رئیس سازمان ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جلوگیری از تحریف دفاع مقدس، مهمترین ماموریت‌ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است/ مهلت ارسال آثار به جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» تمدید شد

سرهنگ حیدری از تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» خبر داد و گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، جلوگیری از «تحریف دفاع مقدس» در فضای حقیقی و مجازی است.
کد خبر: ۴۸۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۰ - 08November 2021

سرهنگ حمید حیدری رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس اظهار داشت: سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چند ماموریت دارد که یکی آن‌ها تولید محتوای دیجیتال برای ارائه و انتشار در فضای مجازی است. ما باید درمورد عملیات‌ها و وقایع دفاع مقدس و روز به روز آن دوران که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ذره ذره آن نیاز به شکافته شدن دارد باید محتوای متناسب با فضای مجازی تولید کنیم.

ایجاد «روزشمار دیجیتال دفاع مقدس» برای تولید محتوا/ فضای مجازی، فضایی تعاملی است

وی در خصوص لزوم مناسب‌سازی مطالب تولیدی برای استفاده در فضای مجازی افزود: شاید در مورد عملیات‌های مختلف، فرماندهان بزرگواری که شهید شدند و وقایعی که در خصوص دفاع مقدس اتفاق افتاده کتاب‌ها نوشته شده و سمینار‌ها برگزار کردند، اما این مطالب و اطلاعات را باید کوتاه و متناسب با فضای مجازی تدوین کرد. در واقع باید تولید محتوا انجام شود.

جلوگیری از تحریف یکی از ماموریت‌های اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

سرهنگ حیدری ادامه داد: فعالیت دیگر ما بحث رصد و پایش فضای مجازی است. یکی از ماموریت‌های اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جلوگیری از تحریف است. در واقع ما باید واقعیت آن رویداد‌هایی را که در قالب دفاع مقدس اتفاق می‌افتد ارائه بدهیم و ببینیم که در فضای مجازی چه اتفاقی رخ می‌دهد و چه تحریف‌های صورت می‌گیرد تا ما هم متناسب با آن وضعیت، انجام ماموریت کنیم.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یک سری دیگر از وظایفی که داریم بحث‌های آموزشی است. زیرا این بحث سواد رسانه‌ای که امروز در جامعه عنوان می‌شود در گام اول برای کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در گام دوم برای خانواده‌های آن‌ها و سپس کارگاه‌هایی است که باید برای دیگران برگزار شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ماموریت‌های ما سازماندهی فعالان مردمی فضای مجازی در حوزه دفاع مقدس است. به همین دلیل است که ما سومین جشنواره خود را امسال برگزار می‌کنیم. همچنین در خصوص دوران دفاع مقدس و حضور در جبهه‌ها طبیعتا وظیفه اصلی نیرو‌های مسلح بود، اما در هشت سال دفاع مقدس فقط نیرو‌های مسلح نبودند که در مقابل ارتش صدام ایستادند بلکه کل مردم ایران مقاومت کردند.

سرهنگ حیدری با بیان اینکه در بحث‌های فضای مجازی چه در بحث رصد و چه جلوگیری از تحریف یا تولید محتوای، فعالان مردمی نقش اصلی را بازی می‌کنند، عنوان کرد: ما هم به عنوان خادم در خدمت آن‌ها هستیم و سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دو دوره جشنواره را با عنوان «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» برگزار کردیم و سومین دوره آن نیز در سال جاری به میزبانی تبریز و توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی در حال برگزاری است.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی»

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه صحبت‌های خود گفت: دبیر اجرایی این دوره از جشنواره خواستار تمدید مهلت ارسال آثار به شد که تا ۳۰ آذرماه این مهلت ارسال آثار تمدید شده است. ضمن اینکه علاقمندان می‌توانند از طریق سایت defafestival.com و یا از طریق کانال‌ها و صفحه‌های این جشنواره در فضای مجازی آثار خود را ارسال کنند تا جمع‌بندی صورت گیرد. همچنین هیات داورانی را هم برای همین امر انتخاب کردیم که در دو سال گذشته نیز با ما همکاری داشتند و هدف ما هم این است که بتوانیم در این جشنواره یک جریان‌سازی خوبی را انجام بدهیم.

ایجاد «روزشمار دیجیتال دفاع مقدس» برای تولید محتوا/ فضای مجازی، فضایی تعاملی است

وی با اشاره به اینکه جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» بر اساس سیاست‌گذاری‌هایی که برای آن انجام شده دارای پنج محور است، گفت: پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و خبری، سایت‌ها و پایگاه‌هایی که درمورد دفاع مقدس مطلب منتشر می‌کنند، نرم‌افزار‌های کاربردی، برنامه‌های خاصی که تخصصی در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و صفحاتی که در پلتفورم‌های مختلف بومی و غیر بومی فعالیت می‌کنند محور‌های برگزاری این جشنواره هستند.

سرهنگ حیدری افزود: بخش دیگر فعالیت ما مربوط به هنر‌های دیجیتال است که شامل بازی‌های رایانه‌ای و تمام مواردی است که در این قالب قرار بگیرد. بخش بعدی هم بخش آزاد است. به طور مثال ما در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواردی، چون میزان کارآمدی که آن‌ها دارند، به روز بودن آن‌ها و تعداد مخاطبان آن‌ها در دو دوره گذشته را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در دو برگزار شده جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» برترین‌های چهار پلتفورم اصلی را انتخاب کردیم که در نهایت امروز یک بانک اطلاعات بسیار خوبی را از فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی یعنی آن‌هایی که در حوزه بازی‌سازی فعالیت می‌کنند و یا آن‌هایی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنند را در اختیار داریم و تقریبا همه آن‌ها را هم می‌شناسیم. به هر حال این کار‌هایی است که تا امروز انجام شده و هرچه که به جلوتر حرکت کنیم بلوغ خودش را بیشتر و بهتر پیدا می‌کند.

رشد ۲۵ درصدی آثاردریافتی جشنواره دوم «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی»

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به صورت آماری به دو دوره جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» نگاه کنیم دوره دوم با رشد خوبی همراه بوده، خاطرنشان کرد: اگر چه تا امروز چنین کاری با محوریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام نشده بود، اما در حوزه آثار دریافتی در دوره دوم رشد ۲۵ درصدی را نسبت به دوره نخست شاهد بودیم. البته شاید تا امروز شاهد انجام کار‌های جسته و گریخته‌ای در فضای مجازی بودیم، اما اینکه کاری اینچنین با سازماندهی برگزار شود تا امروز انجام نشده بود.

سرهنگ حیدری یادآور شد: همانگونه که ماموریت اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، در این حوزه ورود کرده است و خدارو شکر نتایج خوبی را هم تا به امروز گرفته‌ایم. در حقیقت امیدواریم و مطمئن هستم که جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» جای خود را در میان سایر جشنواره‌ها باز می‌کند. ضمن اینکه ما با وزارت ارشاد، معاونت فضای مجازی صدا و سیما و با نهاد‌های مختلف این ارتباط را برقرار کردیم و کمیته داوران ما نیز منتخبی از این دوستان هستند. به هر حال توانستیم به خوبی در این مسیر ریل‌گذاری مناسبی را انجام بدهیم. البته به این نکته هم باید اشاره کنم که با آن قله و سقف انتظارات خود نیز هنوز فاصله داریم.

عملیات آزادسازی خرمشهر در قالب ۱۲۰ ثانیه محتوای دیجیتال

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: زمانی که ما تولید محتوا را شروع کردیم، به صورت مشخص با دو قالب موشن‌گرافیک و اینفوگرافیک که محتوا‌های دیجیتال برای فضای مجازی هستند، وارد عرصه شدیم. به طور مثال برای عملیات آزادسازی خرمشهر محتوایی ۱۲۰ ثانیه‌ای تولید و منتشر کردیم. به دلیل اینکه فضای مجازی یک فضای تعاملی است بازخورد‌هایی را که گرفتیم بسیار خوب بوده است. البته ما پیش از این هیچ محتوای منسجم و یکپارچه‌ای را برای وقایع دفاع مقدس در فضای مجازی نداشتیم. این در حالی است که امروز چیزی بالغ بر بالای یک هزار و ۲۰۰ دقیقه موشن‌گرافیک در قالب حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ عنوان محصول داریم. این موشن‌گرافیک‌ها در کیفیت‌های مختلفی تولید شده‌اند، زیرا ما در ابتدا قصد داشتیم که فقط این کار را شروع کنیم.

ایجاد «روزشمار دیجیتال دفاع مقدس» برای تولید محتوا/ فضای مجازی، فضایی تعاملی است

وی با اشاره به اینکه در مورد وقایع مختلف دفاع مقدس مطالب گوناگونی بر اساس سلایق و ذائقه‌های مختلف تولید می‌شود، اظهار داشت: خدا را شکر این مهم تا امروز به خوبی انجام شده است. به طور مثال به اینفوگرافیک‌ها اشاره می‌کنم. ببینید ما در یک صفحه اینفوگرافیک باید بتوانیم اطلاعات مورد نظر خود را به مخاطب منتقل کنیم. مثلا آخرین اینفوگرافیکی که طراحی و تولید کردیم و در فضای مجازی منتشر شده، معرفی شهید «جمال محمدشاهی» یکی از شهدای گمنامی است که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هفته گذشته احراز هویت شده است. به هرحال جوانان ما شناختی نسبت به این شهید بزرگوار ندارند. ولی ما اطلاعات مربوط به این شهید عزیز را در قالب یک صفحه اینفوگرافیک طراحی و منتشر کردیم.

امروز بالای ۱۰۰ اینفوگرافیک به چهار زبان‌ عربی، انگلیسی، اردو و روسی داریم

سرهنگ حیدری آغاز طراحی و انتشار این اینفوگرافیک‌ها را از سال ۱۳۹۸ دانست و گفت: بازخوردی که در مورد طراحی و انتشار این اینفوگرافیک‌ها به ما رسید بسیار جالب بود. به طور مثال در زمینه موضوع جنگ شهر‌ها و بمباران مناطق مسکونی در دوران دفاع مقدس کاری را شروع کردیم که بعد از انتشار دیدیم در یکی از پیام‌های دریافتی پیرامون آن در فضای مجازی مخاطبی به زیان عربی از ما سوال کرده بود که چرا این اینفوگرافیک را به زبان عربی ترجمه نکردید؟ که این موضوع برای خود ما هم بسیار جالب بود. اینگونه شد که ما موضوع ترجمه را نیز در دستور کار خود قرار دادیم و امروز بالای ۱۰۰ اینفوگرافیک به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و روسی منتشر کرده‌ایم.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: ما در نمایشگاه‌های مختلفی که تا امروز در وزارت امور خارجه، سازمان ارتباطات اسلامی و نهاد‌ها و سازمان‌هایی که فعالیت‌های بین‌المللی دارند برگزار کردیم با درخواست ارائه این اینفوگرافیک‌ها روبرو شدیم که آن‌ها را به دوستان متقاضی تقدیم کردیم. نکته مهم این قبیل اقدامات این است که در جریان تولید محتوا‌هایی که ما انجام می‌دهیم سناریو‌های در دست تولید را به سازمان اسناد و مدارک خودمان به عنوان متولی امر می‌دهیم و آن‌ها هم این اطلاعات را بررسی و تائید می‌کنند.

در سند راهبردی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مرجع شدن سازمان فضای مجازی اشاره شده

وی با بیان اینکه در سند راهبردی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مرجع شدن این مرکز اشاره شده ادامه داد: به ما گفتند که بنیاد باید به یک مرجع تبدیل شود. به عبارت بهتر هرکسی که در مورد وقایع دفاع مقدس مطلبی نیاز دارد باید به اینجا مراجعه کند. بر این اساس کاری را که با همکاری «خبرگزاری دفاع مقدس»، «روابط عمومی و تبلیغات»، «سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس»، «سازمان ادبیات و تاریخ» و «دانشنامه» انجام دادیم این است که در حال حاضر پرتال بنیاد را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که هرکسی هر سوالی نسبت به دفاع مقدس دارد به ما مراجعه کند. همانطور که حضرت آقا فرمودند که اگر ما جنگ را روایت نکنیم دیگرانی به زبان خودشان آن را روایت می‌کنند.

سرهنگ حیدری خاطرنشان کرد: ما باید مرجعیت داشته باشیم و بر این اساس پروژه‌های ۶۰ گانه‌ای که به تعبیر مسئولان امر جعبه سیاه جنگ بوده و آن بخشی از آن که باید انتشار پیدا کند و در اختیار پژوهشگران و نسل جوان قرار بگیرد را در این پرتال قرار داده‌ایم. نکته بعدی هم در جریان همین تولید محتواها، ثبت یادمان‌های شهدای گمنام در نقشه‌های دیجیتال همانند «گوگل‌مپ» و «گوگل استریت ویو» و هچنین اپلیکیشن‌های ایرانی همانند «بلد» و «نشان» است. ما این کار را از استان تهران شروع کردیم و سایر استان‌ها نیز یک به یک در حال اضافه شدن هستند. ما در این قالب، عکس و ویدئوی ۳۶۰ درجه از یادمان‌هایی که در اماکن عمومی قرار دارند را بر روی این نقشه‌ها ثبت و بارگذاری کردیم که مورد استفاده مخاطبان قرار گرفته است.

کلکچال تهران مدفن هشت شهید گمنام دفاع مقدس

وی در توضیحاتی پیرامون یادمان کلکچال گفت: کلکچال تهران مدفن هشت شهید گمنام دفاع مقدس است. نمای ۳۶۰ درجه و بازدید مجازی آن را انجام داده‌ایم. رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کلکچال فرمایشی را دارند که «کلکچال باید همانند یک نگین در تهران بدرخشد» و همین نور سبزرنگی که در تهران از میان کوه می‌بینید کلکچال است.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در توضیحاتی پیرامون اقداماتی که برای یادمان کلکچال انجام شده افزود: ما این کار را در مرداد ۱۳۹۸ در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آغاز کردیم. در آن زمان بین ۱۲ تا ۱۵ عکس ۳۶۰ درجه از کلکچال گرفتیم و سپس پروژه را ادامه دادیم. اگر الان در گوگل مپ نگاه کنید می‌بینید که این تصاویر بسیار بیشتر از آن چیزی شده که ما گرفتیم. این دقیقا همان حرکتی بود که ما قصد داشتیم آن را پایه‌ریزی کنیم. در واقع بعد از اینکه ما این کار را کردیم افراد علاقمند و کوهنوردانی که به آنجا مراجعه می‌کنند خودشان از این منطقه عکس‌های ۳۶۰ درجه می‌گیرند و به این مجموعه تصاویر اضافه می‌کنند.

ایجاد «روزشمار دیجیتال دفاع مقدس» برای تولید محتوا/ فضای مجازی، فضایی تعاملی است

سرهنگ حیدری با اشاره به اینکه یادمان‌های فروانی برای شهدای گمنام در سراسر کشور داریم و به این اسطوره‌ها افتخار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از این نوع یادمان‌های سربازان گمنام در همه جای دنیا هم هست و در یکی از این کشور‌ها که بارگذاری تصاویر یادمان کشته‌شدگان جنگ خود را از سال ۹۵ و ۹۶ میلادی شروع کرده بودند بعد از ۲۶ سال تعداد بازدید آن‌ها به ۵۰۰ هزار بازدید رسیده است. این در حالی است که آمار بازدید از یادمان ما در طول پنج ماه به عدد ۵۰۰ هزار رسید. علت امر این است که کاربران ایرانی در بحث فضای مجازی یک گام جلوتر از دیگران هستند و بیشتر کار می‌کنند و ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم.

تهران حدود ۱۴۰ یادمان شهید گمنام دارد

وی با اشاره به اینکه استان تهران حدود ۱۴۰ یادمان شهید گمنام دارد، تصریح کرد: تمامی این یادمان‌ها در اماکن عمومی قرار گرفته‌اند. البته یک سری از شهدا نیز در پادگان‌ها و مراکز دولتی دفن شده‌اند که به دلایل طبقه بندی نمی‌توانستیم عکس‌های آن‌ها را بگیریم. اما تمامی کار‌های آن‌هایی که در دانشگاه‌ها، پارک‌ها و اماکن زیارتی هستند تقریبا انجام شده است و تصاویر آن‌ها در گوگل مپ قابل دیدن است. البته در برنامه‌های آینده خود، فعالیت هدفمند برای کاربران فضای مجازی را داریم. مطلبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنگره شهدای زنجان اشاره داشتند و فرمودند «برای این داستان‌ها بنشینید فکر کنید و کار انجام بدهید و به روز کار کنید.» خب به هر حال نسل جوانی که امروز موبایل و تبلت هوشمند در دست دارد آن دوران گذشته را ندیده، ولی امروز علاقمند است که این کار‌ها را بتواند انجام بدهد و ما هم، ماموریت و وظیفه داریم تا در این مسیر گام برداریم.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به همکاری این سازمان با سایر نهاد‌های همسو در امر فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: در جشنواره‌هایی که تا امروز برگزار کردیم یکی از سخنرانان اختتامیه ما معاون محتوای فضای مجازی بود. ما الان یکی از قرارگاه‌های فضای مجازی نیرو‌های مسلح در کنار سایر قرارگاه‌های نیرو‌های مسلح هستیم و با هم همکار و هماهنگیم. البته در عین حال نیز در حوزه ماموریتی خودمان متمرکز هستیم. ببینید در حال حاضر تقریبا تمامی رسانه‌ها در فضای مجازی فعالیت اصلی خود را انجام می‌دهند. بر این اساس یک سری از شبکه‌های استانی تولیدات و محصولات ما را درخواست کردند تا از آن‌ها استفاده کنند. اقدامات ما هم برای این است که در این حوزه مرجعیت داشته باشیم و بر همین اساس نیز ما واترمارک اختصاصی (نقش‌آب اختصاصی) خود را داریم. حتی طرح‌های لایه باز خود را هم در اختیار آن‌ها قرار دادیم، زیرا فقط به دنبال این هستیم که این آثار دیده شوند.

به دنبال ارائه محتوا‌های تائید شده و متناسب با فضای مجازی هستیم

سرهنگ حیدری اضافه کرد: ما در سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد به دنبال این هستیم که محتوایی که تائید شده و متناسب با فضای مجازی است مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال شاید در مورد عملیات «کربلای ۵» فیلم ساخته شده و کتاب هم نوشته شده است، اما ما این اطلاعات را براساس ذائقه مخاطبان طراحی و دسته‌بندی می‌کنیم. زیرا ذائقه آن‌ها بسیار نسبت به هم متفاوت است. مثلا یک کانالی که تمامی مخاطبان آن فرهیخته و استاد دانشگاه هستند یک نوع محتوا نیاز دارد و کانالی هم که عمومی است و حدودا چهار میلیون عضو دارد و همه اقشار جامعه در آن عضو هستند نیز یک نوع محتوای دیگری نیاز دارد.

وی به برنامه‌هایی که برای همکاری و تعامل با سربازان در بنیاد درنظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: نکته دیگر اینکه یک کار خوبی را در خصوص استفاده از ظرفیت نخبه‌وظیفه‌ها با سازمان آموزش و پژوهش خودمان انجام دادیم. ما با برنامه‌ریزی مدون و هدفمند به گونه‌ای برای جوانانی که مدتی را در نیرو‌های مسلح حضور دارند عمل کردیم که این افراد بعد از رفتن از اینجا به مبلغین ما در جامعه تبدیل شده‌اند.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به برنامه‌های شش ماهه دوم امسال این مرکز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما در شش ماهه دوم سال جاری، برگزاری اختتامیه سومین جشنواره «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» است.

انتشار محتوا‌ها بر اساس روزشمار دیجیتال دفاع مقدس

وی گفت: ضمن اینکه تولیدات ما در محتوا‌های مجازی به صورت لحظه به لحظه و بر اساس روزشمار دیجیتال دفاع مقدس منتشر می‌شود. ما یک روزشمار دیجیتال دفاع مقدس ایجاد کردیم که بر اساس آن محتوا‌های آن در فضای مجازی منتشر می‌شود. به طور مثال هشتم آبان ماه سالروز شهادت «شهید فهمیده» بود که اینفوگرافیک، موشن‌گرافیک و محتوا‌های تولیدی مرتبط با این شهید بزرگوار را در همان روز منتشر کردیم. این مطالب علاوه بر اینکه به صورت روزشمار در فضای مجازی منتشر می‌شوند، بسته‌های تولید محتوای ما هم هر ۴۵ روز یک بار نیز منتشر می‌شوند. بر این اساس بسته شماره ۱۴ و ۱۵ موشن‌گرافیک و ۷ و ۸ اینفوگرافیک خود را در پاییز ۱۴۰۰ منتشر می‌کنیم.

تمامی ابعاد و بخش‌های فضای مجازی در دستان ما نیست

سرهنگ حیدری با توضیح این مطلب که تمامی ابعاد و بخش‌های فضای مجازی در دست ما نیست عنوان کرد: در بحث ساماندهی کاری را وزارت ارشاد شروع کرده که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد. زیرا به هر حال متولی فضای مجازی باید مشخص باشد. به طور مثال گفته شده کانال‌هایی که یک تعداد اعضای مشخصی به بالا دارند باید بیایند و مجوز بگیرند. درست همانند همان نماد الکترونیکی که قبلا بود و در سایت‌ها قرار می‌گرفت. به هر حالت تمامی این کار‌ها در حال انجام است و ما در بحث هدایت آن‌ها تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که آن‌ها را برای تولید محتوا‌های خود به سمت این مرجعی که ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد کردیم، سوق بدهیم. البته بخشی از آن در دست ماست، بخشی را مرکز اسناد و بخشی دیگر را سازمان ادبیات و تاریخ درست کرده است.

ایجاد «روزشمار دیجیتال دفاع مقدس» برای تولید محتوا/ فضای مجازی، فضایی تعاملی است

وی پیرامون برنامه «ایران‌صدا» گفت: اگر بخواهم یک نمونه بیان کنم باید به برنامه «ایران‌صدا» اشاره کنم. این برنامه بخشی به نام «کتاب گویا» دارد که در آنجا شاهد شکل گرفتن دسته‌بندی کتب صوتی دفاع مقدس هستیم. در حال حاضر حدود ۳۰۰ عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس آنجا بارگزاری شده و مورد رجوع مخاطبان و علاقمندان است.

فعالیت‌های جدیدی را در حوزه بازی‌سازی در دست انجام داریم

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: فعالیت‌های جدید دیگری را هم در حوزه بازی‌سازی در دست انجام داریم تا بازی‌های رایانه‌ای و اندرویدی که مورد پسند کودکان و نوجوانان هستند با محوریت سناریو‌ها و وقایع دفاع مقدس شاخته شوند. چرا ما باید برویم و از فلان بازی خارجی استفاده کنیم؟ البته در این میان با نقص‌هایی هم روبرو هستیم. شاید به لحاظ تکنولوژی و فناوری با کشور‌های پیشرفته فاصله داشته باشیم، ولی به هر حال باید این فاصله را پُر کنیم. یعنی بیاییم یک بازی با گرافیک عالی و بر اساس ذائقه مخاطب طراحی و اجرا کنیم. در این راستا یک سری همکاری‌هایی را با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت‌های مرتبطی که در این زمینه فعالیت می‌کنند داشته‌ایم. در واقع وظیفه ما سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت است و اگر در این زمینه‌ها ورود کردیم برای این بود که یک سری خط‌شکنی‌هایی را انجام بدهیم تا تولیدکننده‌های مختلف بر اساس مطالب و مراجعی که ما ایجاد کردیم مطالب را برای تولید محتوا استفاده کنند.

تهیه مجموعه ۱۰۰ قسمتی «روایت معیار» با همکاری صداوسیما

سرهنگ حیدری در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در حوزه شفاف سازی در برابر تحریف مطالب خیلی ورود نمی‌کنیم. زیرا ما باید پاسخی را به این داستان بدهیم. البته یک کار بسیار خوبی را که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شروع کرده و ان‌شاءالله ثمر خواهد داد، همکاری است که با صداوسیما آغاز کرده و از سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکر می‌کنیم. کاری را با صداوسیما شروع کردیم که «روایت معیار» نام دارد. این مجموعه ۱۰۰ قسمتی از ابتدا تا انتهای جنگ را یک «روایت معیار» می‌داند، و این برنامه می‌تواند یک «معیار» شود و هرکسی که به دنبال سنجش باشد بر اساس این برنامه کار سنجش خود را انجام بدهد.

وی دربخش دیگر صحبت‌های خود اضافه کرد: به طور مثال فلان شبکه ماهواره‌ای می‌آید و در قالب یک برنامه‌، تحریفی را انجام می‌دهد. در قدم نخست ما می‌آییم و جواب آن‌ها را می‌دهیم. منتهی هم آن‌ها و هم ما در فضای مجازی فعالیت می‌کنیم. اما در این میان ما باید به گونه‌ای فعالیت کنیم که الحمدالله اینگونه هم بوده به عنوان یک مرجع حساب شویم. یعنی هرکسی که بخواهد یک روایت حقیقی و درست را از دفاع مقدس بدست آورد، به اینجا مراجعه کند. این روشنگری‌ها و ابهام‌زدایی‌ها بر اساس ماموریت‌ها و چهارچوب‌هایی است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارد تا نقش کسی پررنگ و کم رنگ نشود.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: ما در حال حاضر ادارات کل استانی خود را در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی فعال کرده‌ایم و مقرر شده فضای مجازی هر استان به نقش آن استان در دوران دفاع مقدس بپردازد. همچنین محتوا‌هایی هم که تولید می‌کنند متناسب با فعالیت‌های آن‌هاست. بخشی دیگر را هم برای مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس درنظر گرفتیم. ایجاد اتاق‌های VR در مراکز فرهنگی که با فناوری‌های روز و در قالب‌های نوین آن‌ها را به مخاطبان خود ارائه دهد از جمله آنهاست. البته این یک کار چندبخشی است و کار یک سازمان نیست.

ما امروز ۲۴ مرکز فرهنگی در سراسر کشور داریم

سرهنگ حیدری تصریح کرد: ما امروز ۲۴ مرکز فرهنگی در سراسر کشور داریم و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان اصلی‌ترین موزه، مورد اقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است و بر همین اساس هم باید بیاییم و بر روی تکنیک‌های جدید همانند VR، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و AR وقایع دفاع مقدس را بیان کنیم. مثلا مدتی پیش محصول VR «سقا» که داستان کربلا را با تکنیک‌های خاص خودش ارائه کرد، ما هم باید بتوانیم در مدت زمان سه دقیقه بر اساس آن چیزی که در VR امکان دارد محتواها را در قالب‌های نوین ارائه بدهیم.

ارسال تولیدات و محتوا‌ها برای دانش آموزان با برنامه «شاد»

وی به طرح‌های موجود برای تولید محتوا برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: بحث دیگر ارائه تولیدات و محتوا‌ها برای دانش آموزان است. بر این اساس کلیه محتوا‌ها و مطالب تولیدی خود را در برنامه «شاد» ارسال می‌کنیم. البته این ارسال مطالب نه فقط در برنامه «شاد» بلکه به سایر برنامه‌هایی که مخاطبان استفاده می‌کنند نیز ارسال می‌شود. در واقع خود ما هم از این موضوع بسیار استفاده کردیم به صورتی که کارگاه‌های آموزشی خود را برای کارکنان خود نیز به صورت تصویری برگزار کردیم.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: برنامه دیگری را هم داریم تا در قالب آن با همکاری سازمان آموزش و پژوهش در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بحث آموزش‌های تخصصی ویژه کارکنان را بیشتر دنبال کنیم زیرا به هر حال هرچه آموزش‌های بیشتری بدهیم نتایج بهتری را کسب می‌کنیم. خبره‌های فن را باید برای تولید محتوا و VR بیاوریم تا بتوانیم از طرفیت داخلی خودمان برای این کار‌ها و آموزش‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها