یادداشت/ بهرنگ منتخبی

نقش رسانه‌ها در حفظ امنیت جامعه

رسانه می‌تواند با انتشار پیامی هم به تحریک، انشقاق در جامعه و ایجاد بحران در مرزها دامن بزند و هم به تقویت وحدت ملی و امنیت این حدود جغرافیایی کمک کند.
کد خبر: ۴۸۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۹ - 28October 2021

امنیت مرزها و نقش رسانه ها

گروه استان های دفاع‌پرس‌ـ بهرنگ منتخبی، انگشتان خود را از هم باز کنید و نگاهی به کف دستتان بیاندازید. به دنبال فال‌بینی و جای پینه دردستتان نیستم آنچه که شما می بینید واحد کوچکی از اندازه‌گیری مساحت به نام وجب است. اما گاهی همین یک وجب کوچک ارزشی توصیف نکردنی می یابد. اگر واقعا می خواهید بدانید این یک وجب چقدر ارزش دارد به سراغ یک سرباز لب مرز بروید و از او دراین باره بپرسید. او تنها کسی است که وجب به وجب خاک را می بوید و می بوسد و می شناسد نه شب های سرد مرز، نه روزهای داغش و نه تنهایی و ترس و دشمن هیچ کدام نمی توانند مانع از عشق او به مرزها و حفظ امنیت آن شوند.

برای ورود به بحث بهتر است دو کلمه کلیدی پاراگراف نخست را کمی بسط دهیم. از منظر صاحب نظران امر مهمترین عامل تشخیص حدود جغرافیایی یک کشور را مرز می خوانند و حفظ امنیت آن در برابر دست درازی ها و کشورگشایی های خارجی و تهدیدات داخلی نظیر قاچاق اسلحه، انسان و کالا از مهمترین وظیفه دولت ها قلمداد می شود که بایستی با تمام توان انجام گیرد.

اما چگونه باید امنیت مرزها را تعیین کرد و نقش رسانه ها در این مورد چیست؟

حفظ امنیت مرزها نیازمند سازکارهایی دقیق و صرف هزینه های سنگین است و بایستی از تمامی ظرفیت های موجود برای ثبات و امنیت آنها سودجست.همکاری با کشورهای همسایه، حمایت نهادها و سازمان های بین المللی، استفاده از پتانسیل های مرزنشینان و در نهایت حضور نیروهای نظامی در نقاط مرزی از جمله راهکارهایی هستند که به طور کلاسیک همواره برای این مقصود مورد استفاده قرار گرفته اند.

با پیشرفت علم ارتباطات و پر رنگ شدن نقش رسانه ها در جهان مدرن، متخصصان علوم مختلف همواره سعی کرده اند از کارکرد رسانه ها در موارد متعدد به سود خود استفاده نمایند که تامین امنیت کشور علی الخصوص مناطق مرزی نیز یکی از این موارد است.البته بایستی در همین جا اشاره کرد که کار با رسانه بسیار حساس است، چرا که رسانه به مثابه چاقوی دو لبه می تواند با انتشار پیامی هم به تحریک، انشقاق در جامعه و ایجاد بحران در مرزها دامن بزند و هم به تقویت وحدت ملی و امنیت این حدود جغرافیایی کمک کند.

در حال حاضر کشور ما در قیاس با کشورهای منطقه پیشرفت های چشمگیری در عرصه ارتباطات به دست آورده است. تعداد فارغ التحصیلان علوم ارتباطات، تلاش برای ارسال ماهواره های ارتباطی به فضا، بهره برداری از سیستم ها و سخت افزارهای به روز دنیا، راه اندازی شبکه های تلوزیونی و رادیویی و تکثیر جراید و مطبوعات و سایت های خبری آنلاین، و همه و همه گواه بر پیشرو بودن ما در این عرصه دارد. البته هنوز هم جا برای پیشرفت و رقابت با سایر کشورها وجود دارد و متخصصان ما بایستی تلاش کنند تا ضمن خنثی کردن توطئه های رسانه ای دشمنان با برجسته سازی دلاورمردی های آحاد مردم به ویژه مرزبانان به امنیت ملی کشور کمک کنند.

رسانه ها باید با گزارش های صحیح اقتدار نظام اسلامی را به رخ جهانیان بکشند و با بالا بردن قدرت درک و تحلیل مردم از وقای، نقشه های دشمنان را نقش برآب کنند. در پایان باید اشاره کرد اگر زمانی مرزبانان به تنهایی حافظ امنیت مرزها بودن، اکنون فعالان رسانه ای نیز در این صف قرار گرفته اند. به عبارت دیگر اکنون برای تامین امنیت مرزها بایستی از تلفیق و اتحاد اسلحه و قلم، سرباز و خبرنگار، حمله فیزیکی و حمله سایبری سود جست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار