«سرجوخه» روایتگر نقش مهم پدافند غیرعامل کشور

پخش تلویزیونی سریالی با محتوای «سرجوخه» با ایجاد اختلالات سایبری در بیلبوردهای شهری و جایگاه‌های پمپ بنزین در کشور همزمان شد و اهمیت موضوع حراست از فضای سایبری کشور را مشخص کرد.
کد خبر: ۴۸۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 28October 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «احمد معظمی» کارگردان نام آشنای این سال‌های تلویزیون است. ژانر اصلی آثار تلویزیونی او ملودرام‌های پلیسی است. ساخت سریال‌های پلیسی صرف دغدغه‌ی او نیست. رویکرد اصلی او بیشتر به سمت موضوعات اطلاعاتی و امنیتی سوق دارد. ملکاوان، ترور خاموش، سارق روح، خانه‌ی امن و ... از آثار تلویزیونی احمد معظمی هستند که در ژانر پلیسی و با رویکرد اطلاعاتی و امنیتی ساخته شدند. به تازگی سریال جدید این کارگردان به نام «سرجوخه» روی آنتن شبکه ی سوم سیما رفته است.

سرجوخه به بررسی جرایم و اخلال در فضای سایبری کشور می‌پردازد. افرادی که با کسب درآمدهای نامشروع از محل قماربازی و بعضا سرقت‌های سایبری و کسب دیگر درآمدهای حرام امرار معاش می‌کنند. افرادی که عمدتا در سنین جوانی هستند و برای رسیدن به قله ی آرزوهای خود دست به هر اقدامی زده‌اند.

«سرجوخه» روایتگر حفاظت از کیان غیرعامل کشور

در همین چند اپیزودی که از سریال روی آنتن رفته است به صورت غیر مستقیم کارگردان اشاره داشته است که گروه جوانان بزهکار در فضای سایبری اولا دارای مشکلات عدیده ی درون خانوادگی هستند و دارای تربیت صحیح خانوادگی نبوده‌اند و دوم اینکه این جوانان به طور مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به عوامل خارجی هستند.

ین مهم را کارگردان سعی کرده تا با به نمایش گذاشتن شبکه ای انگلیسی زبان در خانه ی شخصیت «کیان» به نمایش بگذارد اما در انتخاب شبکه‌ی انگلیسی زبان دچار اشتباه فاحشی شده است. کیان در خانه مشغول تماشای برنامه ی «اعلامیه» از پرس تی وی و با اجرای «ریچارد مدهرست» است که مدافع حقوق مبارزین فلسطینی است و نمایش چنین برنامه ای در خانه ی یک بزهکار سایبری چندان باورپذیر نیست. هرچند شخصیت کیان چند وجهی و کاراکتریستیک طراحی شده و او در کنار همه ی بزهکاریهایش، از کودکان کار نیز حمایت میکند.

ضمنان در اکثر سریال‌های تلویزیونی این کارگردان «پرویز فلاحی پور» به عنوان یک حلقه ی وصل حضور داشته که البته در این سریال این کارگردان از بازیگر همیشگیش استفاده نکرده است.

پخش تلویزیونی سریالی با محتوای «سرجوخه» با ایجاد اختلالات سایبری در بیلبوردهای شهری و جایگاه‌های پمپ بنزین در کشور همزمان شد و اهمیت موضوع حراست از فضای سایبری کشور را هویدا کرد. اهتمام بر نظارت دقیق بر فضای اینترنتی بالاخص روزنه های قابل نفوذ و زمینه ساز برای ارتکاب به جرم از وظایف اصلی پلیس غیر عامل است. از سویی مامورین امنیتی ناظر بر این نوع فضاها باید هوشیارتر از قبل عمل کنند.

«سرجوخه» روایتگر حفاظت از کیان غیرعامل کشور

با عنایت به این نکته که در زندگی امروزی اینترنت و فضای سایبری نقشی اساسی را ایفا میکند، لذا نظارت بر این گونه فضاها نیز بسیار مهم جلوه می‌کند. از سویی دیگر ساخت چنین سریال‌ها و فیلم‌هایی با موضوعات فوق الذکر هم از سویی مخاطب را با این گونه فضاها و جرایم آشناتر می‌سازد و هم به ماموران و مسئولان رسالت خطیرشان را متذکر می‌شود. بنابراین، در ساخت چنین آثاری شبکه، کارگردان، تهیه کننده و همه‌ی عوامل باید هوشیارتر و آگاهانه تر عمل کنند تا نتیجه و خروجی نهایی آثار قابلیت تاثیرگذاری بالایی در سطح جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار