دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سفر‌های استانی؛ تلاش دولت سیزدهم برای محرومیت‌زدایی و تمرکززدایی

سفرهای استانی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که با هدف بازگرداندن حس اعتماد عمومی به حاشیه‌نشینان و مناطق به دور از مرکز انجام می‌شود و در صورتی‌که تداوم آن با پرهیز از رفتارهای احساسی و وعده‌های بدون پشتوانه باشد می‌تواند به امیدآفرینی در کشور منجر شود.
کد خبر: ۴۸۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 24October 2021

سفر‌های استانی؛ تلاش دولت سیزذهم برای محرومیت‌زدایی و تمرکززداییبه گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سفر‌های استانی رئیس جمهور موضوعی است که در دولت‌های نهم و دهم به شکلی پر از انرژی و پیوسته انجام می‌شد اما این سفرها دچار اشکالاتی بود که سبب شد به اندازه کافی تأثیر مثبت خود را نشان ندهد ولی اکنون و در دولت سیزدهم به‌نظر می‌رسد اشکالات این سفرها مورد توجه دستگاه اجرایی قرار گرفته که مهم‌ترین آن‌ها پرهیز از رفتار‌های احساسی در ایجاد وعده‌های بزرگ و تصویب پرتعداد و بدون مقدمه طرح‌های مختلف است.

سفرهای استانی سرزده ولی هدفمند است

مورد دیگری که در بازدیدها و سفرهای استانی در دولت سیزدهم مورد توجه است، سرزده بودن آنها است؛ بازدید‌هایی که هر چند بدون اطلاع قبلی انجام می‌شود اما انتخاب مکان‌ها و مناطق نشان از آن دارد که این مقاصد با برنامه‌ریزی، هدف و دقت قبلی برگزیده شده‌اند و هدف از سرزده بودن سفرها، دیدن اصل واقعیت توسط مقامات عالی دولت است.

در همین مدت کم البته انتقاداتی به این سفر‌ها وارد شده و برخی‌ها این کار را به اقدامات نمایشی رئیس‌جمهور نسبت داده‌اند.

سفر‌های استانی حجت‌الاسلام رئیسی از جهت سرزده بودن و تشریفات کمتر مورد توجه بسیاری از طیف‌های انقلابی قرار گرفته هر چند از نگاه برخی منتقدان وی همین سفر‌ها نیز با طرح ایراد‌ها و اشکالاتی مواجه شده است و به‌نظر می‌رسد اگر در آینده این سفر‌ها در آینده با دستاورد‌های ملموس و پروژه‌های فعال و واقعی مواجه نشوند می‌تواند به حربه‌ای علیه دولتمردان سیزدهم مبدل شود؛ بنابراین شایسته است این اقدام رئیس جمهور در خصوص احیای سنت سفر‌های استانی که مورد توجه مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است با درنظر گرفتن اصلاحاتی در آینده به شکل بهتری دنبال شود.

مناطق دور از پایتخت محرومیت‌های بیشتری را تحمل می‌کنند

حضور مدیران ارشد در پایتخت و دور بودن از تحولات میدانی سایر نقاط کشور باعث شده روند توزیع منابع به‌گونه‌ای باشد که نقاط مرکزی یا نزدیک به مرکز کشور که دسترسی بهتری برای مطالبه از مسئولان دارند، مطالبات‌شان را راحت‌تر پیگیری کنند و از امکانات نیز متنعم‌تر باشند و نقاط دورتر محرومیت بیشتر را تحمل کنند؛ اتفاقی که به‌طور خاص در مناطق حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان که رئیس جمهور نیز از آن‌ها بازدید کرد، کاملاً ملموس است.

سفر مکرر مقام‌های عالی دولتی تا حد زیادی می‌تواند تصمیمات را اصلاح کند؛ چراکه از نزدیک نواقص را مشاهده می‌کنند و با تصمیم‌گیری دقیق‌تر می‌توانند این فاصله بین مرکز و مناطق دورتر را کم کنند. متمرکز شدن امکانات در پایتخت به‌ویژه در چند سال اخیر این نگاه را در ذهن مردم سایر نقاط کشور به وجود آورده است که به‌طور کامل مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. این ذهنیت با شدت بیشتری در مردم روستانشین رواج دارد. از این جهت حتی اگر تنها دستاورد حضور رئیس‌جمهور و هیات‌ دولت در مناطق محروم استان‌های مختلف کشور این باشد که این تصور فراموش‌شدگی در ذهن مردم مناطق حاشیه‌نشین و روستایی از بین برود، بسیار ارزشمند است.

دولت سیزدهم و سفر‌های استانی

از آنجا که در سال‌های اخیر رفتار‌های اشرافی و مردم‌گریز برخی مسئولان به اعتماد عمومی لطمه زده و کمتر حضور یافتن مسئولان در بین مردم منجر به ایجاد شکافی بین مردم و تصمیم‌گیران شده، دولت سیزدهم ناچار است این فاصله شکل‌گرفته را کمتر کند؛ چراکه بدون همراهی مردم، حکمرانی بازدهی ندارد و به‌مرور کارکرد خود را از دست خواهد داد. البته بازسازی اعتماد عمومی با محوریت تصمیمات عقلانی اقدامی نیست که با تصمیم‌گیری در اتاق‌های بسته تحقق‌پذیر باشد.

دولتمردان و شخص رئیس‌جمهور باید از نزدیک وضعیت را مشاهده کنند تا بتوانند پیشرفت امور را پیگیری کنند. همچنین مردم نیز برای اینکه خودشان را در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات مسئول بدانند باید بتوانند با شخص اول دولت و سایر دولتمردان رودررو و به دور از قاب سرد تلویزیون گفتگو کنند. از طرفی این اقدام رئیس‌جمهور به‌مرور به الگویی تبدیل خواهد شد که پایین‌ترین سطوح مدیران دولتی نیز برای تعامل با مردم خود را ملزم به رعایت آن می‌بینند. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت صورت گرفته است قرار است سفر‌های استانی پایان هفته هیات دولت همچنان ادامه داشته باشد و این برنامه‌ریزی به غیر از آخرهفته‌هایی که مواردی خاص رخ دهد نظیر سفر رئیس‌جمهور به خارج از کشور و یا برگزاری مراسمی مهم، رئیسی و تیم همراهش از تهران خارج خواهند شد تا بتوانند تا پایان سال از تمام نقاط ایران حداقل یک‌بار بازدید به عمل بیاورند.

این سفر‌ها هرچند در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به امیدآفرینی و از بین رفتن حس تبعیض در بین مردم بشود اما برای اینکه این امید ایجاد شده پایدار بماند و تداوم پیدا کند مردم باید خروجی این سفر‌ها را در زندگی‌شان احساس کنند؛ از این جهت دولت باید با پیگیری مسائلی که در استان‌ها مشاهده شده است تحولی عملی ایجاد کرده و تصمیماتی مبتنی‌ بر ایجاد تغییرات محسوس اتخاذ کند تا مردم با گذشت چند ماه از این سفر‌ها با مشاهده ایجاد تغییر در برخی ایرادات و مشکلات، سفر رئیس‌جمهور به منطقه خود را مؤثر و امید‌وارکننده ببینند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها