یادداشت/ حامد افروغ

«دفاع مقدس»؛ نسخه شفابخش آلام جهان اسلام

دفاع مقدس به عنوان میدان عملی وحدت اقوام و مذاهب ایرانی الگوی کاملی برای جهان اسلام است تا رهین عمل به آن اختلاف و دشمنی از میان مسلمین و مردم منطقه رخت بربندد و امنیت و ثبات بر کشورهای اسلامی و غرب آسیا حاکم شود.
کد خبر: ۴۸۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۶ - 16October 2021

«دفاع مقدس»؛ نسخه شفابخش آلام جهان اسلامگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ‌ـ حامد افروغ؛ بشر با انتخاب زندگی جمعی که با ذات و فطرت او همخوانی بیشتری دارد، عملاً گامی بنیادین را برای حرکت به سوی پیشرفت و تعالی برداشت؛ چرا که برکات زندگی جمعی سبب تحریک اراده و اشتیاق انسان برای تداوم حیات می‌شود.

آنچه که در زندگی جمعی می‌تواند از اصول و محکمات تلقی شود، وحدت و همدلی است تا از ره‌گذر آن بتوان به یک اعتماد به نفس جمعی دست‌یافت تا بنای اقتدار و غرور بشر شود. از این‌رو همواره حکام در طول تاریخ به دنبال کشورگشایی بوده‌اند تا با الحاق سایر ملل به قلمرو خود بتوانند روی آنها حساب کرده و با وحدت با آنها بر اقتدار و شکوه خود بیافزایند.

وحدت از اصلی‌ترین مولفه‌های ایجاد اقتدار و در پی آن امنیت است زیرا با ایجاد پیوند عاطفی میان مردم مخاطرات آسیبهای اجتماعی را کاهش می‌دهد و زمینه را برای ایجاد آرامش و آسایش مردم فراهم می‌آورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در اقدامی در خور تامل فاصله بین دو روایت میلاد با سعادت پیامبر اعظم (ص) را «هفته وحدت» نامیدند، هفته‌ای که می‌تواند پایه همدلی و همزبانی فرق و مذاهب اسلامی باشد.

از برکات این وحدت می‌توان به همکاری و همدلی شیعه و سنی در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن دفاع مقدس یاد کرد. وحدتی که خون شیعه و سنی را برای دفاع از دین و مذهب در هم آمیخت و سدی محکم در برابر نفوذ و تهاجم دشمن فراهم ساخت.

از سوی دیگر وحدت قوای نظامی کشور برای صیانت از کیان ملی، نمونه دیگری از برکات وحدت و همدلی برای آحاد جامعه است. وحدتی که با وجود همه کاستی ها و مشکلات اقتصادی امنیت ملی و اقتدار نظامی و سیاسی را برای کشور به ارمغان آورده تا علاوه بر غصه‌های اقتصادی، غصه‌ةای امنیتی را هم به دغدغه‌هایمان اضافه نکنیم. در آستانه هفته وحدت مرور سیره و سیاق دفاع مقدس برای تقویت وحدت و همدلی می‌تواند نسخه‌ای شفابخش برای جهان اسلام باشد تا در این کوران هجمه‌ها و دشمنی‌های مستکبرین با جهان اسلام بتوان راهی صحیح و ایمن را برای حیات مسلمین یافت.

انتشار اخبار گوناگون از کشتار بی‌گناهان در لبنان و افغانستان بر این ضرورت تاکید دارد که مسلمین و مردم منطقه غرب آسیا باید پس از دهه‌ها بی قراری و  اختلاف، با تحمل یکدیگر راه بر وحدت و همدلی باز کنند تا کمتر آسیب ببینند چرا که هزینه‌های تحمل معقول یکدیگر از هزینه‌های تقابل کمتر است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها