گروسی: فعالیت در ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه بار دیگر مدعی شد فعالیت در ایران برای بازرسان سازمان تحت امر او دشوار شده است.
کد خبر: ۴۸۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲ - 04November 2021

گروسی: فعالیت در ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه (۴ نوامبر/ ۱۳ آبان) بار دیگر ادعاها درباره بازرسی‌ها در ایران را تکرار کرد.

گروسی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «نظارت هسته‌ای در ایران تضعیف شده است. برای آژانس فعالیت در ایران به طرز فزاینده‌ای دشوار شده است.»

اظهارات گروسی در ادامه ادعاهای او در هفته‌های گذشته درباره بازرسی‌ها در ایران است. او چند روز پیشتر انجام بازرسی‌‌ها در ایران را به «پرواز در میان ابرهای متراکم» تشبیه کرده بود.

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند گروسی به جای انجام فعالیت‌های فنی به بازی‌های سیاسی در جهت منافع کشورهای غربی روی آورده است. «فریدون عباسی»، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی چند روز پیش در مصاحبه‌ای تصریح کرده بازرسی‌های آژانس اتمی طبق روال سابق ادامه دارند.

گروسی روز سه‌شنبه (۱۱ آبان/ ۲ نوامبر) در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره بازرسی‌ها در ایران گفت: «می‌توانم بگویم مثل پرواز کردن در آسمانی پر از ابرهای متراکم است. ما الان داریم پرواز می‌کنیم و می‌توانیم همین روال را ادامه دهیم، ولی نه برای مدت طولانی.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌نشینی از سیاست‌های ترامپ خودداری کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار