یادداشت/ علی عبدالصمدی

تأمین امنیت ملی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و دیپلماسی دفاعی

نیرو‌های مسلح ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های دفاعی بومی می‌توانند با همکاری‌ در زمینه‌های دفاعی و امنیتی با کشورهای دوست و هم‌پیمان، امنیت کشور را بیش از پیش ارتقاء دهند.
کد خبر: ۴۸۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶ - 28October 2021

امنیت ملی ثمره‌ عنایت به پتانسیل‌های نظامی داخلی و روابط دیپماتیک بین المللی استگروه  دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ دستاورد‌های استراتژیک سفرهای اخیر سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بسیار شایان توجه است.

سرلشکر باقری در مقام رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور طی روز‌های اخیر در رأس هیات بلندپایه‌ای در پاکستان با نخست‌وزیر و مقامات ارشد نظامی این کشور دیدار و گفت‌وگو داشت.

هدف اصلی این رشته از ملاقات‌ها توسعه و گسترش همکاری‌های مشترک دو کشور همسایه و دوست با یکدیگر بوده است. سفر سردار «باقری» به پاکستان و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه نظامی این کشور قطعاً در قبال مسائل سیاسی و بین‌المللی بالاخص منطقه‌ای حائز اهمیت و حامل پیام‌های مهمی است؛ علی‌الخصوص در شرایط کنونی که افغانستان، همسایه‌ مشترک ایران و پاکستان دستخوش تحولات ژرف سیاسی و اجتماعی شده است، این رشته از دیدار‌های سردار باقری با مقامات پاکستانی پیام‌های مهمی را در سطح منطقه و بین‌الملل مخابره می‌کند.

نباید این نکته‌ مهم را فراموش کرد که تحت هر شرایطی، تحکیم روابط سیاسی، نظامی و استراتژیک کشورمان با همسایه‌ها موجب ارتقاء سطح امنیت ملی و فراملی کشورمان خواهد شد. ایجاد روابط حسنه‌ سیاسی و نیز برگزاری رزمایش‌های مشترک فی مابین کشور‌ها می‌تواند در استحکام روابط بین‌المللی کشورمان مثمر ثمر واقع شود.

سفر خارجی سرلشکر باقری به بازدید و گفت‌وگو با مقامات نظامی ارشد پاکستان محدود نشد و پس از این سفر، وی رهسپار روسیه شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با همتای روس خود و وزیر دفاع روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در جزیره کرونشتات روسیه حضور یافت و از فعالیت‌های نیروی دریایی این کشور بازدید به عمل آورد.

بازدید سردار باقری از نیروی دریایی روسیه می‌تواند این پیام حائز اهمیت را در سطح بین‌الملل مخابره کند که به هیچ عنوان سیاست‌گذاری‌های تدافعی و صلح‌جویانه‌ی کشورمان محدود به مرز‌ها و منطقه نیست و برنامه‌های طویل‌المدتی جهت ارتقاء توان دفاعی کشورمان پی‌ریزی شده است.

همچنین سرلشکر باقری طی روز‌های اخیر با حضور در نمایشگاه «کوثر ولایت» و بازدید از دستاورد‌های علمی کشورمان در حیطه‌ی علوم نظامی و امنیتی، همت متخصصان داخلی را در پیشرفت‌های نظامی و استراتژیک را ارج نهاد. بازدید سردار باقری از نمایشگاه کوثر ولایت تأکیدی بر اهمیت دستاورد‌های داخلی صنایع نظامی کشورمان بود.

به طور کلی نیرو‌های مسلح کشورمان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و همچنین برقراری ارتباطات حسنه‌ی دیپلماتیک خارجی می‌توانند در پیشبرد و تقویت سطح امنیت کشور عملکرد مؤثرتری داشته باشند.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها