباجانی، سعید رزاقی و حدیثه قربان فعالان حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای نشست نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک هفته ملی کودک، در خصوص ایده شکل گیری محافل ادبی کودک و نوجوان، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ محفل ادبی ویژه کودک و نوجوان در سراسر کشور در حال فعالیت است. در استان تهران خوشبختانه ۶ محفل ادبی از جمله جوانه‌ها، سعدی خوانی، قصه گویی، نقد و بررسی کتاب‌های کودک و نوجوان، جوانه های جان پدر ویژه اعضای افغانستانی؛ در البرز محفل ادبی قاصدک ویژه کودکان؛ در اردبیل محفل ادبی مرحوم امیرحسین فردی؛ در قم محفل ریحانه؛ در همدان محفل ادبی هگمتانه؛ در خراسان شمالی محفل ادبی بهار؛ در چهارمحال و بختیاری محفل پیک امید شهرکیان، پیچک و داوارناغان؛ در مازندران جوانه های هادی شهر، بابل، بابلسر و میاندورود و در استان گیلان هم محفل ادبی پیک صبا فعال است.

وی افزود: در هفته پیش رو نیز تعدادی محفل کودک و نوجوان در سایر استان ها افتتاح خواهد شد. امید ما این است که این محافل پیوند بچه ها را با کتابخانه و نویسندگان مورد علاقه‌شان بیشتر کرده و استعدادهای ادبی آنها را شناسایی کند. با وجود ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، خوشبختانه محافل ادبی باعث شد کودکان و نوجوانان عزیز از جمع دوستان و دوستداران خود دور نمانند و با کتابداران و نویسندگان تعاملات فرهنگی داشته باشند.

در ادامه بابک نیک طلب، شاعر و نویسنده ضمن معرفی کتاب خود با عنوان «با فرفره‌ها به شادی باد بگرد» اولین مجموعه شعر رباعی ویژه نوجوانان که در سال ۱۳۹۴ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد، به خوانش چند قطعه شعر از این کتاب پرداخت.

آواز پرنده وقت پرواز: سلام!

پیغام شکوفه‌ای که شد باز: سلام!

آغاز تمام کارها نام تو است

ای نام تو بهترین سرآغاز، سلام!

***

وقتی که به حوض آمدی بادی سرد

چرخی زد و از کنار من دورت کرد

حیف است در آب ناگهان غرق شوی

ای قایق کاغذی به ساحل برگرد

***

شب آمده است و آسمان مال من است

ماه و همه ستارگان مال من است

در خانه دوباره مثل خورشید بخند

لبخند تو یعنی که جهان مال من است

***

نقاشی تازه ام که خیلی زیباست

بابا، مامان و خانه کوچک ماست

یک پنجره خانه به سوی جنگل

یک پنجره خانه به سوی دریاست

در ادامه باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک هفته ملی کودک به فعالان این عرصه، به موضوع آسیب شناسی کتاب‌های مرجع در حوزه کودک و نوجوان پرداخت و گفت: در فرایند یادگیری، منابع علمی باید نقش کمک آموزشی ایفا کنند؛ با این‌حال بچه ها همانطور که از منابع کمک آموزشی یاد می‌گیرند، باید لذت هم ببرند. برای انتخاب این منابع باید نکاتی را مد نظر قرار داد. این نوع منابع عموما به لحاظ شمایل ظاهری جذاب هستند و ظاهر خواستنی آن‌ها نباید مانع توجه به ضعف محتوا شود. اطلاعات دست دوم، غلط‌های علمی، زبان ترجمه‌ای نامناسب، طرح مباحث غیرضروری و کیفیت نازل تصاویر و چاپ، برخی از این کاستی‌ها است. باید به تصویرگران میدان داد تا همانگونه که محتوا تولید می‌شود، تصویر نیز تولید شود. ناشران، مترجمان، تصویرگران و نویسندگانی هستند که به تعهدات خود در عرصه زبان و مکانیزم‌های ارائه به خوبی عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید از ناشران بخواهیم از امکانات موجود برای عرضه مستقیم و بدون رعایت حق کپی رایت، سوءاستفاده نکنند و ناآگاهان را به این گمان نیندازند که این‌ها آثار تولیدی است.

میرعبداللهی خطاب به کتابداران گفت: کتاب‌های علمی و مرجع، در اکثر کتابخانه‌های عمومی در رده کلیات و در کنار دایره‌المعارف‌ها قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانیم دایره‌المعارف‌ها و فرهنگ‌ها به طور موردی مورد مراجعه قرار می‌گیرد؛ حال آنکه دانستنی‌ها نباید در این دسته قرار گیرد. گاهی کتابداران این منابع را به حکم اینکه در رده مرجع قرار دارد، به اعضا امانت نمی‌دهند؛ در حالی که این منابع مخاطب کودک و نوجوان دارد، به لحاظ طبقه بندی در رده کلیات قرار نمی گیرد و قابل امانت به اعضا است.

طیبه شامانی، شاعر حوزه کودک و نوجوان در ادامه این نشست به معرفی مجموعه «مرا خوب آفریده»، مجموعه‌ای پنج جلدی برای معرفی حیوانات و حشرات ذکر شده در قرآن که از سوی انتشارات جامعه‌القرآن منتشر شده است، پرداخت. وی در ادامه شعری از این مجموعه خواند.

«خرطوم همه کاره»

جای لب بالا و بینی

هر فیل یک خرطوم دارد

خرطوم او آب و غذا را

توی دهانش می گذارد

خرطوم او انگشت دارد

انگار دست سوم اوست

دستی بدون استخوان است

نرمی آن مثل دم اوست

دارنده خرطوم جالب

سنگین ترین حیوان خشکی است

سازنده خرطوم جالب در کل دنیا جز خدا کیست

در ادامه محمدرضا شمس، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان ضمن تبریک هفته ملی کودک، به ذکر عناوین تعدادی از آثار خود از جمله «قصه‌های بترس برای کودکان نترس»، «دیوانه و چاه»، «من من کله گنده»، «من، زن بابا و دماغ بابام» و «قصه‌های سر و ته» پرداخت.

سپس سعید رزاقی، نویسنده و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به ضرورت مدیریت فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودک و نوجوان، به معرفی کتاب‌های «زینب سفیر عشق» و مجموعه «مدرسه زندگی» پرداخت.

در ادامه زهرا موسوی، شاعر و نویسنده کتاب کودک با اشاره به ضرورت توجه به محتوا متناسب با نیاز روز جامعه، به معرفی رمان «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» و نیز خوانش قطعه شعری پرداخت.

خدا جونم چطوری شب یه دفعه روز میشه

امروزمون چطوری تا فردا دیروز میشه

اینهمه روز تازه خب از کجا میاری

روزهای رفته مون رو کجا نگه می داری

آخه چطوری تنها اینهمه کار می کنی

فصل زمستونت رو یکهو بهار می کنی

خدا بودن چه سخته، خدا خودت خدا باش

هیشکی خدا نمیشه، خودت خدای ما باش

خدا می خوام بدونم آخه چه شکلی هستی

همین الان کجایی، ایستادی یا نشستی

شاید تو آسمون ها به حرف من بخندی

چون شما توی ذهنم حسابی قد بلندی

بلندتر از هزارتا کوه رو هم گذاشته

تو دنیا هیشکی قدی مثل شما نداشته

از شما خیلی گفتن بابا مامان یا مردم

پس چرا نیست یه عکسی از شما توی آلبوم

حدیثه قربان، تصویرگر کتاب کودک نیز ضمن تبریک هفته کودک، به ضرورت توجه به گرافیک و تصویرسازی برای کتاب‌های ویژه گروه سنی خردسال اشاره کرد. وی در ادامه به معرفی مجموعه ۵ جلدی «شنغولی»، «کی راه می ره؟ نی نی بلا» و مجموعه شعر «کلید کلید دسته کلید» پرداخت.

سپس کبری بابایی، شاعر حوزه کودک و نوجوان به معرفی کتاب «لباس غول گم شد» پرداخت و شعری از این کتاب را قرائت کرد.

من کنار عمو می نشینم

چون که یک دانه دندان ندارد

مادرم ظرف آجیل ها را باز هم پیش او می گذارد

مال من می شود هرچه آنجاست

پسته و فندق و مغز بادام

چون عمومی فقط کشمشی را

مچ و مچ می جود خیلی آرام

در ادامه علی باباجانی، نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان ضمن تبریک هفته ملی کودک، به معرفی مجموعه ۱۲ جلدی «قصه‌های حنانه» که توسط انتشارات به نشر چاپ شده، پرداخت و گفت: این کتاب در قالب داستان به موضوعاتی چون حجاب، عزت نفس و ارزش‌های انسانی می پردازد.

پخش کلیپ معرفی مهدی آذریزدی توسط رهبر معظم انقلاب از دیگر بخش‌های این نشست بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار