یادداشت/ به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی

«نیروی انتظامی»؛ ستون‌ استوار امنیت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت هفته ناجا، این سازمان را ستون‌های استوار امنیت خواندند و نقشه راهبردی ادامه مسیر پیش روی آن را ترسیم کردند.
کد خبر: ۴۸۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۰ - 12October 2021

ستون‌های استوار امنیتگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سرهنگ محمد شریفی؛ فرمانده کل‌قوا در پیامی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی صادر کردند با نگاهی عمیق و ژرفانگر به ترسیم وضع گذشته، حال و آینده سازمان ناجا پرداخته‌اند.

در این پیام راهبردی نکات بسیار ظریف و دقیقی گنجانده شده است که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها و خط مشی‌گذاری مدیران عالی و اجرای عملیات‌های انتظامی در سطوح اجرایی سازمان ناجا بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

بی‌شک امنیت زیربنای رشد، تعالی و توسعه هر جامعه به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده و نقش سازمان‌های متولی امنیت مثل پلیس در ایجاد و تولید امنیت با تمامی مؤلفه‌های موجود در هر جامعه‌ای برای رسیدن به امنیت پایدار، انکارناپذیر است.

میزان موفقیت در به کارگیری شیوه‌های فرماندهی و مدیریت، متاثر از ارزش‌های حاکم بر بافت فرهنگی سازمان است. در واقع هر سازمان فراخور ماهیت عناصر تشکیل دهنده خود از نظام ارزشی ویژه‌ای برخوردار است.

سازمان ناجا بر اساس ظرفیت‌های عملکردی و ماموریتی خود از پتانسیل‌های بالقوه برخوردار است که با به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه رشد و توسعه خود را فراهم آورد. یکی از این ظرفیت‌ها ماموریت اصلی و راهبردی این سازمان یعنی تامین امنیت است.

می‌توان گفت ضرورت وجود امنیت در تمامی جوامع عامل شکل‌گیری نهاد‌ها و سازما‌های امنیتی و نیروی انتظامی است. امروز نقش و اهمیت امنیت در پیشرفت هر جامعه تا حدی است که آن را بستر و پیش‌نیاز هرگونه توسعه‌ای دانسته‌اند خصوصاً در جوامع در حال توسعه که با انواع بحران‌ها و چالش‌های مستمر ناشی از عقب‌ماندگی و بی‌ثباتی ساختار‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است امنیت نقش تعیین کننده و مهمی در ایجاد انواع توسعه ایفاء می‌کند.

در حقیقت موضوع احساس امنیت مهمتر از خود امنیت است. صاحب‌نظران و کارشناسان، احساس امنیت را در یک جامعه مهمتر از وجود امنیت در آن جامعه می‌دانند، چون ممکن است در جامعه، از لحاظ انتظامی، امنیت وجود داشته باشد، ولی فرد احساس امنیت نکند.

با این وصف، نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و فرمانده کل قوا به نیروی انتظامی بعنوان ستون‌های امنیت، نشان دهنده نقش حساس و تاثیرگذار این سازمان در تامین امنیت در جامعه است و مدیران و فرماندهان و تمامی کارکنان می‌بایست به این موضوع اشرافیت کامل داشته و نقش و جایگاه خود را بشناسند تا در ادامه مسیر ماموریتی خود با این چشم‌انداز حرکت کنند.

موضوع مورد توجه دیگر در این پیام ارزشمند، بحث خدمات اجتماعی در ماموریت‌های ناجاست. نیروی انتظامی مهمترین متولی پاسداری از اجرای حقوق افراد جامعه و حافظ نظام و امنیت در آن می­باشد که وظیفه‌ای بس سنگین به دوش دارد و لازمه انجام این وظایف سنگین، اقتدار تدبیر، تعقل، تفکر، جلب و تقویت اعتماد مردم است.

از آنجایی که مردم به عنوان مشتریان اصلی نیروی انتظامی و دریافت کنندگان خدمات نقشی اساسی در به انجام رسیدن ماموریت‌های اساسی نیروی انتظامی دارند، لازم است تا درباره نقش محوری مردم توجه جدی و مطالعات اساسی انجام شود.

یکی از این مطالعات ارزیابی کیفیت خدمات است. با افزایش نقش سازمان‌های خدماتی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اهمیت موضوع کیفیت در عرصه‌های رقابتی، موضوع کیفیت خدمات به عنوان یکی از ابزار‌های راهبردی و محور‌های کلیدی در صحنه رقابت شناخته شده است که این امر باید به طور جدی در دستور کار فرماندهان و مدیران ناجا قرار گیرد. پلیس باید مورد اعتمادترین عنصر برای مردم باشد و بگونه‌ای عمل کند که در میان همه سازمان­‌ها و دستگاه­‌ها، اعتماد مردم به نیروی انتظامی وضعیت بهتری داشته باشد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل‌قوا (مدظله العالی) از عنصر عزّت به عنوان مؤلفه مهم ناجا در اجرای ماموریت‌ها نام برده‌اند به طوری که معظم له در تبیین این موضوع می‌فرمایند: «نیروی انتظامی باید در چشم مردم عزیز باشد.

این عزت از رفتار نیروی انتظامی و چگونگی انجام وظیفه او ناشی می‌شود. عزّت نیروی انتظامی به این است که پارسایی و پاکدامنی در تمام ارکان آن مشاهده شود و همه احساس کنند که این نیرو، پاکدامن است و خود را آلوده نمی‌کند و برای عوض‌های قلیل و حقیر مادی و پَست، ارزشی قائل نیست. این یک امر روحی و معنوی است که برای نیروی انتظامی عزّت خواهد آورد».

از آنجا که برابر رساله عملی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران یعنی آیین‌نامه انضباطی فرماندهان، رؤسا و مدیران، مسئول آموزش یگان یا سازمان و پیشرفت دانش ‍ نظامی، تخصصی، معنوی و رشد فرهنگ اسلامی کارکنان مربوط به خود می‌باشند لذا کـوشـش در جـهـت تـعـالی بـخـشـیدن به شخصیت اسلامی، انسانی و نوای دلنشین تزکیه و اصلاح و حفظ و ارتقای آن در بین کارکنان جمعی از اهم وظایف فرماندهان و مدیران در سازمان پلیس است.

در پایان امید است با تبیین هر چه بیشتر بیانات و فرمایشات فرمانده معظم کل‌قوا (مدظله العالی) در حوزه ماموریت‌های ناجا، بتوان چشم‌انداز روشنی از ماموریت‌های این سازمان بزرگ در تامین امنیت پایدار ارائه کرد.

 انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار