رئیس سازمان هنری رسانه‎ای اوج:

تولید ۲۳ هزار محصول هنری در اوج/ ۲۰۰ مستند به سفارش شهید سلیمانی ساخته شد

محمدحسنی گفت: زمانی که کشور مورد تهدید داعش بود و مسئولان در خواب غفلت بودند ما به سفارش شخص شهید حاج قاسم سلیمانی سریال پایتخت پنج و فیلم به وقت شام و نزدیک ۲۰۰ فیلم مستند در سوریه و عراق ساختیم.
کد خبر: ۴۸۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ - 17October 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «احسان محمدحسنی» رئیس سازمان هنری رسانه‎ای اوج صبح امروز در کافه نخلستان برگزار شد. 

در ابتدا، محمدحسنی از اهالی رسانه بخاطر ۱۰ سال همراهی با سازمان اوج تشکر کرد و اظهار داشت: از اهالی رسانه که خیمه و بچه‌های اوج را همراهی کردند و نقاط قوت مجموعه را روی سر گذاشتند و محبت کردند، تشکر می‌کنم و قدردان این محبت هستیم.

وی ادامه داد: در این ۱۰ سال به عزیزانی که به مجموعه‌ی اوج اعتماد کردند و این میدان را در اختیار این تیم قرار دادند، در راس همه مسئولان رهبر معظم انقلاب که با حمایت معنوی سربازهایشان را حمایت کردند، تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان اوج در تشریح فعالیت این سازمان با طرح این سوال که اوج چیست و ویژگی‌ها و مختصات آن کدام است، گفت: سازمان اوج سال ۱۳۹۰ بعد از دو سال مطالعه و بررسی و پس از بررسی فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی به مجموعه‌ی غیر از نهاد‌های دولتی رسیدیم.

بودجه اوج صرف تولید می‌شود

محمدحسنی با تاکید براینکه بچه‌های ما در سازمان اوج در هیچ دستگاه دیگری شاغل نیستند، ادامه داد: ویژگی اوج ستاد کم عده و چابکی آن است که مثل صدا و سیما و مجموعه‌های شهرداری پر نفر نیست. مجموعه‌هایی که بخاطر نیرو‌های زیاد بودجه‌ای برای فعالیت، تولید و جریان‌سازی ندارند. تمام نیرو‌های اوج حدود ۱۱۰ نفر است و حجم آن‌ها حفظ شده است.

وی با بیان‌ اینکه بودجه اوج در سال ۱۳۹۰، ۵۰۰ میلیون بود که با افتخار از سپاه پاسداران دریافت شد، گفت: سال ۱۳۹۹، سازمان اوج ۱۸ میلیارد خرج کرده است و درآمد و مشارکت ۹۰ میلیاردی داشته است. این درآمد مربوط به فروش فیلم بوده که به عنوان نمونه در کره ۱۰۰ هزار دلار، در تایوان ۹۰ هزار دلار فروش داشته است.

تولید ۲۳ هزار محصول هنری در اوج/ ۲۰۰ مستند به سفارش شهید سلیمانی ساخته شد

رئیس سازمان اوج ادامه داد: در کنار ستاد چابک اوج، همه بودجه صرف تولید می‌شود که چند اصل و اصول داریم و یک‌سری خطوط قرمز ذیل شعاری طراحی کرده‌ایم. یعنی ایرادات و اشکالات گذشته دستگاه‌های حوزه فرهنگ را بررسی کرده‌ایم و به آن‌ها وارد نشده‌ایم. ما مطلقا به این حوزه‌ها وارد نشده‌ایم چراکه آسیب جدی می‌زند. عدم ورود به ستاد‌های انتخاباتی جناح‌های مختلف از جمله‌ی خطوط قرمز ما بوده است. این به‌معنی بی‌تفاوت بودن نبود بلکه مستند و آثار نمایشی برای افزایش مشارکت در انتخابات داشتیم.

محمدحسنی ادامه داد: بخشی از هویت اوج دیده‌بانی و مطالبه‌گری بود. یک روز فیلمی ساختیم که بترسید از روزی که کشتی کشور سوراخ شود و فیلم بادیگارد را ساختیم. آن زمان هنوز اتفاقات دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ رخ نداده بود. ما موضوع اعتراض را به سینما آوردیم.

وی گفت: زمانی که کشور مورد تهدید داعش بود و مسئولان در خواب غفلت بودند ما به سفارش شخص شهید حاج قاسم سلیمانی سریال پایتخت پنج و فیلم به وقت شام و نزدیک ۲۰۰ فیلم مستند در سوریه و عراق ساختیم.

رئیس سازمان اوج با تاکید براینکه مساله‌های مردم مساله‌ی اصلی و اورژانسی اوج است، گفت: رویای ایران اسلامی پیشرفته و آباد، تلاش برای نمایش امید هدف اوج در تولیدات بوده و اوج تاکنون ۲۳ هزار محصول تولید کرده است. در این سال‌ها ما با پنج هزار هنرمند همکاری داشتیم و ۱۳۰ موسسه با همکاری و مشارکت اوج تاسیس شد.

محمدحسنی به تولیدات تلویزیونی اوج اشاره کرد و گفت: متن سریال عمار و یاسر در حال نگارش است. در حوزه پهلوانان و عیاری سریال میدان‌دار بر اساس زندگی حسن رزاز تولید می‌شود. در موضوع سریال‌های سیاسی همچنان با جوان‌ها پیش می‌رویم. در حوزه تاریخ معاصر زینب پاشا و ملک‌شعرای بهار، سریال نغمه، در حوزه دفاع مقدس امسال سریال شهید بروجردی را در دستور کار داریم که زمستان پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه‌ی اقتباس سریال گلستان ۱۱، در حوزه‌ی کودک و نوجوان قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب تولید می‌شود.

در حوزه دفاع مقدس انتظاری که بود را ادا نکردیم

رئیس سازمان اوج از زنان و خانواده‌های شهدا بخاطر کم کاری‌های صورت گرفته عذرخواهی کرد و گفت: از زنان و دختران کشورمان عذرخواهی می‌کنم. ما در این حوزه کم‌کاری کرده‌ایم البته در این زمینه کم فروشی نکرده‌ایم، اما کم‌کاری صورت گرفته است و شاید اگر بخواهیم ایده‌آل نگاه کنیم نیاز است خانم‌ها یک‌چیزی مثل سازمان اوج تشکیل دهند.

تولید ۲۳ هزار محصول هنری در اوج/ ۲۰۰ مستند به سفارش شهید سلیمانی ساخته شد

محمدحسنی تصریح کرد: حلالیت دوم از خانواده‌های شهداست. بلاخره این‌ها صاحبان انقلاب‌اند و خون داده‌اند و ما نیز ۲۳ هزار کار تولید کرده‌ایم در این کار‌ها حتما گلوله‌ی عمل نکرده نیز وجود دارد که منجر به رنجش آن‌ها شده‌، ما دست پدران، مادران و فرزندان شهدا را می‌بوسیم.

وی تاکید کرد: در حوزه دفاع مقدس و جنگ انتظاری که بود را ادا نکردیم.

رئیس سازمان اوج با اشاره به حاشیه‌های مستند «آقا مرتضی» گفت: در دوره‌ی که مسئولیت در بنیاد روایت فتح قرار ما این بود هم‌افزایی داشته باشیم و هم‌افزایی کنیم. ادعایی که درخصوص آرشیو مطرح شد صحیح نبود و بیانیه دادن یک مرکز رسمی موجب دیده نشدن مستند شد.

محمدحسنی در پاسخ به سوالی درخصوص تولید اثری درباره‌ی پیامبر (ص) ادامه داد: تجربه نشان داده پرداختن مستقیم به اهل بیت (ع) مشکل‌ساز خواهد شد. قصد داریم کاری با موضوع امام حسین (ع) تولید کنیم، اما این کار مستقیم به امام نمی‌پردازد. کار ما مثل کار داوود میرباقری است که در حاشیه وقایع کربلا به امام حسین (ع) پرداخت.

وی به موضوع پخش اشاره و عنوان کرد: ما با همه‌ی شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی و پلتفرم‌ها کار می‌کنیم و نگاهمان روی ایجاد پلتفرم نیست. آقازاده برای ما کار خوبی بود و درآمد خوبی در این زمینه کسب کردیم که نزدیک به هشت میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان اوج در پاسخ به سوالی پیرامون برگزاری کنسرت‌ها گفت: اوج حتما به کنسرت و برای برگزاری آن فکر و برنامه‌ریزی می‌کند. یکی از کارهای ما در زمان کرونا سینما ماشین بود که حاتمی‌کیا وارد عمل شد. برنامه‌های کاروان امید از جمله‌ی کارهای بچه‌های ماوا بود اما برنامه کنسرت یکی از اولویت جدی ماست. ما اثر خوب، حتی خارجی که امکان اجرا در ایران داشته باشد را حتما اجرا می‌کنیم. حتی به اجرای کنسرت‌های بیابانی، در کوهستان و جنگل هم فکر می‌کنیم.

محمدحسنی گفت: گزارش ۱۰ ساله‌ی فعالیت‌های اوج تقدیم رهبری شده است و ایشان محبت کردند بچه‌های اوج را با تقریظی مهربانانه‌ی مورد محبت قرار دادند.

وی درخصوص تولید فیلم و سریال با موضوع شهید سلیمانی گفت: بنیادی برای شهید سلیمانی تاسیس شده است و محوریت تولید کار در این مجموعه است که اگر تصمیمی برای تولید با موضوع شهید سلیمانی صورت گیرد با تمام وجود همکاری خواهیم کرد چراکه شهید سلیمانی متعلق به همه مردم و جهان اسلام است.

رئیس سازمان اوج درخصوص توقیف لباس شخصی و مصلحت، گفت: قوه قضاییه درباره این فیلم‌ها دچار سوءتفاهم هستند که فیلم می‌کنیم با گفت‌‌وگو رفع خواهد شد.

محمدحسنی در توضیح بودجه‌ی ۱۸ میلیاردی این سازمان گفت: فعالیت‌های هنری اوج طی سال‌جاری با بازگشت سرمایه‌ی ۹۰ میلیاردی تولیدات سازمان و ۱۸ میلیاردی انجام می‌شود.

وی به موضوع ساخت سریال پایتخت پرداخت و گفت: بعد از ساخت فصل پنجم سریال پایتخت و موفقیت‌هایی که صورت گرفت مذاکراتی انجام دادیم تا فصل بعدی را تولید کنیم، اما مسئولان صداوسیما مستقیم وارد میدان مذاکره با تیم تولیدکننده شدند و همکاری‌های ما با این مجموعه قطع شد. آقای مقدم و تنابنده در این کار خیلی نجیب و همراه بودند.

رئیس سازمان اوج درباره حضور در جشنواره‌های فیلم خارجی اظهار داشت: سال‌های ابتدایی سعی داشتیم در جشنواره‌های مختلف دنیا حضور داشته باشیم، اما این جشنواره‌ها فیلم‌های مورد نظرخودشان را ضریب می‌دادند. البته ما در ورود جدید خودمان به نمایش فیلم در کشور‌های مختلف تمرکز کردیم و فکر می‌کنیم در این زمینه هنوز خیلی جای‌کار باقی مانده است.

محمدحسنی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته هزاران انیمیشن تولید کردیم و در تنگنا‌های اقتصادی سفارش‌های خارجی خوبی را جلب کردیم که روسیه و مالزی از جمله سفارش دهندگان بودند و این فرصت خوبی برای انیمیشن سازی بود و آثار خوب حلال تولید کردیم.

تولید ۲۳ هزار محصول هنری در اوج/ ۲۰۰ مستند به سفارش شهید سلیمانی ساخته شد

وی سریال صدام را یک سریال ۴۰ قسمتی معرفی کرد و گفت: قصد ساخت این سریال را داشتیم، اما تحولات عراق ما را در ساخت آن دچار تردید کرد. این سریال که متن درخشانی دارد یک کار بزرگ بود که با ایجاد آرامش در عراق آن را تولید می‌کنیم. این سریال اندرونی صدام است که اولویت اوج است.

رئیس سازمان اوج علت سریال‌سازی اوج را کم‌فروغ شدن سینما‌ها دانست و گفت: علت سریال‌سازی موسسه اوج تعطیلی سالن‌های سینماست چراکه بازگشت سرمایه‌ در فیلم سینمایی در شرایط کنونی وجود ندارد لذا سوژه‌های زمین‌مانده را در سریال‌ها دنبال می‌کنیم.

محمدحسنی با تاکید براینکه فضای کشور به اندازه‌ی کافی جشنواره‌زده است، گفت: در سال سینمای ایران چقدر فیلم تولید می‌کند که ۱۲۰ جشنواره برگزار می‌شود؛ لذا ما در این زمینه بودجه‌هایمان را صرف تولید می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه تعداد هنرمندان کشور بیش از ۵۰ هزار نفر است و طی ۱۰ سال گذشته اوج تنها با پنج هزار هنرمند کار کردیم، گفت: ما شرمنده هنرمندان هستیم که به دلایل مختلف امکان همکاری با همه‌ی آن‌ها را نداریم.

رئیس سازمان اوج درخصوص تجربه سینماماشین و ساخت پردیس سینمایی اوج اظهار داشت: لازمه‌ی ادامه طرح سینما ماشین همکاری شهرداری‌ها بود که محقق نشد. نقشه‌های دقیق پردیس سینمایی در میدان فردسی آماده شده بود، ولی بخاطر اینکه مسئولیت را به دیگران محول کردیم امکان ساخت را از دست دادیم و بخاطر شرایط اقتصادی موجود ورود به این پروژه‌ها را اولویت نمی‌دانیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار