اختتامیه دومین دوره جایزه‌ی «شهید همدانی» برگزار شد

آیین اختتامیه دومین دوره جایزه انتخاب بهترین آثار برتر جبهه مقاومت و دفاع از حرم، جایزه‌ی «سردار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶ - 12October 2021

اختتامیه دومین دوره جایزه‌ی «شهید همدانی» برگزار شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه دومین دوره جایزه انتخاب بهترین آثار برتر جبهه مقاومت و دفاع از حرم، جایزه‌ی «سردار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدا، گلعلی بابایی دبیر علمی این رویداد بیانیه دو سالانه را قرائت کرد و اظهار داشت: هرچند من کمترین، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا نتوانستم، آن‌چنان‌که وظیفه‌ام بود در خدمت مدیریت محترم جشنواره، به‌ویژه گروه‌های زحمتکش داوری باشم، اما به‌رسم معمول قرائت بیانیه هیات داوری دومین دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» به بنده در جایگاه دبیر علمی این جشنواره محول شده است.

وی با تاکید براینکه «شهید» نامی است که به احترامش نفس‌ها در سینه حبس و چشمه‌ها در کوهساران ترانه‌خوان غربتشان می‌شوند، گفت: عهد کرده‌ایم تا هر دو سال یک‌بار به زیارت نواحی مقدس یادشان بیاییم و دل و روحمان را با خاطراتشان جلا بدهیم.

این نویسنده خطاب به شهید همدانی عنوان کرد: حاج حسین عزیز! در این جشنواره نام تو و همرزمان دریادلت، رزق روح ما شده است. امیدواریم، تا زنده‌ایم هوادار قلم‌های غیوری باشیم که با نور چراغ شهیدان و رزمندگان می‌نویسند. این را هم می‌دانیم اکنون با آمدن حاج قاسم، جمع آسمانی‌تان از همیشه کامل‌تر شده است، اما خوب است شما هم بدانید که به برکت حماسه‌های بی‌بدیلتان، کم نبودند و نیستند نویسندگانی که به‌رغم گم‌شدن در پیچ‌وخم‌های ناهموار معاش، همچنان در وصف شما یاران آخرالزمانی حضرت، ولی عصر (عج) و رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز، می‌نویسند و آثار متنوعی در گونه‌های مختلف ادبی و هنری خلق می‌کنند.

بابایی ادامه داد: در این مسیر سخت، عزیزان هنرمند و نویسنده، همه دلگرمی‌شان به این است که شما خوبان امت، در یوم‌الحسرت دستشان را می‌گیرید.

وی درخصوص برگزاری جایزه شهید همدانی به اظهار داشت: این حرکت فرهنگی تأثیرگذار، اول‌بار در سال ۱۳۹۷، طی یک حرکت خودجوش و همکاری سازمان‌های مرتبط با مدیریت آقایان محسن مؤمنی، حمید حسام، حسین زنجانی و تنی چند از دوستداران شهید همدانی، شروع و در آبان ۱۳۹۸ به سرانجام رسید.

دبیر علمی این رویداد افزود: برای برگزاری دومین دوره این جایزه، پس‌ازآن که سردار نائینی مسئولیت کامل انجام آن را بر عهده گرفت، در اولین جلسه شورای راهبردی مقرر شد، کتاب‌های منتشرشده طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ توسط دبیرخانه جشنواره جمع‌آوری، در شش گروه تقسیم‌بندی و در اختیار گروه‌های داوری قرار بگیرد.

بابایی ادامه داد: پس از اتمام مهلت ارسال کتاب‌ها، تعداد ۴۲۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و بلافاصله در اختیار داوران عزیز قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سرداوری گروه‌های شش‌گانه دوره دوم جایزه شهید همدانی را عزیزان بزرگواری بر عهده داشتند که جا دارد از اساتید محترم سرداور و همچنین داوران زیرمجموعه هر گروه تشکر و قدردانی کنم.

دبیر علمی این رویداد گفت: در نهایت از مجموع آثار رسیده به جشنواره؛ شش اثر برگزیده و پنج اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

بابایی اظهار داشت: در دو بخش تأثیرگذار و اساسی در حوزه ادبیات مدافعین حرم، داوران هیچ اثری را برگزیده تشخیص ندادند. یکی بخش مستند و دیگری داستان کودک و نوجوان.

وی افزود: اگر برای رفع این نقیصه چاره‌اندیشی نشود، قطعاً ما در آینده دچار خسران فراوانی در جهت تبیین چرایی حضور رزمندگانمان در عرصه دفاع از حرم خواهیم شد.

دبیر علمی این جایزه تصریح کرد: از اتفاقات خوب جشنواره دوم که در شورای راهبردی آن به تصویب رسید و امروز اجرایی می‌شود، این بوده است که علاوه بر نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر، به پیشنهاد اعضای محترم شورای راهبردی جشنواره، در این مراسم از هفده خانواده محترم شهید مدافع حرم، چهار نویسنده فعال در حوزه جبهه مقاومت و چهار ناشر فعال این حوزه نیز تقدیر به عمل آید. همچنین نویسنده کتاب برگزیده از نگاه مردم هم موردتقدیر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار