دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرایی اهمیت توجه دولت و مجلس به اجرای سیاست‌های کلی انتخابات

با وجودی‌ که پنج سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد اما تاکنون اقدام بایسته‌ای در خصوص اجرای این سیاست‌ صورت نپذیرفته، موضوعی که می‌بایست در دولت و مجلس بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا مردم بتوانند هر چه شفاف‌تر انتخاب اصلح خود را در این رویداد مهم بشناسند.
کد خبر: ۴۸۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ - 20October 2021

چرایی اهمیت توجه دولت و مجلس به اجرای سیاست‌های کلی انتخاباتگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- میثم خاکپور؛ ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حاکی از اهمیت انتخابات و وجود آسیب‌ها و مشکلاتی است که در آن وجود داشت که نیازمند اصلاح بود. حال این رویداد از منظر امام خامنه‌ای دارای چه ویژگی‌هایی است که ایشان همواره بر لزوم اصلاح و ارتقاء شرایط آن تأکید داشتند:

انتخابات جزو دین و شریعت اسلامی است

از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابات پیش از آن‌که برای یک جامعه وظیفه‌ای ملی و میهنی باشد یک وظیفه شرعی و دینی است و ایشان آن را به نوعی تجلی مردم‌سالاری دینی می‌دانند.

«در بناى آن نظم مدنى و سیاسى دو نکته‌ى اساسى وجود دارد که این دو نکته به هم پیوند خورده است؛ به یک معنا دو روى یک حقیقت است: یکى عبارت است از سپردن کار کشور به مردم از طریق مردم‌سالارى و از طریق انتخابات، و دوم اینکه این حرکت - که خود از اسلام سرچشمه گرفته بود و هرآنچه ناشى از حرکت مردم‌سالارى و سپردن کار به مردم است - باید در چهارچوب شریعت اسلامى باشد. این، دو بخش است، یا با یک نگاه، دو بُعد از یک حقیقت است.

افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می‌کرد. این جزو دین است، لذا شریعت اسلامى چهارچوب است؛ در همه‌ى قانونگذارى‌ها و اجرا‌ها و عزل‌ونصب‌ها و رفتارهاى عمومى که تابع این نظم سیاسى و مدنى است، باید شریعت اسلامى رعایت بشود؛ و گردش کار در این نظام به‌وسیله‌ى مردم‌سالارى است؛ یعنى آحاد مردم نماینده‌ى مجلس را انتخاب می‌کنند، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند، وزرا را با واسطه انتخاب می‌کنند، خبرگان را انتخاب می‌کنند، رهبرى را با واسطه انتخاب می‌کنند؛ کار، دست مردم است؛ این، پایه‌ى اصلى حرکت امام بزرگوار است.»

انتخابات تجلی مردم‌سالاری دینی است

«(آنچه در انتخابات مطرح است) مسئله‌ی مردم سالاری دینی است؛ یعنی حضور یکپارچه‌ی مردم، رقابت جدی، فعالیت و تلاش حقیقی مردمی، در کنار معیار‌های اسلامی و معیار‌های الهی. این ترکیب شگفت آور همان چیزی است که بشریت محتاج آن است؛ تشنه‌ی آن است. آنچه که جمهوری اسلامی را به عنوان یک پدیده‌ بدیع ممتاز می‌کند، همین است که: حضور مردم و انتساب به معنویات و به حکم الهی و خشوعِ در مقابل پروردگار. این دو یک حقیقت واحدی را تشکیل داده اند.»

انتخابات مظهر خودباوری، مردم‌باوری و خداباوری است

علاوه بر این زمانی‌که فردی در انتخابات شرکت می‌کند با اتکاء به خدا و آگاهی در ایفای نقش در سرنوشت خود و جامعه وارد این عرصه می‌شود و این همان موضوعی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را تجلی باورها می‌دانند.

«انتخابات مظهر هر سه باوری است که در امام وجود داشت و باید در ما وجود داشته باشد: مظهر خداباوری است، چون تکلیف است. وظیفه‌ی ما است، تکلیف ما است که در سرنوشت کشور دخالت کنیم؛ تکتک آحاد ملت این تکلیف را دارند. مظهر مردم‌باوری است، چون انتخابات مظهر اراده‌ی آحاد مردم است؛ مردمند که مسئولان کشور را به این وسیله انتخاب می‌کنند؛ و مظهر خودباوری است، چون هر کسی که رأی در صندوق می‌اندازد، احساس میکند که به سهم خود در سرنوشت کشور دخالت کرده است، به سهم خود تعیین کرده است؛ این خیلی چیز مهمی است. پس انتخابات هم مظهر خداباوری است، هم مظهر مردم‌باوری است، هم مظهر خودباوری است.»

مصونیت در برابر دشمنان با انتخابات رقم می‌خورد

از منظر امام خامنه‌ای علاوه بر این‌که انتخابات به‌عنوان یک رویداد مهم در داخل کشور دارای تأثیرات مهمی است، بلکه نقش مهمی در بعد خارجی و عرصه بین‌المللی دارد و می‌تواند نقش بازدارندگی را در برابر دشمنان ایفا کند.

«انتخابات می‌تواند برای کشور و ملت ما یک وسیله‌ی مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایی کشور را در مقابله‌ی با چالش‌های گوناگون جهانی، از گذشته مستحکم‌تر کند. انتخابات می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را جوان‌تر از آنچه هست، بکند. انتخابات پُرشور از سوی مردم میتواند روز نویی را برای آن‌ها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنه‌ی خارجی و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنه‌ی داخلی، و هم برای پیشرفت کشور، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین رویدادهاست. دشمن می‌خواهد انتخابات نباشد. اگر می‌توانستند روی مردم و یا گروه‌های سیاسی اثر بگذارند، کاری می‌کردند که اصلاً انتخابات برگزار نشود.»

با وجود اهمیت انتخابات به‌عنوان یک تکلیف دینی و شرعی با آثار ملی و بین‌المللی، اما به‌نظر می‌رسد پس از ۵ سال از ابلاغ آن همچنان اقدام شایسته و بایسته‌ای در راستای اجرا و عمل به این سیاست‌ها صورت نپذیرفته است؛ موضوعی که سخنگوی شورای نگهبان به آن اذعان دارد.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود با بیان این مطلب که ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این دلیل بود که این سیاست‌ها دارای آسیب‌ها و اشکالاتی است و می‌بایست تاکنون اصلاح می‌شد، اذعان کرد که متأسفانه برآیند اقدامات انجام شده در این خصوص اهداف اصلی این سیاست‌ها را محقق نکرده و با سهل‌انگاری دولت‌ها و مجلس‌ها همراه بوده و لازم است در راستای تحقق آن همکاری و تعامل لازم بین مجلس و دولت صورت پذیرد.

اصلاح این قانون منجر به تأمین فرصت و امکانات برابر تبلیغات، شفاف‌سازی در منابع و هزینه‌های انتخابات، ارتقاء سطح شناخت و آگاهی عمومی و تأمین عدالت انتخاباتی در شناخت نامزد‌ها شده و علاوه بر این‌که مردم را در انتخاب اصلح در انتخابات‌های مختلف کمک خواهد کرد در اقتدار ایران اسلامی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار